Inlägg från: Bejbibump |Visa alla inlägg
  • Bejbibump

Gravid under pandemin

Hej, vi är säkert flera som är gravida nu under pandemin och jag tänkte öppna upp för tankar om det samt lite funderingar och även erfarenheter av min första graviditet :)

Vikt - att hålla en hälsosam vikt när man kanske inte längre vill gå på gym? Jag bor mitt i Stockholm city och är försiktig över huvud taget att röra mig bland folk (det är mindre folk än tidigare här men de är ändå mkt folk)..

Jag är 174 cm lång, innan graviditet 58 kg, men har redan gått upp 10 kg. Nu verkar jag dock ha nått en ?platå? och ökar inte för tillfället utan har tvärt om kissat ut massa vätska..

Är ni oroliga för att bli smittade? Vad tar ni för åtgärder?

• Svar på tråden Gravid under pandemin
  • Bejbibump
    Söderlund skrev 2020-04-08 11:08:54 följande:

Hej!

Jadå, här har du en som är orolig och i princip isolerar mig. Jag är hemma med graviditetspenning och vågar inte längre gå på gymmet/simhallen. Vikten stör mig och är något besvärlig nu när jag blir så begränsad, kan inte gå längre promenader än 20 minuter på grund av foglossning/bäckensmärta. Hade en liten övervikt redan innan graviditeten på 75 kg, nu är jag uppe i 86-87 kg. Har svullna fingrar och fötter ibland.

Min man kommer börja arbeta hemifrån från och med nästa vecka. Vi vågar inte riskera att han ska bli portad från förlossningen. Så det är tuffa och märkliga tider! Men bara att hänga med. 29 dagar kvar till bf idag!

Vad roligt att det är nära, förstår att ni håller er inne. Känns som att man inte vet så mycket trots allt och risken känns onödig.

När började din foglossning? Jag har haft galet ont redan i vecka 12-15 men nu börjar det lugna sig. Vaggar fram när jag går, som en pingvin. 

När ni är hemma, hur sysselsätter ni er? Jag kollar på serier och bakar, men tiden går långsamt.
  • Bejbibump
    R84 skrev 2020-04-08 11:46:17 följande:

Jag har två veckor kvar till bf. Har varit hemma på gravpeng i snart tre veckor och maken har jobbat hemifrån i fyra veckor. Har knappt träffat någon på de här veckorna och försöker hålla oss hemma i den mån det går. Visst har vi varit ute och fikat, veckohandlat osv men försöker pricka in tider då lite folk rör sig ute. Jag är mest orolig över att han ska bli förkyld eller sjuk. Då får han inte vara med på förlossningen och jag vet inte om jag vill att någon annan än han ska vara med..... Jag vet att jag kommer att behöva vara ensam på BB eftersom bara mamma och bebis får vara där, men är jätteorolig över själva förlossningen och att behöva vara ensam. Så vi mer eller mindre isolerar oss. Sjukt tråkigt! Vi står i valet och kvalet över att träffa några kompisar i påsk. Vi vill ju för att få lite socialt umgänge men samtidigt onödigt att riskera med så kort kvar till bf.

Jag försöker gå promenader varje dag. Är inte så orolig över vikten då jag inte har gått upp så mycket. Mest att jag vill röra på mig för att jag mår bättre av det än att bara ligga på soffan.

Jag mår också riktigt dåligt av att inte röra på mig, brukar normalt sett gymma minst 3 ggr i veckan. Har dessutom dålig cirkulation redan från början. Gick promenad igår, lyckan när solen är framme! Annars är det rena rama blåshålet runt vattnet i stockholm.. 

Hoppas din man får vara med så mycket som det är möjligt! Är det första för dig?
  • Bejbibump
    R84 skrev 2020-04-08 11:46:17 följande:

Jag har två veckor kvar till bf. Har varit hemma på gravpeng i snart tre veckor och maken har jobbat hemifrån i fyra veckor. Har knappt träffat någon på de här veckorna och försöker hålla oss hemma i den mån det går. Visst har vi varit ute och fikat, veckohandlat osv men försöker pricka in tider då lite folk rör sig ute. Jag är mest orolig över att han ska bli förkyld eller sjuk. Då får han inte vara med på förlossningen och jag vet inte om jag vill att någon annan än han ska vara med..... Jag vet att jag kommer att behöva vara ensam på BB eftersom bara mamma och bebis får vara där, men är jätteorolig över själva förlossningen och att behöva vara ensam. Så vi mer eller mindre isolerar oss. Sjukt tråkigt! Vi står i valet och kvalet över att träffa några kompisar i påsk. Vi vill ju för att få lite socialt umgänge men samtidigt onödigt att riskera med så kort kvar till bf.

Jag försöker gå promenader varje dag. Är inte så orolig över vikten då jag inte har gått upp så mycket. Mest att jag vill röra på mig för att jag mår bättre av det än att bara ligga på soffan.

Jag mår också riktigt dåligt av att inte röra på mig, brukar normalt sett gymma minst 3 ggr i veckan. Har dessutom dålig cirkulation redan från början. Gick promenad igår, lyckan när solen är framme! Annars är det rena rama blåshålet runt vattnet i stockholm.. 

Hoppas din man får vara med så mycket som det är möjligt! Är det första för dig?
Svar på tråden Gravid under pandemin