Inlägg från: JasmineJC |Visa alla inlägg
  • JasmineJC

Semestergrundande föräldraledighet

Hej på er!

Jag är grav i vecka 22 och försöker börja förstå mig på detta med föräldraledighet (första barnet). 

Enligt mitt kollektivavtal så är de första 120 dagarna av min föräldraledighet semestergrundande, men vad jag inte begriper är om dessa 120 dagar hänger ihop med föräldrapenningen eller ej.

Ex, om jag tar ut föräldrapenning 4 dagar i veckan, innebär det då att det är 4 dagar som är semestergrundande?

Eller hänger de semestergrundande dagarna ihop med själva föräldraledigheten (alltså inte föräldrapenningen)?

Supertacksam för all hjälp i detta planeringsträsk!

/ Jasmine

• Svar på tråden Semestergrundande föräldraledighet
  • JasmineJC

Tack för era svar allihopa! Jag ringde till mitt fackförbund för förtydligande och de menade att de är enbart de första 120 dagarna av en föräldraledighet som är semestergrundande, precis som det står. En del av mig tycker det är lite, lite, då man oftast är hemma längre med sitt barn men jag är tacksam för allt jag kan få :) 

• JasmineJC

Tack för era svar allihopa! Jag ringde till mitt fackförbund för förtydligande och de menade att de är enbart de första 120 dagarna av en föräldraledighet som är semestergrundande, precis som det står. En del av mig tycker det är lite, lite, då man oftast är hemma längre med sitt barn men jag är tacksam för allt jag kan få :) 

• JasmineJC

Svar på tråden Semestergrundande föräldraledighet