Inlägg från: Anonym (Singelpappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Singelpappa)

För gammal för separation?

Jättesvårt. Jag skiljde mig och fann passionen i ett annat förhållande. Men hon var inte alls så rolig att umgås med som mina barns mor.

Det gick ett par år men vi var för olika. Jag provade dejtingappar men det är sjukt svårt att hitta rätt. Det finns många knäppgökar och man får nog sila väldigt mycket vatten innan man träffar rätt.

Med det sagt, trivs ni och har roligt ihop i övrigt så värdesätt det. Det är viktigt och svårt att hitta.

Det finns mycket annat än sex som gör livet värt att leva.

Jag lever själv idag, det är ett aktivt val. Jag är lyckligare så här än innan jag separerade.

Mina barn upplever mig som en bättre pappa och jag har tid till dem, mitt arbete och intressen.

Tänk noga. Sex är inte svårt att hitta men en relation med en kvinna som passar ju dig med dina kriterier kan ta lång tid.

• Anonym (Singelpappa)
    Anonym (Ana) skrev 2020-04-09 23:11:47 följande:

Varför lever så många i olyckliga förhållanden och tror att det är det bästa och bara fortsätta o lida i tysthet? Mitt råd är att ta tillvara på tiden och leva, sen hur du väljer att göra det med och separera eller och försöka lösa det med din fru det är upp till dig. Men lev!!

Det är tecken på att vi har det bra i Sverige. Vi har mat, boende och arbete. Men många saknar kärlek. Då blir det kärlek som river upp livet för oss på ett eller annat sätt.
  • Anonym (Singelpappa)
    Anonym (Andrea) skrev 2020-04-10 09:53:04 följande:

Hur gamla var barnen när ni separerade och hur tog de det?

6 och 4. Jag upplevde att de tog det bra. Men man är alltid uppmärksam på olika saker som de tycker är jobbiga. Då är det lätt att tänka att "hade vi inte separerat så hade det där aldrig varit ett problem".

Det är ju en sak man kan drabbas av. Skuldkänslor, att man förstört barnen med sitt egoistiska val.

Samtidigt finns det ju dysfunktionella och trassliga familjer där barnen drabbas av att man inte väljer att separera eller få hjälp.

Jag är av den uppfattningen att mår man så dåligt av sin relation att livskvalitén blir försämrad och/eller barnen drabbas, då ska man separera. Barnen mår bra av lyckliga föräldrar oavsett konstellation.
  • Anonym (Singelpappa)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2020-04-10 10:49:59 följande:

Fast det där är ju klassiskt att säga att barn mår bra om föräldrarna är lyckliga för det är verkligen långt ifrån sant i väldigt många fall men försök du intala dig själv det om du tycker det rättfärdigar att bryta upp en familj. Barn vill ändå allra helst bo med båda sina föräldrar under samma tak om det inte förekommer storbråk eller typ misshandel. Var det upp till barnen skulle dom flesta skilsmässor inte bli av alls.

Tror du barnen skulle må bra i en familj där en förälder upplever relationen med sin partner som olycklig och kärlekslös? Där relationen påverkar livskvalitén negativt?

Sen tror jag absolut att det finns familjer där föräldrarna är lyckliga men barnen mår dåligt ändå.

Men jag tror det finns fler barn som mår dåligt om även föräldrarna mår dåligt.

Vad tycker du rättfärdiga att bryta upp en familj?
  • Anonym (Singelpappa)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2020-04-10 21:21:08 följande:

Om föräldrarna inte bråkar utan en går endast runt och känner sig olycklig av exvis sexbrist så märker inte barnen detta om inte föräldern är en totalidiot dvs. Tycker man ska sluta att försöka blanda in barnen på detta rätt fula sätt. Barnen vill ha tillgång till båda sina föräldrar hela tiden och ha ett enda hem. Vill man skiljas för att man är "olycklig" så ska man ta hela det ansvaret själv och se det som en egoistisk handling som drabbar barnen hårt för dom vill inte det.

Man ska undvika att bryta upp en familj in i det längsta. Finns det missbruk, misshandel eller liknande så är det dock nödvändigt.

Så din filosofi är att hålla ihop för barnens skull och hoppas de mår bra av det.

Ja, vi är olika och jag dömmer ingen.

Man strävar ju efter att ta det man tror är det bästa beslutet, inte sämsta.
Svar på tråden För gammal för separation?