• Anonym (BPD)

Kommer en psykiatriker se att jag är psykiskt sjuk?

Jag har träffat en riktigt härlig snubbe, fast det är väldigt nytt. Han är psykiatriker, alltså en läkare som jobbar med psykstörda människor.

Jag har själv en personlighetsstörning. Jag är mycket bättre i beteendet än jag brukade vara, men helt ärligt så är jag ändå rätt störd i skallen, inte jämfört med hur jag var men jämfört med en normal.

Kommer han att märka det? Är det lika bra att säga detta trots bara ett fåtal dejter? Jag gillar honom så jag vill inte sabba något.

• Svar på tråden Kommer en psykiatriker se att jag är psykiskt sjuk?
  • Anonym (BottmedBPD)

Med tanke på din signatur - Ja, han kommer att märka att du har BPD, men troligen inte direkt, så ge relationen ett tag och ta upp det senare.

• Anonym (hej)

Har du en personlighetsstörning så är det bra om du berättar det, men du kan ju vänta ett tag till så ni får lära känna varandra bättre. 

Berätta hur det är för dig och hur det blir när du mår sämre. Det är ju inte säkert att det är något han tänker på innan du berättar det.

• Anonym (?)

Vad spelar det för roll? Om han verkligen älskar dig så älskar han dig oavsett om du har en diagnos eller inte.

• Anonym (?)

Men ja, jag tycker att du ska berätta det.

• Anonym (BottmedBPD)
    Anonym (?) skrev 2020-04-05 16:01:17 följande:

Vad spelar det för roll? Om han verkligen älskar dig så älskar han dig oavsett om du har en diagnos eller inte.

Tror inte att du vet vad BPD innebär.
  • Anonym (?)
    Anonym (BottmedBPD) skrev 2020-04-05 16:08:32 följande:

Det är någon form av diagnos antar jag?
  • Anonym (?)

Googlade, ok det är borderline. Vad spelar det för roll?
  • neverpreggo

Han kommer säkert att kunna se tecken om ni dejtar längre. Men svårt att säga hur han reagerar.

• Alexi83

Så du menar att man inte kan älska en person med BPD?

I de flesta världar så älskar man personen och inte diagnosen, även om diagnosen är BPD.

Och ja, jag ved vad BPD är...
  • Anonym (BottmedBPD)
    Anonym (?) skrev 2020-04-05 16:11:28 följande:
    Googlade, ok det är borderline. Vad spelar det för roll?
    Tänk dig att leva med någon som åker emotionell berg- och dalbana. Ena minuten är du älskad, nästa minut kan du vara hatad - närsomhelst, utan anledning.
Svar på tråden Kommer en psykiatriker se att jag är psykiskt sjuk?