KlantSmurfen skrev 2020-04-03 20:58:59 följande:
De flesta har en tendens att ljuga för sig själva, ibland ingår det att ljuga för sig själv för bättre ursäkter i planeringen av misstaget de råkade göra med flit. Att bli konfronterad och stå för det var antagligen inte en del av planen så man förstår ju att det ändå blev ett misstag någonstans i planeringen.
Folk är ännu mer benägna att ljuga för andra, speciellt när de blir dömda, ju värre konsekvenserna riskerar att bli ju mer ljuger folk för att slippa ta sitt ansvar i det hela.
Den som skriver att alla ljuger när nöden kräver är den ärligaste av er

Alas, studying infidelity well is difficult to do, for several reasons.[...]Moreover, people who are asked to explain themselves in retrospect often construct answers that serve to rationalize behavior rather than accurately account for it. The story we tell looking back is often different in self-serving ways than how and why the story unfolded in real time.
www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/201801/secret-affair-who-cheats-and-why"Naiv är det sista jag är."
Ibland är naiv bara ett finare ord för förnekelse eller korkad.
Nej, det där är bara dumt. Självklart litar jag på min partner. Annars skulle jag inte ha en relation. Om man "måste" kontrollera sin partner, då
är relationen inte längre bra. Själva grunden, basen är borta. Utan det, förtroendet, är en relation för mig värdelös. Då skulle jag inte ha en relation.
Men jag har haft flera längre relationer (3 år, 14 år, och nu sedan 13 år) och det har inte förekommit någon otrohet i dessa. Det är jag säker på. Men jag tycker numera inte heller att det är så himla viktigt om det är exklusivt. Naturligtvis måste man vara överens om det. Och just för att jag har den inställningen, så har jag alltid kunnat prata ganska öppet med mina partners om det. Så, jag tror inte att någon då gör sig stort besvär och döljer det. Och om man har en bra, nära relation, så märker man också om något är fel. Och så har det inte varit. Det har inte med naiv att göra, utan det finns relationer och människor, där man helt enkelt skulle märka att det KAN vara något. Men det fanns aldrig någon misstanke, något som skulle ha tytt på det.