• Wed 8 Apr 2020 10:32
    948 visningar
    13 svar
    13
    948

    Semestergrundande föräldraledighet

    Hej på er!

    Jag är grav i vecka 22 och försöker börja förstå mig på detta med föräldraledighet (första barnet). 

    Enligt mitt kollektivavtal så är de första 120 dagarna av min föräldraledighet semestergrundande, men vad jag inte begriper är om dessa 120 dagar hänger ihop med föräldrapenningen eller ej.

    Ex, om jag tar ut föräldrapenning 4 dagar i veckan, innebär det då att det är 4 dagar som är semestergrundande?

    Eller hänger de semestergrundande dagarna ihop med själva föräldraledigheten (alltså inte föräldrapenningen)?

    Supertacksam för all hjälp i detta planeringsträsk!

    / Jasmine

  • Svar på tråden Semestergrundande föräldraledighet
  • Wed 8 Apr 2020 11:05
    #1

    På min arbetsplats är det uttagna föräldrapenningsdagar som är semestergrundande men om du är osäker så fråga facket :)

  • Wed 8 Apr 2020 11:09
    #2

    Jag skulle säga att det inte hänger samman. Du är ju ändå föräldraledig trots att du inte plockar ut pengar för det.

  • Wed 8 Apr 2020 11:49
    #3

    Det beror på ditt kollektivavtal! Så du måste läsa där alternativt fråga HR.

  • Wed 8 Apr 2020 17:09
    #4

    Vanligtvis hänger de inte ihop.


    Man måste skilja på 2 hel olika saker:

    FL = FöräldraLedighet.
    Det gör du upp med din arbetsgivare om.
    Ni kommer överens om hur länge och i vilken omfattning (heltid eller deltid) som du ska vara ledig.
    Oftast kollar de inte med FK (FörsäkringsKassan) hur mycket FP (FöräldraPenning) du tar ut, men har du varit hemma väldigt länge så brukar de kolla upp att du tar ut FP och har rätt att vara hemma längre från jobbet.

    FP= FöräldraPenning.
    Det gör du upp med FK om.
    För att undvika fuskande, så kollas detta upp lite då och då.
    Första året behöver du inte ta ut någon FP alls, om du klarar dej ändå ekonomiskt, men efter 1 år behöver man ha sysselsättning (inkomst) 5 dagar/vecka tex studera minst 50% och ha rätt till CSN, jobba eller ta FL med FP.
    Man kan också blanda tex jobba 2 dagar och ta FP 3 dagar varje vecka.
    Då förlorar man inte sin SGI = blir inte "utförsäkrad".

  • Thu 9 Apr 2020 07:38
    #5

    Som sagt, det kan bero helt på kollektivavtal. Inom staten tex på de arbetplatser jag jobbat så var det enbart de dagar man tog ut FP på SGI-nivå som var semestergrundande.

  • nernu
    Thu 9 Apr 2020 07:57
    #6

    Ni som har svarat blndar ni inte ihop det med föräldralön? Semester kan jag inte tänka mig hänger ihop med hur många dagar man tar ut. Det verkar jättekonstigt.

  • Thu 9 Apr 2020 08:45
    #7

    Det är nog precis som det står i ditt avtal att under 120 dagar du är föräldraledig så är dessa semestergrundade. Oavsett hur många dagar du plockar ut så står du ju som föräldraledig 100% hos arbetsgivaren. Från 1 år så behöver du ju plocka ut 5 dagar i veckan för att inte riskera att bli av med din sgi och det är oavsett om det är 4 röda dagar under den veckan. Så om du till exempel tänker vara föräldraledig under Påsk så är fredagen och måndagen röda men ändå behöver du söka föräldraledigt dessa dagar om du tänker vara hemma hela veckor. Är osäker på om man behöver söka föräldraledigt fredagen och måndagen om man jobbar någon av vardagarna.

    Några andra saker som kan vara bra att känna till kring ekonomi när man väntar barn:

    Beroende på ditt kollektivavtal betalar ibland arbetsgivaren ut 10% av din lön första 6 månaderna du är föräldraledig. Om den andra vårdnadshavaren är föräldraledig efter dig med likadant avtal så får även denna 10% de första 6 månaderna. Det har iaf varit så.

    En sak jag inte hade koll på när jag var gravid var detta med graviditetspenning. Jag hade "foglossning" och ett tungt fysiskt arbete. Jag tänkte att sjukpenningen skulle vara ungefär den samma som gravpeningen men det skiljde sig en hel del för mig. Fick veta med andra barnet att om man sökt gravpenning och efter det blir sjukskriven under samma period ska sjukskrivningen gå före. Beroende på arbetsgivarens försäkringar kan det vara så att när man får sjukpenning från försäkringskassan får man 10 % av arbetsgivaren, vilket arbetsgivaren inte kan ge på gravpenningen.

  • Thu 9 Apr 2020 08:52
    #8

    Så här står det på mitt intranät (inom staten). Jag har redigerat bort vissa delar men detta är det som är relevant för frågan. Mina kommentarer inom parentes.

    Enligt villkorsavtalen har du rätt till föräldrapenningtillägg för de kalenderdagar under föräldraledigheten som du tar ut föräldrapenning på sjukpenningnivå. (= alltså får man föräldrapenningtillägg för de dagar man tar ut ersättning från Försäkringskassan)

    För att få föräldrapenningtillägg måste du ansöka om det. Det gör du genom att bifoga Försäkringskassans "Besked om utbetalning". (betyder att man måste bevisa att man tar ut fp och för vilka dagar)

    Semester i samband med föräldraledighet

    De dagar som du får föräldrapenningtillägg utbetalt är semesterlönegrundande, vilket betyder att du tjänar in semester under de dagar du är föräldraledig och får föräldrapenningtillägg.

  • Thu 9 Apr 2020 09:53
    #9
    Alexi skrev 2020-04-09 08:52:57 följande:

    Så här står det på mitt intranät (inom staten). Jag har redigerat bort vissa delar men detta är det som är relevant för frågan. Mina kommentarer inom parentes.

    Enligt villkorsavtalen har du rätt till föräldrapenningtillägg för de kalenderdagar under föräldraledigheten som du tar ut föräldrapenning på sjukpenningnivå. (= alltså får man föräldrapenningtillägg för de dagar man tar ut ersättning från Försäkringskassan)

    För att få föräldrapenningtillägg måste du ansöka om det. Det gör du genom att bifoga Försäkringskassans "Besked om utbetalning". (betyder att man måste bevisa att man tar ut fp och för vilka dagar)

    Semester i samband med föräldraledighet

    De dagar som du får föräldrapenningtillägg utbetalt är semesterlönegrundande, vilket betyder att du tjänar in semester under de dagar du är föräldraledig och får föräldrapenningtillägg.


    Föräldrapenningstillägget är kanske de 10% som jag pratade om. Jag fick 10% även då jag inte uppvisade intyg. Men jag vet inte vad tillägget kallades. Jag är anställd inom kommun.
  • Fri 10 Apr 2020 10:47
    #10
    Linnea.12 skrev 2020-04-09 09:53:41 följande:
    Föräldrapenningstillägget är kanske de 10% som jag pratade om. Jag fick 10% även då jag inte uppvisade intyg. Men jag vet inte vad tillägget kallades. Jag är anställd inom kommun.
    Ja det är de 10 procenten som är föräldrapenningtillägget. Och min poäng är att ingen kan säga att det ÄR på ett visst sätt överallt utan detta styrs helt av kollektivavtalet ner på detaljnivå.
  • Fri 24 Apr 2020 10:06
    #11

    Tack för era svar allihopa! Jag ringde till mitt fackförbund för förtydligande och de menade att de är enbart de första 120 dagarna av en föräldraledighet som är semestergrundande, precis som det står. En del av mig tycker det är lite, lite, då man oftast är hemma längre med sitt barn men jag är tacksam för allt jag kan få :) 

  • Fri 24 Apr 2020 10:06
    #12

    Tack för era svar allihopa! Jag ringde till mitt fackförbund för förtydligande och de menade att de är enbart de första 120 dagarna av en föräldraledighet som är semestergrundande, precis som det står. En del av mig tycker det är lite, lite, då man oftast är hemma längre med sitt barn men jag är tacksam för allt jag kan få :) 

  • Fri 24 Apr 2020 10:06
    #13

    Tack för era svar allihopa! Jag ringde till mitt fackförbund för förtydligande och de menade att de är enbart de första 120 dagarna av en föräldraledighet som är semestergrundande, precis som det står. En del av mig tycker det är lite, lite, då man oftast är hemma längre med sitt barn men jag är tacksam för allt jag kan få :) 

Svar på tråden Semestergrundande föräldraledighet