• Anonym (.)

    Har jag blivit en rasist? Ställde upp som volontär för Härbärget för EU-Medborgare.

    Hej!

    För en tid sedan så ställde jag upp på Vinternatt hos Härbärget för EU-Medborgare. Något som fick mig att förändra mig till ilska/less emot dessa människor. Just inriktat personligen emot de, men även rent allmänt har jag haft en icke vilja att hjälpa/skönka pengar till tiggare rent allmänt, endast till de med EU-Medborgare/Roman/Bulgarie människor.

    Jag har tidigare jobbat som volontär för Stadsmissionen, där det erbjöds dusch, frukost, fika m.m. När jag fick reda på att det även förfrågas om volontärer under vintertid för EU-Medborgare var jag snabb i mitt beslut om att skriva upp mig.

    Jag kunde lite av deras språk, men inte jättemycket. Vilket resulterade till att jag blev mobbad för att jag inte kunde prata hela språket. Men det var inte allt. Vid ett fall släckte de lyset medan jag stod ensam och arbetade. Bara för att de skulle gå iväg efter att de pratat klart med mig.

    Många gånger där de skrattade åt mig av olika anledningar.

    Detta resulterade till att jag inte ens hälsar på de när jag träffar de i min stad. De brukar vara lite runt omkring och fråga om pengar. När de ser mig, kand det hända att de frågar om pengar och om det finns möjlighet att jag kan gå till bankomat, eftersom jag inte har kontnanter på mig. I min värld blir det ''Aldrig i livet!'' och jag begriper inte hur de har kunnat bete sig respektlöst för att sedan agera som om vi vore polare. För när de skall fråga om pengar, så är de vänliga och blir ''glada'' av att träffa mig.

    Jag börjat bli ganska kylig när jag träffar dessa människor. Men rent allmänt, har jag totalt slutat ge pengar till dessa människor.

    Jag har nu frågat mig själv om jag gått och blivit rasist. Jag vågar inte ens ställa öppet denna fråga, för det känns som om att en grupp skulle säga: ''Vem fan bryr sig om dessa människor? Ingen bryr sig om de, du behöver inte känna dålig samvete'' och en annan grupp skulle kanske stämpla mig som rasist. Skulle nog inte finnas någon klar och ordentlig analys. Men jag kanske har blivit rasist? Bara att jag inte vågar såra/skrämma någon, när jag öppnar upp mig?

    Jag blev seriöst ledsen av mina upplevelser.

    Men även arg. Liksom känns otroligt orimligt att håna mig och bli ''irriterad'' på att jag inte kunde hela språket. Nästan som om jag kunde skrika åt de. ''Men lär er SVENSKA DÅ!!''.

  • Svar på tråden Har jag blivit en rasist? Ställde upp som volontär för Härbärget för EU-Medborgare.
  • Anonym (Nina)

    Man är inte rasist bara för att man ogillar hur en människa beter sig. Du ogillar dessa människor för att de betett sig illa mot dig. Jag gissar att du ogillat dem oavsett ursprung pga deras beteende.
    Dock så blir det ju rasistiskt om du dömer alla andra med samma ursprung efter just dessa människor. Gör du det?

  • Anonym (.)
    Anonym (Nina) skrev 2020-04-06 19:39:24 följande:

    Man är inte rasist bara för att man ogillar hur en människa beter sig. Du ogillar dessa människor för att de betett sig illa mot dig. Jag gissar att du ogillat dem oavsett ursprung pga deras beteende.
    Dock så blir det ju rasistiskt om du dömer alla andra med samma ursprung efter just dessa människor. Gör du det?


    Det tror jag inte. Jag vet inte. Jag har slutat skänka pengar i alla fall och ingen lust att prata med någon av dessa människor.

    Men mest känner jag en frustration när dessa människor jag ''känner'' ifrån Härbärget som kommer fram till mig och agerar som polare bara för att de känner en bekvämlighet att tjata och fråga om det är okej att jag går till bankomat och drar ut pengar om det nu är som så att jag inte har något löst på mig. Jag tycker det är så fräckt. Det var så otroligt många som beteende sig likadant. De var oberoende av varandra, tror jag. Så jag har ibland tankar vad dessa människor gör på sina ''fritid'' när de inte tigger. Vad har de gjort m.m. De var inte direkt snälla och väldigt respektlösa i Härberget. Jag var seriöst ledsen där....
  • Anonym (Nina)
    Anonym (.) skrev 2020-04-06 19:49:58 följande:
    Det tror jag inte. Jag vet inte. Jag har slutat skänka pengar i alla fall och ingen lust att prata med någon av dessa människor.

    Men mest känner jag en frustration när dessa människor jag ''känner'' ifrån Härbärget som kommer fram till mig och agerar som polare bara för att de känner en bekvämlighet att tjata och fråga om det är okej att jag går till bankomat och drar ut pengar om det nu är som så att jag inte har något löst på mig. Jag tycker det är så fräckt. Det var så otroligt många som beteende sig likadant. De var oberoende av varandra, tror jag. Så jag har ibland tankar vad dessa människor gör på sina ''fritid'' när de inte tigger. Vad har de gjort m.m. De var inte direkt snälla och väldigt respektlösa i Härberget. Jag var seriöst ledsen där....
    Man måste inte skänka pengar och jag förstår att du är ledsen och besviken. Säg nej när de frågar om pengar och gå därifrån.
  • Anonym (.)
    Anonym (Nina) skrev 2020-04-06 19:52:46 följande:
    Man måste inte skänka pengar och jag förstår att du är ledsen och besviken. Säg nej när de frågar om pengar och gå därifrån.
    Jo, det är det jag i princip gör.

    Tack Nina. Du verkar snäll och förståelig.
  • flygrl

    @TS: Nej, klart du inte är rasist bara för du blir arg och ledsen över bli behandlad som skit av människor du försökt va sjysst och omtänksam mot. Själv hade jag ruttnat totalt på dom där typerna och bett dom dra om dom ville ha pengar av mig efter att först ha behandlat mig illa. Jävla idioter är va dom är och du förtjänar inte bemötas på det där sättet.

    Är själv svart btw med erfarenhet av rasism men jag kan verkligen inte se att du skulle va rasist.

  • Anonym (.)
    flygrl skrev 2020-04-07 02:10:43 följande:

    @TS: Nej, klart du inte är rasist bara för du blir arg och ledsen över bli behandlad som skit av människor du försökt va sjysst och omtänksam mot. Själv hade jag ruttnat totalt på dom där typerna och bett dom dra om dom ville ha pengar av mig efter att först ha behandlat mig illa. Jävla idioter är va dom är och du förtjänar inte bemötas på det där sättet.

    Är själv svart btw med erfarenhet av rasism men jag kan verkligen inte se att du skulle va rasist.


    Tack för att du tycker att jag inte verkar rasist!

    Det var inte ens krav att man skulle deras språk. Det bara ''vart'' så kan man säga. Av ren slump. Att blivit mobbad för att jag inte kunde tala deras språk fullt riktigt kändes så elakt, dumt och orimligt på alla plan!
  • Anonym (C)

    Du är inte rasist för att du ogillar en person (eller flera personer) från en annan folkgrupp än din egen. Men om du bestämt dig för att alla personer i en viss folkgrupp är dåliga människor, även de du aldrig träffat, då är du rasist.

  • Anonym (Kim)

    Det är inget fel på dig. Tänk inte ens tanken på att du skulle vara rasistisk. Du har bara fått ett brutalt uppvaknande av hur vissa människor fungerar. Din godhet har blivit utnyttjad. Jag har funderat en del kring att jobba som volontär. I början kanske man tror att de ska visa någon form av tacksamhet för att man ger sin tid och resurser för att hjälpa. Det kan man fetglömma. Att en hel del heller inte kan bete sig och bara kräva och vara otidiga. Mycket vanligt det också. Jag-ska-ha mentaliteten. Det där med språket har jag hört från fler håll. Bedrövligt! Kräver absolut ingen tacksamhet eller hyllning för insatsen utan bara medmänskligt hyfs.

    Jag har som princip att aldrig ge pengar till tiggare. Någon gång köpt en vara. Kan berätta om kvinnan som tigger utanför mataffären. Hon brukar peka i reklamblad vad hon vill ha. Oftast rätt aggressiv. Har även sett hur hon skrikit och kastat frukten hon fick på den som gav henne för att det inte var det hon ville ha.

    Varför kan hon inte plocka bär och svamp för att sälja som typ thai gör under höstarna. Alltså utanför affären?

    Sorry för lång utläggning. Jag har slutat med allt volontärarbete!

  • Fralla

    Jag tror varken att du eller någon annan behöver vara så rädd för att bli kallad "rasist".

    Det har tyvärr blivit ett urvattnat begrepp som alltför ofta används som ett "vapen" för att få som man vill.

    Bla har ju flera människor som jobbar med att tex godkänna bidrag eller annat inom socialtjänsten, eller arbetsgivare, blivit kallade rasister för att de agerar helt enligt regelverket. Dvs behandlar alla lika och enligt regelverken då tex inte betalat ut mer bidrag eller gjort som personen vill.

    Det har blivit så lätt att slänga ur sig "rasist" som då egentligen betyder "du gör inte som jag vill".

    Folk måste bli mindre rädda för att bli kallade rasist, för att inte bli utnyttjade.

    Finns många egoistiska individer som försöker roffa åt sig så mycket de kan och trycka ner folk- även bland utländska medborgare och utsatta människor. Inget av det är någon garanti för att personen är en "god människa".

    Du är inte rasist för att du reagerar normalt, dvs vill freda dig själv från folk som försöker utnyttja dig. Däremot ska du inte vara så nojig över om du skulle bli kallad rasist. Det kan säkert hända att du blir kallad det, pga att du tex nekar dem pengar eller av någon annan anledning. Men bry dig inte om det, det har som sagt blivit ett urvattnat begrepp.

  • Anonym (.)
    Anonym (Kim) skrev 2020-04-07 08:03:26 följande:

    Det är inget fel på dig. Tänk inte ens tanken på att du skulle vara rasistisk. Du har bara fått ett brutalt uppvaknande av hur vissa människor fungerar. Din godhet har blivit utnyttjad. Jag har funderat en del kring att jobba som volontär. I början kanske man tror att de ska visa någon form av tacksamhet för att man ger sin tid och resurser för att hjälpa. Det kan man fetglömma. Att en hel del heller inte kan bete sig och bara kräva och vara otidiga. Mycket vanligt det också. Jag-ska-ha mentaliteten. Det där med språket har jag hört från fler håll. Bedrövligt! Kräver absolut ingen tacksamhet eller hyllning för insatsen utan bara medmänskligt hyfs.

    Jag har som princip att aldrig ge pengar till tiggare. Någon gång köpt en vara. Kan berätta om kvinnan som tigger utanför mataffären. Hon brukar peka i reklamblad vad hon vill ha. Oftast rätt aggressiv. Har även sett hur hon skrikit och kastat frukten hon fick på den som gav henne för att det inte var det hon ville ha.

    Varför kan hon inte plocka bär och svamp för att sälja som typ thai gör under höstarna. Alltså utanför affären?

    Sorry för lång utläggning. Jag har slutat med allt volontärarbete!


    Men fy, för det där beteende angående om den där damen som pekar aggressivt på tidningen om vad hon vill ha. Helt okej att kanske ha en tidning och peka vänligt och fråga att man vill ha något särskilt. Det är ju fiffigt, men att vara aggressivt, det är ju nästan som om personen rånar/hot om våld, om denne inte får så som denne vill. Så kan någon eller flera uppleva det som i alla fall!!

    Att hon dessutom slänger frukt på personen/personerna för att de köpt ''fel'', nej fy fan vad jag blir less!


     


     


    Fralla skrev 2020-04-07 08:50:48 följande:

    Jag tror varken att du eller någon annan behöver vara så rädd för att bli kallad "rasist".

    Det har tyvärr blivit ett urvattnat begrepp som alltför ofta används som ett "vapen" för att få som man vill.

    Bla har ju flera människor som jobbar med att tex godkänna bidrag eller annat inom socialtjänsten, eller arbetsgivare, blivit kallade rasister för att de agerar helt enligt regelverket. Dvs behandlar alla lika och enligt regelverken då tex inte betalat ut mer bidrag eller gjort som personen vill.

    Det har blivit så lätt att slänga ur sig "rasist" som då egentligen betyder "du gör inte som jag vill".

    Folk måste bli mindre rädda för att bli kallade rasist, för att inte bli utnyttjade.

    Finns många egoistiska individer som försöker roffa åt sig så mycket de kan och trycka ner folk- även bland utländska medborgare och utsatta människor. Inget av det är någon garanti för att personen är en "god människa".

    Du är inte rasist för att du reagerar normalt, dvs vill freda dig själv från folk som försöker utnyttja dig. Däremot ska du inte vara så nojig över om du skulle bli kallad rasist. Det kan säkert hända att du blir kallad det, pga att du tex nekar dem pengar eller av någon annan anledning. Men bry dig inte om det, det har som sagt blivit ett urvattnat begrepp.



    Det där om att man drar rasistkortet börjar jag bli irriterad på. Nu pratar jag om mitt fall och nu vart jag inte rasistanklagad. Men om jag kommer dit vänligt och vill hjälpa till och skulle bli rasistanklagad så hade jag nog blivit förolämpad och arg. Utan volontärer så skulle Härbärget skjutas upp för vintern. Det är så det blir. Just inom det Härbärget så drivs det framåt tack vare volontärer.

    Och inte kan dessa människor tacka för det! Jag är nog mer arg än ledsen just nu tror jag. För det borde i alla fall gått i deras tankar om att vart de skulle tagit vägen om ingen ställde upp? Som om de har rätt i sin sak. Man hade lika gärna struntat i dem. Fy fan....
  • Fralla
    Anonym (.) skrev 2020-04-07 09:00:24 följande:

    Men fy, för det där beteende angående om den där damen som pekar aggressivt på tidningen om vad hon vill ha. Helt okej att kanske ha en tidning och peka vänligt och fråga att man vill ha något särskilt. Det är ju fiffigt, men att vara aggressivt, det är ju nästan som om personen rånar/hot om våld, om denne inte får så som denne vill. Så kan någon eller flera uppleva det som i alla fall!!

    Att hon dessutom slänger frukt på personen/personerna för att de köpt ''fel'', nej fy fan vad jag blir less!

     

     

    Det där om att man drar rasistkortet börjar jag bli irriterad på. Nu pratar jag om mitt fall och nu vart jag inte rasistanklagad. Men om jag kommer dit vänligt och vill hjälpa till och skulle bli rasistanklagad så hade jag nog blivit förolämpad och arg. Utan volontärer så skulle Härbärget skjutas upp för vintern. Det är så det blir. Just inom det Härbärget så drivs det framåt tack vare volontärer.

    Och inte kan dessa människor tacka för det! Jag är nog mer arg än ledsen just nu tror jag. För det borde i alla fall gått i deras tankar om att vart de skulle tagit vägen om ingen ställde upp? Som om de har rätt i sin sak. Man hade lika gärna struntat i dem. Fy fan....


    Tyvärr är det ju en hel del människor som inte ens verkar veta vad tacksamhet betyder. Jag tror tyvärr också att sådant "bortskämt" beteende frodas i ett samhälle som det svenska, där "alla" ska ha "rätt till" allt pga våra höga skatter, sociala ansvar för allt och alla och inga motkrav.

    Ofta är det ju en grupp i taget som det är "synd om" och vars beteende därför ursäktas om och om igen. Behöver inte alltid vara utländska medborgare utan kan tex vara ungdomar, de som har många barn (som de ju rimligtvis borde ta ansvar för själva...), vissa yrkesgrupper osv.

    Speciellt då de som ses som "utsatta" (som tex "tiggare") ursäktas väldigt ofta och kan då bete sig oförskämt och egoistiskt utan att man "får" säga ifrån.

    Och om ingen säger ifrån, förstärks det oförskämda/egoistiska beteendet.

    Jämför med ett barn i affären som skriker sig till godis- funkar detta så kör barnet skriktricket igen, förstås.....

    Nej, man måste börja säga ifrån ordentligt när människor beter sig som de exempel som tagits upp här (mobbar pga språk, kastar frukt, kräver pengar osv....). Säg ifrån mot dessa beteenden och sluta hjälpa människor som beter sig så. Först när deras privilegier (att få gratis mat och folk som hjälper dem på alla sätt mm) tas ifrån dem, kommer de att sluta bete sig så egoistiskt.
  • Egon den stora

    Rasist är man om man har förutfattade meningar om en grupp människor enbart pga utsprung eller hudfärg eller något annat.

    Du ogillar en grupp människor som beter sig väldigt illa. Det är inte samma sak. Jag antar att du inte skulle ha problem med andra människor av samma folkgrupp som var trevliga mitt dig

  • Anonym (.)
    Egon den stora skrev 2020-04-07 19:34:29 följande:

    Rasist är man om man har förutfattade meningar om en grupp människor enbart pga utsprung eller hudfärg eller något annat.

    Du ogillar en grupp människor som beter sig väldigt illa. Det är inte samma sak. Jag antar att du inte skulle ha problem med andra människor av samma folkgrupp som var trevliga mitt dig


    Nej, det stämmer!

    Två män som var respekterade och en tonårsflicka som ALLTID kom fram till mig och hälsade glatt.

    Skulle inte alls ha något emot om jag såg henne på stab. Skulle till och med tänka mig skänka en och annan slant eller bjuda på något gott. Skulle nog till och med vara svårt att inte göra det, med tanken på hur artig och trevlig hon var. Dessutom fick jag smak prova hennes delikatesser när hon var där.

    Men resten var hårt aggressiva. Rena mobbare och bara allmänt elaka.

  • flygrl
    Anonym (.) skrev 2020-04-07 06:14:41 följande:

    Tack för att du tycker att jag inte verkar rasist!

    Det var inte ens krav att man skulle deras språk. Det bara ''vart'' så kan man säga. Av ren slump. Att blivit mobbad för att jag inte kunde tala deras språk fullt riktigt kändes så elakt, dumt och orimligt på alla plan!


    Det är klart jag ser skillnad på rasism som riktas mot alla i en viss etnicitet oberoende av sina handlingar och en person som försöker stödja människor, får skit tillbaka och då reagerar med sorg och ilska. Rasism är nåt allvarligt och ska därför inte missbrukas som begrepp så det till slut förlorar sin betydelse utan användas med urskiljning.

    Dom borde ju ha uppskattat och sett fördelen i att du hjälpligt kunde deras språk. Det va ju en bonus utöver din vilja att bistå dom. Att dom behandlade dig illa visar dom är idioter som inte förtjänar att behandlas med respekt och omtanke. Fuck ?em!

    F.ö. hittar mobbare alltid nåt att slå ner på. Hos dig va det tydligen att du lite grann kunde deras språk. Finns ingen logik i det här utan bara total idioti. Fuck ?em en gång till!

    Försök att inte ta åt dig utan gå vidare och ägna dig åt nåt mer meningsfullt som ger dig själv glädje.
  • Lönnsirap

    Du har inte blivit rasist! Du har upptäckt varför socialt arbete mår bra av ett sammanhang.

    Välgörenhet utifrån tiggeri där man ska skänka till enskilda är problematiskt.

    Sen är det också så att människor som faktiskt på riktigt behöver hjälp inte alltid är tacksamma.

    Jag tycker personligen att du ska borsta av dig och fortsätta med den välgörenhet som du gjort på härbärget. Och faktiskt lyfta det konkreta problemet med andra i liknande situation som du är i. Dvs andra som hjälper och får skit!

Svar på tråden Har jag blivit en rasist? Ställde upp som volontär för Härbärget för EU-Medborgare.