• Anonym (Hemmamamman)

    Svärisarna accepterar inte vårt val av mig som hemmaförälder

    Jag och min man har tre barn som är mellan 4 och 0 år. Vi är båda utbildade och vi skaffade barn rätt sent, vi var 35+ när första kom.

    Redan innan sista barnet blev till började kommentarerna från hans föräldrar komma ang mig och jobb. Så gott som varje gång vi sågs eller hördes av propsade de på att jag måsta skaffa jobb snart. Rätt tröttsamt att höra ärligt talat... I synnerhet som vi har gjort det här valet att jag ska vara hemmaförälder.

    Vi klarar oss ekonomiskt och jag har minsann jobbat i mitt liv, så det är verkligen inte som att jag hoppar direkt från föräldrahemmet till detta. Dessutom är vi ett par i 40-årsåldern, så vi är vuxna nog att fatta noga övervägda beslut själva om våra liv utan inblandning från hans föräldrar. Herregud. Vi är båda väldigt less på deras trångsynta sätt och kommentarer. Senast vi träffade dem sa svärfar ?jag hoppas verkligen inte att ni tänker skaffa fler barn nu, ni är för gamla och dessutom ska ju hon (syftade på mig) börja jobba nån gång?. Detta var droppen för mig. Inte för att vi planerar fler barn, men sättet han sa det på gjorde mig så förbannad att jag hade svårt att hålla masken.

  • Svar på tråden Svärisarna accepterar inte vårt val av mig som hemmaförälder
  • Anonym (Herregud..)

    Men jösses. Vilka påträngande människor. Dom har ju absolut inte med det att göra. Inte alls. Tror din man får ta sig i kragen och ryta ifrån nästa gång en kommentar kommer flygande. Och efteråt förklara att ni lever precis som ni önskar och ni vill inte ha deras råd i frågan.

    Hade samma bekymmer med jobbiga svärföräldrar som lade sig i allt. I vårat hus dessutom. Till slut kände jag mig direkt påhoppad och bad då min sambo att skicka hem dem, vilket han gjorde. Han har sedan sagt till på skarpen att här bestämmer vi.

    Inte kul att skälla på sina föräldrar, men de känns ändå som att det är din mans strå, inte ditt.

    Det skall ju vara trevligt att träffa sina svärföräldrar. Speciellt när man har barn. Då vill man inte förstöra den relationen mellan farmor/farfar å ungarna med gnabb.

    Hoppas de löser sig

  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Herregud..) skrev 2020-04-05 21:20:45 följande:

    Men jösses. Vilka påträngande människor. Dom har ju absolut inte med det att göra. Inte alls. Tror din man får ta sig i kragen och ryta ifrån nästa gång en kommentar kommer flygande. Och efteråt förklara att ni lever precis som ni önskar och ni vill inte ha deras råd i frågan.

    Hade samma bekymmer med jobbiga svärföräldrar som lade sig i allt. I vårat hus dessutom. Till slut kände jag mig direkt påhoppad och bad då min sambo att skicka hem dem, vilket han gjorde. Han har sedan sagt till på skarpen att här bestämmer vi.

    Inte kul att skälla på sina föräldrar, men de känns ändå som att det är din mans strå, inte ditt.

    Det skall ju vara trevligt att träffa sina svärföräldrar. Speciellt när man har barn. Då vill man inte förstöra den relationen mellan farmor/farfar å ungarna med gnabb.

    Hoppas de löser sig


    Ja, kom och skäll du så får vi se om du är välkommen tillbaka fler gånger.
  • Anonym (Herregud..)
    Anonym (Svärmor) skrev 2020-04-05 21:26:21 följande:

    Ja, kom och skäll du så får vi se om du är välkommen tillbaka fler gånger.


    Är jag inte det så är det inte min förlust :) kan inte svärmor ta att man säger ifrån när hon beter sig väldigt ohyfsat så får hon sitta å sura.

    För mig var frågan snarare om jag ville släppa in dem i mitt hus då de kunde påpeka saker som att de va stökigt eller att vi inte gjort ditt å datt med renoveringen. Men med en bäbis i huset prioriterar man inte sånna saker, vilket jag trodde dom skulle förstå.
  • Physalis

    Ni får såklart ryta ifrån. De anser uppenbarligen att ni är så nära varandra att det är fritt fram att oombett dela med sig av sina åsikter. Då kan ni ta er samma frihet att ocensurerat tala om för de vad ni tycker om dem och deras beteenden mot er.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (123)
    Anonym (Svärmor) skrev 2020-04-05 21:26:21 följande:
    Ja, kom och skäll du så får vi se om du är välkommen tillbaka fler gånger.
    Vad menar du med det? Ska man inte få säga ifrån när folk beter sig illa?
  • Anonym (Missar pappan något?)
    Anonym (Hemmamamman) skrev 2020-04-05 21:13:16 följande:

    Jag och min man har tre barn som är mellan 4 och 0 år. Vi är båda utbildade och vi skaffade barn rätt sent, vi var 35+ när första kom.

    Redan innan sista barnet blev till började kommentarerna från hans föräldrar komma ang mig och jobb. Så gott som varje gång vi sågs eller hördes av propsade de på att jag måsta skaffa jobb snart. Rätt tröttsamt att höra ärligt talat... I synnerhet som vi har gjort det här valet att jag ska vara hemmaförälder.

    Vi klarar oss ekonomiskt och jag har minsann jobbat i mitt liv, så det är verkligen inte som att jag hoppar direkt från föräldrahemmet till detta. Dessutom är vi ett par i 40-årsåldern, så vi är vuxna nog att fatta noga övervägda beslut själva om våra liv utan inblandning från hans föräldrar. Herregud. Vi är båda väldigt less på deras trångsynta sätt och kommentarer. Senast vi träffade dem sa svärfar ?jag hoppas verkligen inte att ni tänker skaffa fler barn nu, ni är för gamla och dessutom ska ju hon (syftade på mig) börja jobba nån gång?. Detta var droppen för mig. Inte för att vi planerar fler barn, men sättet han sa det på gjorde mig så förbannad att jag hade svårt att hålla masken.


    Har pappan kunnat ha längre föräldraledighet? Kan han gå ner i tid under småbarnsåren? Om inte så kan jag förstå att dom tycker det är tråkigt. Då går han ju miste om mycket tid som förälder. Jag reagerar ex på min bror. Han har alltid velat vara en närvarande förälder men hans partner vägrar jobba så han får jobba heltid och får ingen föräldraledighet. Han säger ofta att han tycker det är synd till oss i familjen men vågar inte säga ifrån till sin sambo för då hotar hon med att lämna honom..

    Kan det vara nåt sånt bakom?

    Jag och min make har gått ner i tid båda två och har varit föräldralediga länge. Det är ingen som sagt något om det.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Svärmor) skrev 2020-04-05 21:26:21 följande:
    Ja, kom och skäll du så får vi se om du är välkommen tillbaka fler gånger.
    Oj, är du en sådan svärmor som gillar att lägga dig i hur andra lever sina liv?

    Ja, då saknar de nog inte dig, så det blir ju win-win om de inte får komma.
  • Anonym (Herregud..)
    Anonym (Missar pappan något?) skrev 2020-04-06 18:54:43 följande:

    Har pappan kunnat ha längre föräldraledighet? Kan han gå ner i tid under småbarnsåren? Om inte så kan jag förstå att dom tycker det är tråkigt. Då går han ju miste om mycket tid som förälder. Jag reagerar ex på min bror. Han har alltid velat vara en närvarande förälder men hans partner vägrar jobba så han får jobba heltid och får ingen föräldraledighet. Han säger ofta att han tycker det är synd till oss i familjen men vågar inte säga ifrån till sin sambo för då hotar hon med att lämna honom..

    Kan det vara nåt sånt bakom?

    Jag och min make har gått ner i tid båda två och har varit föräldralediga länge. Det är ingen som sagt något om det.


    Men vilken satmara till kärring han har. Ursäkta ordvalet men hur kan hon vara så ego? En sak undrar jag dock. Han måste ju ha sina 240 dagar? Dom kan hon inte ta om han inte godkänner, vilket han är dum om han gjort. Då får han stå sitt kast.

    Kanske skulle han vinna på separation. Då kan hon ju inte vara föräldraledig på samma vis när ingen drar in några pengar utöver fp. Undrar dessutom hur hon kan hota med separation. Hur tror hon att hon ska överleva utan hans inkomst? Ta ut full fp och ta slut på den på rekordfart? Stackars din bror.
  • Anonym (Lina)

    Du kan svara:När det är dags igen.Det bestämmer vi (mannen och jag)tillsammans.Och sen ändra på samtalsämne.

  • Anonym (Hemmamamman)
    Anonym (Missar pappan något?) skrev 2020-04-06 18:54:43 följande:

    Har pappan kunnat ha längre föräldraledighet? Kan han gå ner i tid under småbarnsåren? Om inte så kan jag förstå att dom tycker det är tråkigt. Då går han ju miste om mycket tid som förälder. Jag reagerar ex på min bror. Han har alltid velat vara en närvarande förälder men hans partner vägrar jobba så han får jobba heltid och får ingen föräldraledighet. Han säger ofta att han tycker det är synd till oss i familjen men vågar inte säga ifrån till sin sambo för då hotar hon med att lämna honom..

    Kan det vara nåt sånt bakom?

    Jag och min make har gått ner i tid båda två och har varit föräldralediga länge. Det är ingen som sagt något om det.


    Nej, inget sånt. Min make kan själv rå över sina arbetstider och är hemma mycket skulle jag säga. Däremot tar han mer det ?roliga? med barnen och mindre av hushållsuppgifter och sådant. Så även om han inte har tagit ut någon föräldraledighet ännu så har han haft mycket tid hemma med barnen ändå.
Svar på tråden Svärisarna accepterar inte vårt val av mig som hemmaförälder