• Anonym (Fattar inte?)

    Varför får folk inte gå ut?

    I Sverige får man ju det (tack och lov), men i flera andra länder har man ju pga corona mer eller mindre förbjudit folk att ens gå utanför dörren. I vissa länder får folk typ inte ens rasta hunden, och i ett flertal får man endast gå ut för att handla mat, och då med tidsbegränsning och även begränsning på hur långt man får gå. Råkar du ha det svindyra närköpet närmast så får du helt enkelt storhandla där... 

    Alltså jag tycker det här låter vansinnigt. Om jag tar en ensam promenad, inte trängs med folk, vad skulle det skada? Är ju sjukt att folk ska sitta inlåsta utan möjlighet att röra sig eller få lite uteluft, alla har inte trädgård och sånt. Tänk t ex en familj som bor i lägenhet, så hemskt att behöva sitta helt instängd på obestämd tid. För vad? 

    Bara för att man är ute betyder det ju inte att man börjar samlas i grupper och sånt? Jag bor i Stockholm och inte ens här behöver man trängas med andra när man är ute. 

    Hur länge ska folk egentligen stå ut? Jag är inte emot åtgärder som dämpar smittspridningen, men just det här verkar helt irrationellt. Kommer ju bli stora skador på både folks psykiska hälsa och även den fysiska, om man bara sitter inne hela dagen. 

  • Svar på tråden Varför får folk inte gå ut?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fattar inte?) skrev 2020-04-02 02:06:13 följande:

    I Sverige får man ju det (tack och lov), men i flera andra länder har man ju pga corona mer eller mindre förbjudit folk att ens gå utanför dörren. I vissa länder får folk typ inte ens rasta hunden, och i ett flertal får man endast gå ut för att handla mat, och då med tidsbegränsning och även begränsning på hur långt man får gå. Råkar du ha det svindyra närköpet närmast så får du helt enkelt storhandla där... 

    Alltså jag tycker det här låter vansinnigt. Om jag tar en ensam promenad, inte trängs med folk, vad skulle det skada? Är ju sjukt att folk ska sitta inlåsta utan möjlighet att röra sig eller få lite uteluft, alla har inte trädgård och sånt. Tänk t ex en familj som bor i lägenhet, så hemskt att behöva sitta helt instängd på obestämd tid. För vad? 

    Bara för att man är ute betyder det ju inte att man börjar samlas i grupper och sånt? Jag bor i Stockholm och inte ens här behöver man trängas med andra när man är ute. 

    Hur länge ska folk egentligen stå ut? Jag är inte emot åtgärder som dämpar smittspridningen, men just det här verkar helt irrationellt. Kommer ju bli stora skador på både folks psykiska hälsa och även den fysiska, om man bara sitter inne hela dagen. 


    Håller med dig. Hoppas det aldrig blir sådana extrema åtgärder här i Sverige. Man ska ha rätt att handla i vilken mataffär man vill om den så ligger på andra sidan stan. Man ska även alltid kunna rasta sina hundar. Det är ju helt sjukt att folk inte får rasta sina hundar, och djurplågeri är vad det är!
  • Anonym (UllaBritta)
    Tow2Mater skrev 2020-04-02 02:57:38 följande:

    Var får man inte rasta hunden?


    Här i min delstat så ska man hålla sig inne, många har blivit av med jobbet förutom om man är essential.

    Däremot får man åka till livsmedelsaffärerna och trängas med andra panikslagna toalettpappershordare och nysa och hosta på varandra hej vilt tills den stänger tidigt (klockan 20). 

    Jag ser dock folk som är ute och går i små grupper eller en och en, handlar om de som redan bor ihop som familjer. Hundar rastas som vanligt. 

    Den här husarresstsregeln är ju rätt void eftersom man ändå får armbåga sig med alla andra i affären. Fattar inte. 
  • hawthorne

    Inga länder utom Kina kräver total isolering utan alla tillåter att människor får gå ut och handla mat och utföra apoteksärende. Vad jag vet, men du kanske känner till många andra länder som svetsar igen dörrarna hos folk?

    Som jag hävdat hela tiden så visar de första utvärderingarna från Kina och Italien att den mesta smittspridningen är i hemmet. Samma sak hände vis Spanska sjukan då flera länder försökte med karantän och utegångsförbud. De länderna drabbades hårdare och det lär finnas anledning att resultatet blir samma denna gång.

    www.dn.se/sthlm/har-sprids-influensavirus-mest-familjen-skolan-och-arbetsplatsen/

  • Anonym (Fattar inte?)
    hawthorne skrev 2020-04-02 05:30:46 följande:

    Inga länder utom Kina kräver total isolering utan alla tillåter att människor får gå ut och handla mat och utföra apoteksärende. Vad jag vet, men du kanske känner till många andra länder som svetsar igen dörrarna hos folk?

    Som jag hävdat hela tiden så visar de första utvärderingarna från Kina och Italien att den mesta smittspridningen är i hemmet. Samma sak hände vis Spanska sjukan då flera länder försökte med karantän och utegångsförbud. De länderna drabbades hårdare och det lär finnas anledning att resultatet blir samma denna gång.

    www.dn.se/sthlm/har-sprids-influensavirus-mest-familjen-skolan-och-arbetsplatsen/


    Nej, men jag menar att bara få gå till mataffären eller apoteket är konstigt. Varför kan man inte få ta en ensam promenad tex? Man blir i princip instängd då man inte lär behöva besöka mataffären mer än max en gång om dagen, om man nu får gå så ofta. Och då gäller den närmsta i flera länder, blir inte mycket till utevistelse.

    Nu börjar det ju bli varmt, i min lägenhet brukar det vara 30 grader dygnet runt på somrarna, skulle vara en riktig mardröm att behöva sitta inne då. Och folk som har oturen att vara trångbodda..

    I Indien säger man också att folk ska stanna inne. Vilket nu leder till enorma folkvandringar ut till byarna för att människor har försörjt sig i städerna, jag skulle tro att ett betydligt större problem än viruset väntar där pga det, nämligen massvält och oroligheter. Gäller även delvis Europa, i Italien kan flera inte längre köpa mat för de har inga pengar, då de sitter instängda. Är ju sjukt.

    Känns som att flertalet länder i världen fått total panik och blivit helt irrationella. De borde inte klaga på Sverige när de på sikt sätter befolkningen i svält.
  • Anonym (Kille)

    Äsch då, de e bara och gå ut, ut och res lite i världen, hört italien ska vara fint, spanien lika så. 


    Det hela är överdrivet, ja jag menar det dä med någon virus det inte finns ett botemedel som dödar barn och vuxna, lite utan någon som helst orsak. 


    Alla har väl haft influensa, detta är inte värre än så, förutom att det finns inget som gör att du kan bli av med det. Ingen som vet om du blir verkligen fri ifrån det. Eller om du överlever om du får det. 


    Så gå ut och lev ditt liv, ta för dig, skratt gå på krogen gör precis vad du vill. Bara du inte kräver hjälp av sjukvården när dusen blir sjuk, för ja, du kommer inte få någon hjälp. Sjukvården är nedstängd och tillför folk med pengar makt och inflytande, samt dom som inte kan andas på eget bevåg. Alla sjukhus är det. 


     

  • Anonym (Fattar inte?)
    Anonym (Kille) skrev 2020-04-02 06:10:28 följande:

    Äsch då, de e bara och gå ut, ut och res lite i världen, hört italien ska vara fint, spanien lika så. 

    Det hela är överdrivet, ja jag menar det dä med någon virus det inte finns ett botemedel som dödar barn och vuxna, lite utan någon som helst orsak. 

    Alla har väl haft influensa, detta är inte värre än så, förutom att det finns inget som gör att du kan bli av med det. Ingen som vet om du blir verkligen fri ifrån det. Eller om du överlever om du får det. 

    Så gå ut och lev ditt liv, ta för dig, skratt gå på krogen gör precis vad du vill. Bara du inte kräver hjälp av sjukvården när dusen blir sjuk, för ja, du kommer inte få någon hjälp. Sjukvården är nedstängd och tillför folk med pengar makt och inflytande, samt dom som inte kan andas på eget bevåg. Alla sjukhus är det. 

     


    Har du ens läst ts? Det jag ifrågasätter är varför man inte får gå tex promenader, inte något om krogen eller resa. Hur kan man missuppfatta en text så totalt?
  • Anonym (Men jag kan väl inte....)

    Troligtvis är det för att många skulle bryta mot kontaktreglerna.

    Se bara hur många som faktiskt hade åkt på skidsemester om de inte stängt ner det.

    Många tänker att: lilla jag kan ju inte vara sjuk....

    Hade en kompis som jag träffade på mataffären förra veckan: - Jo jag har ju lite ont i halsen och mår väl inte så bra, men säg inget till någon för jag vill inte vara hemma mer så jag ska till jobbet ikväll...

    En annan kompis kom fram och kramade mig utan problem, det är så vi brukar göra, men NU ska man inte vara så nära inpå varandra! Men många bryter det, även min mamma, som jobbar innom vården.

  • Anonym (A)
    Var får man inte rasta hunden?

    Min kusin bor i Dubai och varje gång de går ut med sina hundar kommer security springandes och ska mota in dem. Lika samma varje gång så de går ytterst korta rundor just nu. 
  • Tow2Mater

    Så i Serbien (missbrukades stort när det var tillåtet) och Dubai får man inte rasta hundar, var mer?

    Kina nu kanske, man äter dom väl.

  • Anonym (A)

    Tow2Mater, självklart rastar folk sina hundar ändå för det måste man.

  • Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2020-04-02 20:14:53 följande:

    Tow2Mater, självklart rastar folk sina hundar ändå för det måste man.


    Jovisst, och 99% av länder tillåter ju rastning i närområdet.

    Fast jag hade faktist en hund en gång som gick på låda....
  • Anonym (Fattar inte?)
    Anonym (Men jag kan väl inte....) skrev 2020-04-02 07:39:33 följande:

    Troligtvis är det för att många skulle bryta mot kontaktreglerna.

    Se bara hur många som faktiskt hade åkt på skidsemester om de inte stängt ner det.

    Många tänker att: lilla jag kan ju inte vara sjuk....

    Hade en kompis som jag träffade på mataffären förra veckan: - Jo jag har ju lite ont i halsen och mår väl inte så bra, men säg inget till någon för jag vill inte vara hemma mer så jag ska till jobbet ikväll...

    En annan kompis kom fram och kramade mig utan problem, det är så vi brukar göra, men NU ska man inte vara så nära inpå varandra! Men många bryter det, även min mamma, som jobbar innom vården.


    Ja det är väl den enda rimliga anledningen jag kan tänka mig. Men är det så pass att de flesta anser att ''gå ut'' = ''träffa andra''?

    Jag går dagligen själv, på promenadstråk och så, för att få lite motion och se mig omkring ute. Skulle bara kännas så sjukt om man plötsligt inte fick göra det. Visst passerar man andra då och då men risken för smittspridning i det fallet borde vara minimal.
  • Anonym (GD)
    Tow2Mater skrev 2020-04-03 01:21:27 följande:

    Jovisst, och 99% av länder tillåter ju rastning i närområdet.

    Fast jag hade faktist en hund en gång som gick på låda....


    Va, inte en GD får man hoppas!
  • Tow2Mater
    Anonym (GD) skrev 2020-04-04 09:43:11 följande:
    Va, inte en GD får man hoppas!
    Ha ha. Varfor skulle storleken spela nån roll? eller vad menar du?
Svar på tråden Varför får folk inte gå ut?