• Ankmeister

    yrkesval som SSK - råd tack!

    Hej alla fina ssk!


    Tar snart ssk examen och funderar på vart jag ska söka mig. Jag är ambitiös men expert på att tvivla på mig själv (duktig-flicka-och-massa-prestationsångest-syndromet). Jag tror jag behöver börja på en avdelning som inte är för stressig så jag får tid att vara ny. En arbetsplats där det är ganska mycket ?rutinarbete? och kollegor att luta sig mot när man behöver. En plats där man kan bygga upp en grundtrygghet innan man hoppar på vidare utmaningar. Rent ämnesmässigt är jag intresserad av det mesta, lite extra förtjust i kvinnohälsa, barn, hud och allergi. Vad som också är viktigt är att det inte är en för emotionellt ?tung? arbetsplats. Någon som har en tanke om vad som skulle kunna passa in på denna beskrivning? (Bor i Sthlm om det nu är relevant).

    Kram!

  • Svar på tråden yrkesval som SSK - råd tack!
  • Anonym (A)

    Är beredd att hålla med ovanstående. Du får satsa på att gå på intervjuer på olika arbetsplatser och be att få se lite av verksamheten och träffa några ev kollegor och bestämma dig utifrån det.

  • Nattafnatta

    Börja på med medicinavdelning där du får nöta mycket medicinhantering, blanda mycket antibiotikor, dropp mm och bli trygg i detta. Samtidigt matas du med mycket annan medicinsk kunskap under ronderna som patofysiologi, undersökningar och behandlingar. Ovärderligt.

    Jag är relativt ny ssk men hade nog aldrig varit så trygg som jag är idag om jag inte börjat på min "allmänna" (akut)medicinavdelning. Finns ju många andra medicinavdelningar som inte är akuta med samma snabba flöde.

Svar på tråden yrkesval som SSK - råd tack!