• Anonym (Tiden)

    Jag söker folk som hemskolar/unschoolar!

    Hej!

    Vi planerar att flytta utomlands för att kunna umgås mer som en familj, varpå hemskolning kommit på tal.

    Jag har läst på litegrann, men jag skulle verkligen uppskatta berättelser från folk som gjort denna resa.

    - Vilket land flyttade ni till?

    - Köpte ni en färdig läroplan eller kör ni mer på unschooling-principen?

    - I vilken ålder var barnet/barnen när ni började med hem/unschooling?

    - Börjde barnet/barnen i skolan efter några år? Exempelvis i nian för att kunna få slutbetyg?

    Vi har siktet inställt på något av de nordiska länderna, för enkelhetens skull. Åland ligger närmast till hands, mycket pga hur utbrett det svenska språket är där.

    Vi har även prtatat om England och Spanien.

    Jag söker som sagt personer som har egna erfarenheter av hem/unschooling.

  • Svar på tråden Jag söker folk som hemskolar/unschoolar!
  • Konservativ

    Hemskolning är förstås ett utmärkt val men om du tänkt dig flytta till Finland så bör du veta att man har läroplikt där. Om du hemskolar en unge måste du ändå komma till en skola för att de ska se att du uppfyller läroplikten. Vet inte hur ofta det är.

  • Anonym (Tiden)
    Konservativ skrev 2020-04-05 15:54:14 följande:

    Hemskolning är förstås ett utmärkt val men om du tänkt dig flytta till Finland så bör du veta att man har läroplikt där. Om du hemskolar en unge måste du ändå komma till en skola för att de ska se att du uppfyller läroplikten. Vet inte hur ofta det är.


    Samtliga länder har, vad jag förstår, läroplikt. Det är Sverige, Tyskland och några få länder till som har skolplikt.

    Vi tänker främst på Åland, pga enkelheten och närheten till vårt sommarhus i Sverige. Dock har vi det enklare med boende i Norge och Finland.

    Man behöver inte besöka någon skola, däremot får man hembesök av en lärare 1-2 ggr/år, alt. lämnar in barnets portfolio. Åland har också en bättre syn på unschooling, vilket underlättar då unschooling är vad vi är mest sugna på.

    Har du egna erfarenheter av hemskola/unschooling?
Svar på tråden Jag söker folk som hemskolar/unschoolar!