• Anonym (Sviken)

Är jag elak nu?

Mitt ex var otrogen och hade ett hemligt förhållande. När jag valde att slänga ut henne så vare jag som var skurken. Jag var aldrig arg eller tokig utan tog det lungt och fint. var tydlig med att det är slut pågrund av hennes och hennes älskare.

Är väl inte mer en rätt från min sida?

• Svar på tråden Är jag elak nu?
  • Anonym (Hi)

Jag ser inget konstigt i det. Vem är det som säger att det är du som är boven i dramat? Hon och hennes familj/vänner eller dina vänner? Det är klart att hon och hennes familj/vännerr på hennes sida. Är det så att även din familj och dina vänner som tycker det ska du nog fundera på vad det är för vänner du egentligen har

• Anonym (Sviken)
    Anonym (Hi) skrev 2020-04-03 23:34:56 följande:

Jag ser inget konstigt i det. Vem är det som säger att det är du som är boven i dramat? Hon och hennes familj/vänner eller dina vänner? Det är klart att hon och hennes familj/vännerr på hennes sida. Är det så att även din familj och dina vänner som tycker det ska du nog fundera på vad det är för vänner du egentligen har

Det är enbart hon som tycker jag har behandlat henne illa då jag sa att hon måste flytta och får inte bo kvar i lägenheten tills hon hittat en egen.
  • Anonym (Ett mynt, två sidor)

Såhär är det.. ett mynt har ju alltid två sidor. Det är självklart inte okej att ens partner är otrogen, men det finns nyanser även vad gäller detta. Min erfarenhet av kvinnor är att om en kvinna är otrogen så beror det oftast på att mannen i relationen brister på något vis. Det finns en liten grupp kvinnor som ständigt söker spänning, bekräftelse och därför är otrogna i relationer. Men jag skulle säga att dessa kvinnor alltså bara utgör en minimal del av alla kvinnor som någon gång är otrogna.

Eftersom du har makt att besluta att din före detta flickvän måste flytta ut omgående så antar jag att hon var den som flyttade in hos dig i din lägenhet då ni skulle bli sambos en gång i tiden. Detta innebär att hon gjorde en slags uppoffring i form av att hon gjorde sig beroende av dig i viss mån, det är du som äger bostaden/står på kontraktet.

Tänk om det vore tvärt om. Om du en gång i tiden hade flyttat in hos henne, och tids nog känt att du inte blev rätt behandlad av henne och i denna veva träffat en annan.. hade det inte varit fair om din ex-partner ändå givit dig en tidsgräns på 3 månader för utflyttning..?

Med andra ord, oavsett vad du tycker att hon är för människa, var en större människa själv och ge henne 3 månader för utflytt.

• Anonym (R)
    Tow2Mater skrev 2020-04-04 01:55:15 följande:

Hon kan ju bo hos sin älskare.

Älskaren kanske har en partner.
  • Anonym (R)
    Anonym (Ett mynt, två sidor) skrev 2020-04-04 01:18:09 följande:

Såhär är det.. ett mynt har ju alltid två sidor. Det är självklart inte okej att ens partner är otrogen, men det finns nyanser även vad gäller detta. Min erfarenhet av kvinnor är att om en kvinna är otrogen så beror det oftast på att mannen i relationen brister på något vis. Det finns en liten grupp kvinnor som ständigt söker spänning, bekräftelse och därför är otrogna i relationer. Men jag skulle säga att dessa kvinnor alltså bara utgör en minimal del av alla kvinnor som någon gång är otrogna.

Eftersom du har makt att besluta att din före detta flickvän måste flytta ut omgående så antar jag att hon var den som flyttade in hos dig i din lägenhet då ni skulle bli sambos en gång i tiden. Detta innebär att hon gjorde en slags uppoffring i form av att hon gjorde sig beroende av dig i viss mån, det är du som äger bostaden/står på kontraktet.

Tänk om det vore tvärt om. Om du en gång i tiden hade flyttat in hos henne, och tids nog känt att du inte blev rätt behandlad av henne och i denna veva träffat en annan.. hade det inte varit fair om din ex-partner ändå givit dig en tidsgräns på 3 månader för utflyttning..?

Med andra ord, oavsett vad du tycker att hon är för människa, var en större människa själv och ge henne 3 månader för utflytt.

Håller med dig lite. Men frågan är om hon berättade eller om han fick reda på det.

Men hon kan dra till en vän/familj också. Jag tycker faktiskt att hon får skylla sig själv ju?!
  • Anonym (Rationell)

Ingen går runt och ser sig själv som skurken, såklart inte din tjej heller. I hennes huvud har hon rationaliserat fram att hennes beteende är ok på något sätt. Hon har även mentaliserat fram vilken reaktion som är ok för dig att ha enligt henne själv. När du går utanför de gränserna hon satt upp så är du i hennes huvud orimlig och grym.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Sviken) skrev 2020-04-04 01:02:15 följande:
    Det är enbart hon som tycker jag har behandlat henne illa då jag sa att hon måste flytta och får inte bo kvar i lägenheten tills hon hittat en egen.
    Att göra slut är en sak men du har faktiskt inte laglig rätt att vägra henne att bo i sitt eget hem.
  • Anonym (ooo)
    Det beror på hur förhållandena är kring boendet. Äger ni bostaden tillsammans = du kan inte slänga ut henne. Har ni en hyreslägenhet som ni skaffade för att bo tillsammans = du kan inte slänga ut henne. 

Även om det från början var din lägenhet enbart, och hon flyttade in för att ni skulle leva tillsammans, kan det påverka hur "rätt" du har att slänga ut henne. 

Jag kan förstå att man inte vill bo ihop efter att man gjort slut men som sagt, hon han ha rätt i att bli upprörd över att du kört henne på porten. 
  • Anonym (N)

Du har ingen rätt att göra henne hemlös. Hon kan anmäla dig och det kommer straffa dig.

• Anonym (Äsch)
    Anonym (N) skrev 2020-04-04 07:57:14 följande:

Du har ingen rätt att göra henne hemlös. Hon kan anmäla dig och det kommer straffa dig.

Anmäla vart då?
  • Anonym (N)
    Anonym (Äsch) skrev 2020-04-04 08:09:16 följande:

Anmäla vart då?

Polisen, eftersom det är olagligt att slänga ut någon på det sättet.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Äsch) skrev 2020-04-04 08:09:16 följande:
    Anmäla vart då?
    Personligen skulle jag ringa polisen om jag vägrades tillgång till mitt hem. Men så länge sambon har nycklar och ts inte byter lås så ska det mycket till innan han kan hindra henne. Gör han det rent fysiskt blir det ju något slags angrepp, kanske någon form av misshandel t ex om han handgripligen slänger ut henne.

Så frågan är, om sambon går hem som vanligt, vad kan ts göra? Inte mycket, såvida han inte vill riskera en polisanmälan.
  • Anonym (Anna)

Man har ju inte rätt att slänga ut någon från dennes hem hur som helst, så just i det specifika avseendet kan det ju vara du som som gjort fel.

Men givetvis bär hon själv skulden för sin otrohet.

• Anonym (Soc.)

Även om jag har full förståelse för att du ville bli av med henne på rot så är det faktiskt så att du rent lagligt inte har rätt att slänga ut henne från hennes stadigvarande boende. Och det gäller oavsett vem som äger eller står på kontraktet. De enda som har rätt att avhysa någon är kronofogden och innan dess ska du ha gett henne ett besked om att hon måste flytta och skälig tid att ordna ett annat boende (tre månader) om hon ändå inte flyttat så har du ändå inga lagliga möjligheter att avhysa henne på egen hand utan måste vända dig till kronofogden för verkställighet. Hon skulle rent juridiskt kunna flytta in igen och gå in med hjälp av låssmed om du bytt lås.

• Anonym (Gurkan)
    HAHA! Skrattande

Var extra glad att du blev av med den sjuka narcissisten då.
    Ja, karma suger, det är väl så.
Svar på tråden Är jag elak nu?