• Anonym (BPD)

Kommer en psykiatriker se att jag är psykiskt sjuk?

Jag har träffat en riktigt härlig snubbe, fast det är väldigt nytt. Han är psykiatriker, alltså en läkare som jobbar med psykstörda människor.

Jag har själv en personlighetsstörning. Jag är mycket bättre i beteendet än jag brukade vara, men helt ärligt så är jag ändå rätt störd i skallen, inte jämfört med hur jag var men jämfört med en normal.

Kommer han att märka det? Är det lika bra att säga detta trots bara ett fåtal dejter? Jag gillar honom så jag vill inte sabba något.

• Svar på tråden Kommer en psykiatriker se att jag är psykiskt sjuk?
  • Anonym (BPD)
    Anonym (?) skrev 2020-04-05 16:01:17 följande:

Vad spelar det för roll? Om han verkligen älskar dig så älskar han dig oavsett om du har en diagnos eller inte.

Vi har träffats 3ggr. Så vi är inte riktigt där ännu. Eller jo jag är, men det är min BPD som talar. Känner väldigt fort, väldigt mycket. Gillar jag någon så gillar jag någon väldigt mycket, så jag skall inte sabba detta med att BPD:a mig och skrämma bort honom utan ta det lugnt.
    Anonym (BottmedBPD) skrev 2020-04-05 15:58:16 följande:

Med tanke på din signatur - Ja, han kommer att märka att du har BPD, men troligen inte direkt, så ge relationen ett tag och ta upp det senare.

Anonym (hej) skrev 2020-04-05 16:00:00 följande:

Har du en personlighetsstörning så är det bra om du berättar det, men du kan ju vänta ett tag till så ni får lära känna varandra bättre. 

Berätta hur det är för dig och hur det blir när du mår sämre. Det är ju inte säkert att det är något han tänker på innan du berättar det.

När jag mår sämre så brukar det vara ganska explosivt, men jag mår sällan dåligt länge. Jag mår väldigt dåligt i någon timme, sedan brukar jag må bra igen. Så jag har inte många sådana där långa svackor där allt är nattsvart i veckor i sträck, det har hänt men vanligast är att jag blir jättesur men det går fort över.

Jag är lycklig kanske 6 dagar och 22-23 timmar i veckan i snitt. I 1-2 timmar är jag skitsur. Men det varierar, kan vara lite mer eller inte alls med. Jag har inte fått något utbrott med våld/självskada på flera år, utan det är mest att jag gråter och surar och blir som jag var 5 år igen. Peppar peppar..

• Anonym (BottmedBPD)
    Alexi83 skrev 2020-04-05 16:13:48 följande:
    Så du menar att man inte kan älska en person med BPD?

I de flesta världar så älskar man personen och inte diagnosen, även om diagnosen är BPD.

Och ja, jag ved vad BPD är...
    Nää - det menar jag inte alls. Mitt livs enda riktiga och stora kärlek har BPD. 
  • Anonym (?)
    Anonym (BottmedBPD) skrev 2020-04-05 16:16:06 följande:

Tänk dig att leva med någon som åker emotionell berg- och dalbana. Ena minuten är du älskad, nästa minut kan du vara hatad - närsomhelst, utan anledning.

Fast det behöver inte alls vara så dramatiskt. Jag känner flera med borderline som har fungerande förhållanden. De pendlar inte så mycket i humöret.
  • Anonym (BPD)
    Anonym (BottmedBPD) skrev 2020-04-05 16:16:06 följande:
    Tänk dig att leva med någon som åker emotionell berg- och dalbana. Ena minuten är du älskad, nästa minut kan du vara hatad - närsomhelst, utan anledning.
    Med mig är du älskad i 6 dagar och 22-23 timmar i en vecka. 1-2 timmar hatar jag dig. Så ja, ungefär sådär. Fast jag misstänker att du hade upplevt mig som mild relativt.
  • Anonym (BottmedBPD)
    Anonym (?) skrev 2020-04-05 16:21:10 följande:
    Fast det behöver inte alls vara så dramatiskt. Jag känner flera med borderline som har fungerande förhållanden. De pendlar inte så mycket i humöret.
    Nä - jag vet det finns så klart olika grader , jag vet förstås inte hur TS är - jag relaterar bara till mitt eget förhållande med en kvinna med BPD som lätt uppfyllde samtliga kriterier för BPD och var ganska gravt personlighetsstörd, hon hade även flera störningar.
  • Anonym (Cilla)

Alltså jag tänker ju genast lite längre. Väldigt många som jobbar inom psyk gör ju det pga sina egna erfarenheter, som till exempel kunde vara borderline i familjen. Och då kanske en sån människa dras lite till typen, precis som man omedvetet kan dras till nån som delar många drag med ens föräldrar.

Det behöver ju inte vara så, men känns ju som att en psykiater åtminstone ska ha förutsättningarna att se vad som är vad i ditt beteende också de gånger känslorna tar över för mycket.

Jag själv har inte någon personlighetsstörning, vad jag vet, men tror själv att jag skulle ha tagit fram det i ett lite utmanande skämt. Typ, hur länge tar det innan du gissar min diagnos!? Och kanske berättat genast, kanske senare. Småningom lär han märka!

• Anonym (BottmedBPD)
    Anonym (BPD) skrev 2020-04-05 16:23:59 följande:
    Med mig är du älskad i 6 dagar och 22-23 timmar i en vecka. 1-2 timmar hatar jag dig. Så ja, ungefär sådär. Fast jag misstänker att du hade upplevt mig som mild relativt.

Jag tror det också ! 1-2 timmar hat för man stå ut med. Glad

Hoppas att det går bra för dig, tycker inte att du ska ta upp BPD med honom för tidigt.

• Alexi83
    Anonym (BottmedBPD) skrev 2020-04-05 16:19:12 följande:

Nää - det menar jag inte alls. Mitt livs enda riktiga och stora kärlek har BPD. 

Så du menar att du älskar personen pga BPD?

Ja, då är det du som älskae en diagnos och inte personen i fråga. Tack och lov är det få personer som du.
  • Alexi83
    Anonym (BPD) skrev 2020-04-05 16:23:59 följande:

Jag har ingen dignos men älskar inte min sambo 24/7 i 365/66 dagar..
  • Anonym (BPD)
    Anonym (Cilla) skrev 2020-04-05 16:27:20 följande:

Alltså jag tänker ju genast lite längre. Väldigt många som jobbar inom psyk gör ju det pga sina egna erfarenheter, som till exempel kunde vara borderline i familjen. Och då kanske en sån människa dras lite till typen, precis som man omedvetet kan dras till nån som delar många drag med ens föräldrar.

Det behöver ju inte vara så, men känns ju som att en psykiater åtminstone ska ha förutsättningarna att se vad som är vad i ditt beteende också de gånger känslorna tar över för mycket.

Jag själv har inte någon personlighetsstörning, vad jag vet, men tror själv att jag skulle ha tagit fram det i ett lite utmanande skämt. Typ, hur länge tar det innan du gissar min diagnos!? Och kanske berättat genast, kanske senare. Småningom lär han märka!

Han jobbar med patienter med psykoser, så inte riktigt samma men ändå... Vad jag är rädd för är att han skall tycka att han träffar psykfall hela dagarna då vill han inte komma hem till ett psykfall när han är ledig.

Jag tänkte på ditt skämt...tänk om han direkt kunde säga vad som är felet när jag drog det? Lättande men samtidigt så hade det känts som att här har jag läst på gått i terapi och verkligen försökt bete mig normalt i 5 år och kan inte bättre än så :D
    Anonym (BottmedBPD) skrev 2020-04-05 16:29:14 följande:

Jag tror det också ! 1-2 timmar hat för man stå ut med. Glad

Hoppas att det går bra för dig, tycker inte att du ska ta upp BPD med honom för tidigt.

För några år sedan cirkulerade det ett viralt smygfilmat klipp där ett gift par satt i en bil och kvinnan ville "I wanna go to the lake!" och skrek och betedde sig som en 5-åring. Det är roligt och hemskt sett utifrån. Det tycker även jag. Men det där är ungefär som mig när jag är som värst...

Jag tänker mig att det där för tidigt i en relation och det är verkligen kört...
Svar på tråden Kommer en psykiatriker se att jag är psykiskt sjuk?