• Anonym (Anonym sej)

    Vuxna syskon som inte växer upp

    Hej,

    Både jag och mitt syskon är båda i 30-års åldern, och jag skulle säga att vi har en nära och god relation. Vi festar ihop, fikar, äter ofta ute, reser någon gång ibland och pratar i telefon nästan varje vecka om vi inte ses. Vi har relativt lika värderingar och humor.

    Dock har vi valt rätt olika vägar i livet. Jag har flyttat en bit från hemorten för att få bättre jobb med bättre lön, har tagit körkort, vågat byta jobb för att skapa bättre förutsättningar för mig själv med arbetsvillkor och lön. Jag har haft sambos och träffat nya vänner och bekantskaper på livets gång osv.

    Mitt syskon däremot bor fortfarande ett stenkast från våra föräldrar. Är kvar på sitt jobb med dåliga förutsättningar och sämre lön än sina kollegor. Har inte körkort och får därför skjuts av mamma och pappa överallt, tom till jobbet och hem vissa dagar. Hen har kollegor men på fritiden umgås hen bara med två vänner förutom mig (varav den ena träffar hen någon gång per år). Hen dejtar inte utan isolerar sig liksom hemma de gånger vi inte går ut och gör saker tillsammans. Det oroar mig att hen inte har klippt navelsträngen till mamma och pappa riktigt utan är så beroende av dem till vardags, och åker tom på semester med dem. En 30± som får skjuts överallt av sina föräldrar och följer med dem på semester, det låter iaf udda i mina öron...

    Jag vet att hen inte sköter om sitt hushåll ordentligt såvida inte jag ska komma på besök, eftersom ingen annan någonsin är där så kan hen låta det förfalla. Jag har även märkt de gånger vi sover över hos varandra att hen inte sköter sin hygien som tex dusch och tandborstning.

    Mamma och pappa har alltid ställt högre krav på mig och att jag ska klara mig själv, medan mitt två år yngre syskon daddas det än idag med. Hen är rakt ut sagt bortskämd.

    Nu i vuxen ålder känner jag att vi glider ifrån varandra och blir mer och mer olika eftersom hen inte utvecklas något, utan står kvar och stampar i samma spår som alltid. Vi kan tex inte ta en roadtrip ihop eftersom hen inte har körkort osv.

    Jag har försökt prata om dom här sakerna, men hen går direkt i försvar och förklarar att hen inte har råd med körkort, och inte vill dejta för det verkar jobbigt osv. (när jag låg på hennes inkomst i å så hade jag både körkort, bil, hus och hund - ENSAM). Jag får känslan av att hon stoppas av låg självkänsla men det tar liksom stopp när man försöker prata om mer allvarsamma saker.

    Jag vet att hen VILL göra massa saker, som tex skaffa hund, ha någon att resa med, åka på roadtrip i Sverige osv, men gör ingenting för att uppnå detta! Är inte det konstigt?

    Vad tror ni? Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Vuxna syskon som inte växer upp
  • Barbro45

    Har du diskuterat syskonets situation med era föräldrar? Finns det något problem (diagnos, lättare funktionshinder) som föräldrarna känner till men inte du?

    Vi är olika personligheter och vissa har större svårigheter än andra att ta steget ut i vuxenlivet, de behöver mer hjälp och stöttning än andra. Det är föräldrarnas uppgift, att se till att man klarar sig själva på alla sätt är målet med all uppfostran. Kanske dina föräldrar tycker om att vara behövda så att de håller tillbaka ditt syskons eventuella frigörelseförsök.

    Oavsett så kanske du kan ta upp det med dem när ni är ensamma. Något om deras tankar om syskonets framtid, de blir äldre och kommer inte alltid att finnas till hands.

  • SweeneyTodd

    Det är inte konstigt att som vuxen följa med på semester med sina föräldrar, men det andra(fast en grej till, måste man dejta?),ja, det är konstigt. 

  • Anonym (Anonym sej)
    SweeneyTodd skrev 2020-04-02 15:06:57 följande:

    Det är inte konstigt att som vuxen följa med på semester med sina föräldrar, men det andra(fast en grej till, måste man dejta?),ja, det är konstigt. 


    Självklart måste man inte dejta! Men nu har hen uttryckligen sagt att hen vill träffa någon, men gör inget för att det ska ske.
  • Anonym (Anonym sej)
    SweeneyTodd skrev 2020-04-02 15:06:57 följande:

    Det är inte konstigt att som vuxen följa med på semester med sina föräldrar, men det andra(fast en grej till, måste man dejta?),ja, det är konstigt. 


    Självklart måste man inte dejta! Men nu har hen uttryckligen sagt att hen vill träffa någon, men gör inget för att det ska ske.
  • Anonym (O)

    Jag tror att orsaken till initiativlöshet är ångest. Dvs inte bortskämdhet. Dina föräldrar försöker nog hjälpa mer när de ser att ditt syskon inte klarar sitt liv på egen hand.

    Det finns många vuxna som lever ensamma och ändå inte klarar av livet

  • Anonym (Anonym sej)
    Barbro45 skrev 2020-04-02 15:06:57 följande:

    Har du diskuterat syskonets situation med era föräldrar? Finns det något problem (diagnos, lättare funktionshinder) som föräldrarna känner till men inte du?

    Vi är olika personligheter och vissa har större svårigheter än andra att ta steget ut i vuxenlivet, de behöver mer hjälp och stöttning än andra. Det är föräldrarnas uppgift, att se till att man klarar sig själva på alla sätt är målet med all uppfostran. Kanske dina föräldrar tycker om att vara behövda så att de håller tillbaka ditt syskons eventuella frigörelseförsök.

    Oavsett så kanske du kan ta upp det med dem när ni är ensamma. Något om deras tankar om syskonets framtid, de blir äldre och kommer inte alltid att finnas till hands.


    Jag har prata med dem, och jag känner mitt syskon bättre än dem och ingen diagnos finns.

    Men dom förstår inte att dom gör en björntjänst som skjutsar och donar åt sitt vuxna barn, för det enda som händer är att det stärker hens uppfattning om att texkörkort inte "behövs", för hen kommer ju överallt den vill ändå på ett smidigt sätt, gratis.

    Och ja, jag åker också på semester med mina föräldrar. Men nu vet jag att mitt syskon gör det i brist på att ha andra att resa med.

    På ett sätt kan jag känna att jag borde prata mer med dem, samtidigt som de alla är vuxna människor som måste få ta sina egna beslut...
  • Anonym (Anonym sej)
    Anonym (O) skrev 2020-04-02 15:12:10 följande:

    Jag tror att orsaken till initiativlöshet är ångest. Dvs inte bortskämdhet. Dina föräldrar försöker nog hjälpa mer när de ser att ditt syskon inte klarar sitt liv på egen hand.

    Det finns många vuxna som lever ensamma och ändå inte klarar av livet


    Jag har träffat andra som har haft svårt att "bli vuxna", då har det ofta funnits en diagnos med i bilden, och de har inte klarat av arbete mm.

    I detta fall så klarar hon av jobb osv, men verkar på något sätt inte tycka att hon är värd ett bättre jobb, ett förhållande/någon att resa med/friheten som ett körkort ger mm. Och då blir den enkla vägen ut att skylla på ekonomi eller att man inte orkar. Det är så tråkigt att se när man själv tycker att någon man tycker om är värd bättre.
  • Barbro45
    Anonym (Anonym sej) skrev 2020-04-02 15:16:00 följande:

    Jag har prata med dem, och jag känner mitt syskon bättre än dem och ingen diagnos finns.

    Men dom förstår inte att dom gör en björntjänst som skjutsar och donar åt sitt vuxna barn, för det enda som händer är att det stärker hens uppfattning om att texkörkort inte "behövs", för hen kommer ju överallt den vill ändå på ett smidigt sätt, gratis.

    Och ja, jag åker också på semester med mina föräldrar. Men nu vet jag att mitt syskon gör det i brist på att ha andra att resa med.

    På ett sätt kan jag känna att jag borde prata mer med dem, samtidigt som de alla är vuxna människor som måste få ta sina egna beslut...


    Du ser kanske saken klarare än de gör dom är mitt i den. Det fungerar ju bra nu för dem men de har inte tänkt tanke på hur det bli när de är borta. Det kommersiella att bli du som får ta hand om ditt syskon så småningom, på ett eller annat sätt.

    Dina föräldrar bör nog uppmärksammas på de problem som kommer att uppstå om de inte gör något åt det, det kommer ju inte lösas helt magiskt. Men det är svårt att som barn kunna få föräldrarna att förstå. För sina föräldrar är man alltid barn. Finns det någon annan som kan ta upp det med dem, släkting eller god vän som också ser problemet.
  • Anonym (svägerska)

    Min svägerska är lite så. Hon har ett deltidsjobb med små möjligheter till karriär och en egen liten lägenhet, men hon sover över en eller två nätter i veckan hos sina föräldrar. Hon har en nära relation till sina föräldrar och tillbringar mycket av sin fritid tillsammans med dem - shoppar, reser, går i kyrkan etc. Absolut inget fel i det, men hon har liksom fortfarande rollen av dotter och tonåring även om hon snart fyller 40. Hon drömmer om att gifta sig (har dock ingen pojkvän) och hennes lägenhet känns inte som en vuxen kvinnas hem. Hon är mer hemma hos sina föräldrar än där.

    Allt det här hade varit mer än ok om det inte var så att hon verkar drömma och önska sig annat och mer. Det känns som om hon bara väntar på att hennes liv ska börja och det är lite sorgligt. 

    Hon står inte supernära sin lillebror (min man då) eller mig, men älskar sina brorsbarn och kommer gärna hit på middagar och fester och högtider. Under alla år har hon aldrig bjudit hem oss till sig eller tagit initiativ till att träffas någon annanstans än hemma hos oss eller föräldrarna.

    Föräldrarna är lite gammeldags och dominanta, men väldigt kärleksfulla. Min man kan även han ibland åka in i gamla hjulspår och låta som en tonåring i deras sällskap.

  • Anonym (Anonym sej)
    Anonym (svägerska) skrev 2020-04-02 15:42:13 följande:

    Min svägerska är lite så. Hon har ett deltidsjobb med små möjligheter till karriär och en egen liten lägenhet, men hon sover över en eller två nätter i veckan hos sina föräldrar. Hon har en nära relation till sina föräldrar och tillbringar mycket av sin fritid tillsammans med dem - shoppar, reser, går i kyrkan etc. Absolut inget fel i det, men hon har liksom fortfarande rollen av dotter och tonåring även om hon snart fyller 40. Hon drömmer om att gifta sig (har dock ingen pojkvän) och hennes lägenhet känns inte som en vuxen kvinnas hem. Hon är mer hemma hos sina föräldrar än där.

    Allt det här hade varit mer än ok om det inte var så att hon verkar drömma och önska sig annat och mer. Det känns som om hon bara väntar på att hennes liv ska börja och det är lite sorgligt. 

    Hon står inte supernära sin lillebror (min man då) eller mig, men älskar sina brorsbarn och kommer gärna hit på middagar och fester och högtider. Under alla år har hon aldrig bjudit hem oss till sig eller tagit initiativ till att träffas någon annanstans än hemma hos oss eller föräldrarna.

    Föräldrarna är lite gammeldags och dominanta, men väldigt kärleksfulla. Min man kan även han ibland åka in i gamla hjulspår och låta som en tonåring i deras sällskap.


    Det låter mer eller mindre exakt som mitt syskon! Hon liksom väntar på att livet ska börja. Hon har tom uttryckt att jag har haft "sån tur" som hittat bra boende och jobb mm (har slitit som ett djur och bott i andrahand samt varit på pissiga arbeten för att jag vet att det i sikt leder till något bättre).

    Hen bor 1km ifrån våra föräldrar men sover över där titt som tätt pga "orkar inte gå hem". Själv tänker jag att som vuxen vill man väl gärna hem till sin egna säng, dusch, kläder, frukost man själv gillar osv?

    Ja som sagt, hen verkar vänta på att allt det där som händer andra bara av ren magi ska inträffa...
Svar på tråden Vuxna syskon som inte växer upp