• Anonym (Hallon)

    Sambons bästa vän hotar med att göra allt i hennes makt för att han ska få ensam vårdnad vid separation

    Som rubriken lyder, sambons bästa vän hotar med att göra allt i hennes makt för att han ska få ensam vårdnad vid separation.

    Hon och jag kommer verkligen inte överens och detta var droppen för mig.

    Vad kan jag göra? Polisanmäla? För vad isf?

    Tacksam för alla svar.

  • Svar på tråden Sambons bästa vän hotar med att göra allt i hennes makt för att han ska få ensam vårdnad vid separation
  • Anonym (U)

    Förutsatt att du inte är en kass förälder så kan hon ju vifta bäst hon vill, det krävs mycket för att få ensam vårdnad. Men för enkelhetens skull, spara bevis i form av inspelningar eller meddelanden, skulle det börja dyka upp orosanmälningar etc. var ärlig mot de som utreder utan att raljera. Sen kan ju inte hon driva såna ärenden, utan det är ju i så fall din sambo/exet som gör (med stöd). Vill han ha ensam vårdnad?

  • Anonym (???)
    Anonym (Hallon) skrev 2020-04-06 02:32:04 följande:

    Som rubriken lyder, sambons bästa vän hotar med att göra allt i hennes makt för att han ska få ensam vårdnad vid separation.

    Hon och jag kommer verkligen inte överens och detta var droppen för mig.

    Vad kan jag göra? Polisanmäla? För vad isf?

    Tacksam för alla svar.


    Men vad har en kompis med saken att göra? Om ett par separerat är det enbart de två som kan bestämma sånt, och tingsrätten, om man går den vägen. Vad en kompis kacklar om har ingen betydelse.

    Om du tror att hon kommer tex göra falska orosanmälningar så är det bra att ha belägg för att hon i så fall bara hittar på. 

    Vad säger sambon då? Kom detta hot enbart till dig? Även sambon bör ju tycka det låter märkligt att en kompis uttalar sig på det viset.

    Om du pratar med henne något mer, se till att spela in samtalet ifall detta kommer upp igen. Spara sms om hon skriver liknande saker. 
  • Anonym (Hallon)
    Anonym (U) skrev 2020-04-06 06:08:53 följande:

    Förutsatt att du inte är en kass förälder så kan hon ju vifta bäst hon vill, det krävs mycket för att få ensam vårdnad. Men för enkelhetens skull, spara bevis i form av inspelningar eller meddelanden, skulle det börja dyka upp orosanmälningar etc. var ärlig mot de som utreder utan att raljera. Sen kan ju inte hon driva såna ärenden, utan det är ju i så fall din sambo/exet som gör (med stöd). Vill han ha ensam vårdnad?


    Barnet ifråga är inte ens fött än.. Så jag tror ju inte att jag kommer vara en kass förälder alls, då jag själv vuxit upp med en sån.

    Önskar jag hade haft sinnesnärvaro nog, att spela in igår när hon stormade in i MITT och SAMBONS hem och började bete sig. Men blev så chockad över att någon ens har mage att göra så.

    Bra att veta för framtiden att hon ej kan driva det själv, för jag betvivlar inte en sekund att hon skulle försöka.

    Sambon (och självklart jag med) vill att barnet ska få växa upp med båda sina föräldrar, så jag tror inte att han skulle driva en sån kampanj om vi någonsin bryter upp.
  • Anonym (Hallon)
    Anonym (???) skrev 2020-04-06 07:49:37 följande:

    Men vad har en kompis med saken att göra? Om ett par separerat är det enbart de två som kan bestämma sånt, och tingsrätten, om man går den vägen. Vad en kompis kacklar om har ingen betydelse.

    Om du tror att hon kommer tex göra falska orosanmälningar så är det bra att ha belägg för att hon i så fall bara hittar på. 

    Vad säger sambon då? Kom detta hot enbart till dig? Även sambon bör ju tycka det låter märkligt att en kompis uttalar sig på det viset.

    Om du pratar med henne något mer, se till att spela in samtalet ifall detta kommer upp igen. Spara sms om hon skriver liknande saker. 


    Det frågar jag mig också kan jag säga. Se gärna mitt svar ovan.

    Sambon säger bara att han sa till henne att inte komma med in, men hon lyssnade uppenbarligen inte. Dock tycker jag ju att han borde sagt ifrån när hon ångade på, men han höll sig i bakgrunden. Vilket sedan resulterade i att han och jag blev oense.

    Det ska jag komma ihåg, vill helst försöka undvika henne l den mån jag kan.
  • Zoegazz

    Låter ju som att de har något på gång eller att hon iaf är intresserad av honom. Vad är det för skräpbeteende??

  • 8airam8

    Låter ju som en vrickad konversation från början till slut, eftersom ni inte ens är i en situation där en separation är på gång. Såvitt du vet, i alla fall. Hans bästa vän kanske vet något annat?


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Physalis

    Kan du berätta mer? Insidenten låter uttryckt ur sitt sammanhang.

    Varför är hon arg? Varför hotar hon om något så specifikt? Varför gjorde inte din man något?

    Om du är helt oskyldig i det här och du och din partner är sams och lyckliga i ert förhållande så låter det som att hon har något allvarligt psykiskt problem. Då blir det väldigt konstigt att din man i huvudtaget inte verkar reagera på vad hon gjort. Han borde ha försökt få ut henne så snabbt som möjligt och klargjort för henne att hennes beteende är oacceptabelt. Han borde också tala om för henne att hon inte är välkommen i ert hem eller att ta kontakt med någon av er igen fören hon beter sig normalt.

    Vad hon kan göra är att ljuga ihop historier och anmäla oro hos socialen. Socialen i sin tur måste ta oron på allvar och undersöka om det finns skäl för oro. Hennes ord är alltså inte sanning i deras ögon bara för att det är sagt, men de måste ta hennes ord på allvar och undersöka saken.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Louise)

    Håller med Physalis här; vad finns det mer att berätta i historien? Det låter så konstigt?

    Varför stormade hon in och sa en sådan sak? Varför var din sambo tyst?

    Ni är ju inte ens på väg att separera som jag förstår det?

    Varför frågar du oss på Familjeliv om detta? Du och din sambo borde rimligen haft ett ordentligt samtal om detta efteråt, vad sa han då?

  • Anonym (Såna är vi)

    Såna är vi kvinnor. Lägger oss i alldeles för mycket. Du kan inte polisanmäla henne för nåt just nu så länge hon bara hotat med detta. Har du inga problem i ditt liv ser jag inte varför du inte ska få 50% av vårdnaden. Om hon däremot ljuger om dig för att förstöra för dig hos myndigheterna så kan du ju alltid polisanmäla henne för förtal.

Svar på tråden Sambons bästa vän hotar med att göra allt i hennes makt för att han ska få ensam vårdnad vid separation