• Anonym (Svärdotter)

    Svärmor, överreagerar jag?

    Jag har världens snällaste svärmor, verkligen. Men på sistone har jag känt att snällheten blivit lite för mycket.

    Jag och min man väntar vårt första barn. Svärmor blev jättelycklig när hon fick veta att hon skulle bli farmor, vilket förstås var väldigt fint att se. Tidigt började hon engagera sig i graviditeten och barnet. Det var kul, men jag började också redan då känna att hon kanske la sig i saker som främst berör oss föräldrar. Typ om barnets framtid och så. Hon pratade typ i termer om hur "vi" (jag, min man och hon) skulle ta hand om barnet, som om vi var tre föräldrar. Men jag tänkte att hon nog bara var lite uppspelt och att det är lite typiskt blivande farmödrar. Så jag försökte att inte tänka mer på det.

    Nu börjar födseln närma sig alltmer och vi är inne i den tid då allt ska planeras och köpas. Jag började läsa på om vad som behöver fixas och tillsammans med min man planera utifrån det. Svärmor började då så gott som dagligen komma med tips och råd om vad som behövs, saker hon tittat på osv. Inget fel i det egentligen. Vi är ju förstagångsföräldrar och kan behöva lite vägledning.

    Därefter började vi få saker av henne. Till en början mindre saker som kläder, filtar osv som funnits kvar i släkten. Det är förstås alltid tacksamt att få, även om jag tyckte att mängden vi fick var lite väl stor. Men barnkläder går ju åt så jag tog tacksamt emot det.

    Men sedan fortsatte det med ännu mer råd och förslag, vilket började stressa mig lite. Jag ville ju känna mig åtminstone lite självständig i planeringen för mitt barn.

    Så en dag ringer hon plötsligt och säger att hon köpt (begagnat) barnvagn, bilbarnstol, säng och skötbord. Jag blev helt paff och visste inte vad jag skulle säga... Förvisso tvingade hon oss inte att ta sakerna utan sa att hon kunde behålla dem själv i så fall. Men min man ville ha dem och det var inget fel på sakerna, så jag kunde inte heller direkt säga nej. Även om jag kände att det är sådana saker som vi kanske skulle ha valt ut själva..

    Sedan har det bara fortsatt. Hon kommer med saker som vi inte bett om, både nytt och begagnat. Barnet har nu redan saker så det räcker för flera år framåt, typ. På den lista jag skrev har jag inte hunnit köpa en enda sak själv. Allt har svärmor valt ut och köpt (vi kommer att ersätta henne för det, även om hon just nu vägrar). Nästa vecka ska jag tydligen följa med henne och köpa ännu mer..

    Jag har försiktigt sagt till henne att hon inte behöver hjälpa oss med allt och även talat om för mannen att jag känner att det blir lite för mycket. Jag vill ju inte att hon ska slita ut sig heller. Men han tycker tydligen detta är toppen. Hans mamma vet ju allt om vad som behövs till ett barn och så spar vi ju en massa tid. Han säger att jag kommer att vara tacksam sen när barnet kommer.

    Jag är givetvis tacksam över hjälpen och har tackat henne jättemycket för allt, jag vet ju att hon hjälper till av snällhet. Det mesta vi fått är fina saker och av bra kvalitet. Det är mer grejen... Jag hade ju lite sett fram emot att själv strosa runt i affärer och välja ut saker. Att självständigt få planera. Ibland känner jag mig som en dålig blivande förälder som inte behövt lyfta ett finger, att jag bara fått allt. Jag skäms när jag berättar för omgivningen att svärmor fixat alllt.

    Tyvärr är jag en person som har väldigt svårt att säga vad jag tycker. Särskilt när det nu gäller en person som bara vill vara snäll och hjälpa till och att min man dessutom bara tycker det är bra. Jag vill ju inte såra henne heller.

    Vad tycker ni? Är jag otacksam eller är det förståeligt att jag känner som jag gör? Har ni något tips på hur jag kan hantera det? Berätta även gärna om era liknande erfarenheter, är det vanligt att blivande farmödrar gör så här?

  • Svar på tråden Svärmor, överreagerar jag?
  • nernu

    Det är inte svärmor som är problemet. Det är din man. Han uppmuntrar ju henne och hon tycker att det är kul så det är klart att hon kör på. Du måste vara överens med din man först och sen får ni kommunicera er gemensamma hållning till svärmor. I början sa hon ju att ni inte behövde ta grejerna men då sa din man glatt ja.

  • Anonym (Svärdotter)
    nernu skrev 2020-04-05 10:08:50 följande:

    Det är inte svärmor som är problemet. Det är din man. Han uppmuntrar ju henne och hon tycker att det är kul så det är klart att hon kör på. Du måste vara överens med din man först och sen får ni kommunicera er gemensamma hållning till svärmor. I början sa hon ju att ni inte behövde ta grejerna men då sa din man glatt ja.


    Mm, du har nog rätt i det. Han och jag har helt olika inställningar till detta och så länge hon bara får positiv respons tror hon ju att vi båda önskar det förstås. Jag har försökt tala om för honom hur jag ser det men han verkar tyvärr inte riktigt förstå..
  • Anonym (Linn)

    Min svärmor var/är precis likadan. Hon engagerade sig direkt när hon fick veta att jag var gravid. Talade jämt i termen "vi"; Vi ska köpa det och det. När bebisen kommer ska vi göra si och så. Vi var alltså tre blivande föräldrar.

    Hon ringde flera gånger i veckan för att höra hur graviditeten fortlöpte, gav mig tips på vad jag skulle äta, hur jag skulle tänka. Hon frågade runt bland vänner och grannar, hur deras barns graviditeter varit och ringde och berättade det för mig.

    Så ringde hon och sa att hon skulle komma och bo hos oss första tiden, för att ta hand om bebisen.

    Detta skapade stor irritation och oro under graviditeten.

    Du måste säga ifrån TS! Ju längre tiden går desto mer innästlad blir hon. Sätt gränser! Nu, innan bebisen är här.

    Förklara för henne att: det är verkligen snällt av dig att du vill hjälpa oss och vi är glada att du ser fram emot bebisen. Men du förstår nog att som förstagångsförälder så vill man gärna själv förbereda för sitt barn. Det ville du säkert själv när du väntade ditt första barn.

    Prata med din kille. Säg att du vill att ni gör detta tillsammans, det är ert barn. Han är bara bekväm och tycker att det är skönt att morsan fixar.

    Hon är alldeles för långt in i er relation TS.

  • Anonym (K)

    Om du inte trivs med det här så måste du börja säga ifrån ordentligt. Inte säga till snällt eller lite försiktigt. Tänk att du är på en fest med en person som druckit sig full och du gör den nyktra bedömningen att det är dags att åka hem. När du säger till lite försiktigt fortsätter din kompis att festa för det är ju så roligt. Så du får säga till rejält, bli arg eller vad som nu behövs.

    När bebisen har kommit kommer du behöva kunna säga till ännu mer. Du kommer vara i mataffärer med bebisen i vagn och tanter med rinnande näsor sticker in huvudet i suffletten. Vill du säga till försiktigt då?

  • Barbro45

    Det är din man som måste säga ifrån. Tacka för omsorg och intresse men att ni nu själva vill välja och få känna glädje över det ni väljer. Till svärmors försvar så är det ju hennes son som uppmuntrat henne. Hur skulle hon kunna veta om inte någon säger nej, hon kan väl inte läsa tankar.


     

  • Anonym (svärdotra)

    En del spårar ur så där över första barnbarnet, det gjorde min svärmor också.
    Finns det några andra barnbarn i sikte inom några år så hon kan få dela sitt fokus lite?

    I övrigt tycker jag att du ska förklara för din man att du ändå kommer att köpa en del saker för att de är ditt sätt att knyta an till och glädjas över barnet, och ni kanske inte har samma smak riktigt heller.

    Ni måste inte använda allt som svärmor kommer med. Sätt på kläder ibland för att göra henne glad och se till att hon tar tillbaka en del saker för att ha hos sig när ditt barn är där. Resten kan ni så småningom sälja eller lämna vidare.

    Sen är det viktigt att du pratar med din man och ni är tydliga med att vissa saker vill NI ge ert barn först, som första godiset, första cykeln och liknande.

    Jag lovar, vi fick bråka och kriga för att få svärmor att sluta ge sonen saker som han inte alls var tillräckligt gammal för, och hon skulle liksom premiära allt när hon var med honom- vara först med att ge honom glass och godis och läsk och allt sånt bara för att se honom glad- men då fick ju inte vi se de tillfällena alls, och vi hade tänkt vänta med att ge godis då det inte är bra för tänderna osv osv.  

    Trots allt fajtande över detta gav min svärmor sonen en radiostyrd attackhelikopter med angiven ålder 16+ när han var 7. Drömmer

    Så snälla för er egen skull, bestäm vad era spelregler är som föräldrar och kommunicera dessa innan hon ska passa barnet, gärna skriftligt, för annars kommer hon klampa rakt över er.

  • Miss Skywalker

    Sätt kärringen (och kanske mannen) på plats redan nu annars kommer du bli helt överkörd och få ett helvete när barnet kommer. Och tro inte för en sekund att det handlar om ?snällhet? från hennes sida. Det är bara en härskarteknik, tro mig det kommer du att märka när du sätter ner foten..

  • Anonym (Linn)
    Miss Skywalker skrev 2020-04-05 10:31:02 följande:

    Sätt kärringen (och kanske mannen) på plats redan nu annars kommer du bli helt överkörd och få ett helvete när barnet kommer. Och tro inte för en sekund att det handlar om ?snällhet? från hennes sida. Det är bara en härskarteknik, tro mig det kommer du att märka när du sätter ner foten..


    Det handlar oftast om en man som inte klippt navelsträngen med sin mamma. Som hellre låter partnern bli arg och ledsen, än att lilla mamma ska bli det.

    Det handlar också om en svärmor med kontrollbehov och en stark önskan om att styra.

    När vi satte ner foten på allvar mot svärmor blev hon galen. Gapade och skrek. Men det måste göras.
  • Anonym (Anna)

    Problemet är som ofta att du och din man tycker olika. Kom överens om en kompromiss och förmedla den sedan till svärmor.

  • Anonym (svärdotra)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-05 10:42:23 följande:

    Problemet är som ofta att du och din man tycker olika. Kom överens om en kompromiss och förmedla den sedan till svärmor.


    I vårt fall var det inte ens det. Min man är den första att medge att hans mor försöker dominera alla genom martyrskap och skuld och när vi träffades hade han brutit kontakten med henne.

    Det var jag som övertygade honom om att försöka igen (och snacka om att jag har ångrat mig några gånger!), men eftersom vi åtminstone var enade som par så orkade jag med henne så att vårt barn fick ta del av de bitarna som var bra.

    Hade min man varit en mes där hade jag nog skilt mig.
Svar på tråden Svärmor, överreagerar jag?