• Anonym (Klara)

    Dödsångest Corona

    Är vansinnigt rädd. Bor i ett område där det är väldigt lite spridning, jag har delvis jobbat hemifrån och varit noggrann med handhygienen. Men tillhör en riskgrupp, fetma, och har bara 40% chans att överleva IVA. Har panik. Följer allt via media. Vad göra förutom att se till att banta rejält?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-03 22:09
    Kan tillägga att jag är frisk i övrigt, rör mig rätt mycket och är mycket sällan sjuk. Har tre barn mellan 5-10 år så jag är ute med dem mycket. Det enda med mig är just höga vikten och den är tyvärr väldigt negativ om jag blir svårt sjuk eftersom det blir svårare att lyckas med respiratorvård.

  • Svar på tråden Dödsångest Corona
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (Klara) skrev 2020-04-03 21:04:37 följande:

    Är vansinnigt rädd. Bor i ett område där det är väldigt lite spridning, jag har delvis jobbat hemifrån och varit noggrann med handhygienen. Men tillhör en riskgrupp, fetma, och har bara 40% chans att överleva IVA. Har panik. Följer allt via media. Vad göra förutom att se till att banta rejält?


    Förstår dig. Det är vansinnigt otäckt det som pågår nu, tror det är många som känner ångest för det här. Men hur stor övervikt har du då? De opererar ju människor som lider av fetma hela tiden, bland annat så gör de ju gastric bypass och det går väl nästan alltid bra? Det är ju ingen liten operation heller?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (jobbigt) skrev 2020-04-03 21:09:05 följande:

    Förstår dig. Det är vansinnigt otäckt det som pågår nu, tror det är många som känner ångest för det här. Men hur stor övervikt har du då? De opererar ju människor som lider av fetma hela tiden, bland annat så gör de ju gastric bypass och det går väl nästan alltid bra? Det är ju ingen liten operation heller?


    Har mycket extra övervikt men går oftast minst 8000 steg per dag, bra värden i övrigt också som blodtryck och annat. Testade blåsa i en sån här grej för astmatiker och då låg jag över medel för min åldersgrupp. Så kroppen funkar, men jag är livrädd. Varför har jag inte gått ner tidigare??? Ångest som sjutton.
  • Anonym (T)
    Anonym (Klara) skrev 2020-04-03 21:04:37 följande:

    Är vansinnigt rädd. Bor i ett område där det är väldigt lite spridning, jag har delvis jobbat hemifrån och varit noggrann med handhygienen. Men tillhör en riskgrupp, fetma, och har bara 40% chans att överleva IVA. Har panik. Följer allt via media. Vad göra förutom att se till att banta rejält?


    Se till att hålla sig så isolerad som möjligt är väl det ända råd jag har att ge, förutom det du redan gör. Tycker själv att situationen är obehaglig, och jag förstår att denna rädsla tar över hos många som mår extremt dåligt nu. Har du haft problem med ångest tidigare? Kanske dags att söka hjälp av någon kunnig för att bli av med dödsångesten?
  • Anonym (Kvinna 39)

    Varifrån har du fått siffran 40 %? Det finns ingen forskning kring detta virus än så det är omöjligt att säga. Fetma är en riskfaktor, helt klart, men du kan inte svälta dig smal i den takt du behöver för den sakens skull.

    Andas, gör något som får dig att tänka på annat en stund.

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Diana) skrev 2020-04-03 21:09:44 följande:

    Äta nyttigt,motionera i friska luften.


    Äter nyttigt gör jag och har nog alltid gjort, åtminstone helt ok. Tränat konditionsidrott hela livet fram tills några år sedan. Varit en godisråtta, därifrån kilona kommer.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-03 21:15:24 följande:

    Varifrån har du fått siffran 40 %? Det finns ingen forskning kring detta virus än så det är omöjligt att säga. Fetma är en riskfaktor, helt klart, men du kan inte svälta dig smal i den takt du behöver för den sakens skull.

    Andas, gör något som får dig att tänka på annat en stund.


    Aftonbladet naturligtvis, jag är inte källkritisk just nu! De hade siffror på studier från Kina och England.

    Ja, jag ska göra något roligt. Det är jag värd. Klokt. Tack!
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-03 21:15:24 följande:

    Varifrån har du fått siffran 40 %? Det finns ingen forskning kring detta virus än så det är omöjligt att säga. Fetma är en riskfaktor, helt klart, men du kan inte svälta dig smal i den takt du behöver för den sakens skull.

    Andas, gör något som får dig att tänka på annat en stund.


    Aftonbladet naturligtvis, jag är inte källkritisk just nu! De hade siffror på studier från Kina och England.

    Ja, jag ska göra något roligt. Det är jag värd. Klokt. Tack!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (Klara) skrev 2020-04-03 21:14:53 följande:
    Har mycket extra övervikt men går oftast minst 8000 steg per dag, bra värden i övrigt också som blodtryck och annat. Testade blåsa i en sån här grej för astmatiker och då låg jag över medel för min åldersgrupp. Så kroppen funkar, men jag är livrädd. Varför har jag inte gått ner tidigare??? Ångest som sjutton.
    Ja, det förstod jag av ditt inlägg. Men det är ju skillnad på om du väger 150 kg för mycket och 25 kg för mycket. 

    Du får undvika att bli smittad helt enkelt. Social distansering, arbeta hemifrån, träna hemma och promenera ute. Låta bli att gå i affärer och liknande. Och hålla tummarna! 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (T) skrev 2020-04-03 21:15:20 följande:

    Se till att hålla sig så isolerad som möjligt är väl det ända råd jag har att ge, förutom det du redan gör. Tycker själv att situationen är obehaglig, och jag förstår att denna rädsla tar över hos många som mår extremt dåligt nu. Har du haft problem med ångest tidigare? Kanske dags att söka hjälp av någon kunnig för att bli av med dödsångesten?


    Nä, aldrig haft ångest. Aldrig gått till psykolog eller nåt, alltid varit en trygg människa. Men just nu känns det jobbigt. Fast statistiskt så är det väl typ 2% risk att dö om jag får viruset. Klart det kommer gå bra, men det är skillnad på känsla och förnuft.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Klara) skrev 2020-04-03 21:19:29 följande:
    Aftonbladet naturligtvis, jag är inte källkritisk just nu! De hade siffror på studier från Kina och England.

    Ja, jag ska göra något roligt. Det är jag värd. Klokt. Tack!
    Ja de där har jag inte mycket till övers för... Jag läser helst SvD, DN eller SVT Nyheter, jag rekommenderar dig att hålla dig till dem också. De känns helt klart mer källkritiskt sunda än Aftonbladet och Expressen, som i sin tur jobbar mycket med click-bait och att spela på folks rädslor. Jag undrar så klart varifrån de fått sina siffror men det går säkert att hitta.

    För övrigt rekommenderar jag något slags kreativt, en hobby, gärna med händerna. Det ger mycket glädje!
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-03 21:36:30 följande:
    Ja de där har jag inte mycket till övers för... Jag läser helst SvD, DN eller SVT Nyheter, jag rekommenderar dig att hålla dig till dem också. De känns helt klart mer källkritiskt sunda än Aftonbladet och Expressen, som i sin tur jobbar mycket med click-bait och att spela på folks rädslor. Jag undrar så klart varifrån de fått sina siffror men det går säkert att hitta.

    För övrigt rekommenderar jag något slags kreativt, en hobby, gärna med händerna. Det ger mycket glädje!
    Ja, kvällstidningarna vill ju ha drama. Så är det. Ska försöka skippa dem! Ska istället komma igång med en sport jag gillar, jag får göra det jag kan. Sen utöka till 10.000 steg per dag och se lite komedier på kvällarna. Om jag äter väldigt bra så går jag ner 10 kilo på en månad, det är ju långt ifrån vad jag behöver ta bort men varje kilo underlättar säkert om jag insjuknar. Tack snälla för dina råd.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Klara) skrev 2020-04-03 21:56:11 följande:
    Ja, kvällstidningarna vill ju ha drama. Så är det. Ska försöka skippa dem! Ska istället komma igång med en sport jag gillar, jag får göra det jag kan. Sen utöka till 10.000 steg per dag och se lite komedier på kvällarna. Om jag äter väldigt bra så går jag ner 10 kilo på en månad, det är ju långt ifrån vad jag behöver ta bort men varje kilo underlättar säkert om jag insjuknar. Tack snälla för dina råd.
    Det låter sunt med lite motion! Och att se över kosten är det viktigaste i sammanhanget, just för att gå ner i vikt. Man mår jättebra av motion! Endorfiner osv du vet. Lycka till.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (Klara) skrev 2020-04-03 21:56:11 följande:

    Ja, kvällstidningarna vill ju ha drama. Så är det. Ska försöka skippa dem! Ska istället komma igång med en sport jag gillar, jag får göra det jag kan. Sen utöka till 10.000 steg per dag och se lite komedier på kvällarna. Om jag äter väldigt bra så går jag ner 10 kilo på en månad, det är ju långt ifrån vad jag behöver ta bort men varje kilo underlättar säkert om jag insjuknar. Tack snälla för dina råd.


    Har du inte ens 10 kg övervikt?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (jobbigt) skrev 2020-04-03 22:30:12 följande:
    Har du inte ens 10 kg övervikt?
    Jag har långt över 10 kilos övervikt, tyvärr. Ser man kan tyda det jag skrev på olika sätt. Önskar dock att det bara var en sån siffra, men icke.
  • Mantrasina

    Sluta läsa alla möjliga nyheter som inte är byggda på fakta! All den informationen får dig bara att må sämre, och troligen helt i onödan! 

    Välj en källa och håll dig till den Jag rekommenderar att du tittar på nyheterna på tv en gång om dagen och ser på myndigheternas samlade pressträff. Då får du all information du behöver och slipper mata din ångest!

  • Inexalt

    Det är lätt att fastna för siffrorna antal döda/intensiv.
    Men om man ser på det hela, hur många som egentligen är smittade. Så är det ändå väldigt få som faktiskt kommer till något så allvarligt

Svar på tråden Dödsångest Corona