• Anonym (SVS)

    Min man retar sig på mig

    Min man retar sig på mig, på små saker, tex om jag berättar om något kan jag tappa ord och leta efter ett ord eller någon annan ovana. Jag känner mig obekväm och har lite ångest så fort jag gör "fel" som skall få honom irriterad. det är inga stora gräl utan små irritationer och anmärkningar. Min man har ju också ovanor som jag kan irritera mig på men jag känner mig inte irriterad på min man för det.
    Jag börjar ifrågasätta det hela, varför behöver jag finna mig i det? Att man irriterar sig på något är ju inte viljemässigt , det är bara så, han irriterar sig på mig, en annan kvinna kanske passar honom bättre tänker jag eller snarare att jag kan leva utan att någon retar sig på mig.

  • Svar på tråden Min man retar sig på mig
  • smulpaj01

    Det där är jättejobbigt. Mitt ex retade sig väldigt många saker. Jag är ofta snorig under vintertid och snyter mig mycket. Det störde honom mycket men vad ska jag göra, kan ju inte låta snoret rinna.

    Sedan får jag absolut inte hålla på med paddan bredvid honom när vi såg på tv. Jag var helt ointresserad av hans teveprogram. Han ville aldrig sova med mig utan han sov på soffan och jag i sovrummet. Vi hade aldrig sex. Nu har det varit slut länge och när han fick veta att jag träffat en ny blev han som galen. Messar hur mycket han hatar mig, varvat med hur mycket han älskar mig.

    Jag försökte prata med honom många många gånger om allt han retade sig på, blev ofta stressade och gick som på äggskal runt honom för att inte "reta" honom, men inget hjälpte. Håll dig undan typ....

  • Anonym (.)

    Tror de flesta har en partner som man retar sig på vissa saker. Min fru retar sig på vissa saker som jag ibland slarvar med, och jag retar mig på massa ovanor hon har. Jag älskar henne i alla fall, och har accepterat hennes brister för många år sedan. Har resignerat totalt och kommenterar i 9 fall av 10 inte ens sakerna jag stör mig på längre.

    "Min man har ju också ovanor som jag kan irritera mig på men jag känner mig inte irriterad på min man för det." Något i denna mening är ologiskt. Eller menar du att du inte berättar för din man att du blir irriterad?

    Men blir stämningen tryckt hela tiden, nån som känner att man ständigt går på äggskal, eller konfliktfylld vardag är det kanske läge att ifrågasätta hela relationen.

  • Anonym (eee)
    Anonym (.) skrev 2020-04-08 14:50:17 följande:

    Tror de flesta har en partner som man retar sig på vissa saker. Min fru retar sig på vissa saker som jag ibland slarvar med, och jag retar mig på massa ovanor hon har. Jag älskar henne i alla fall, och har accepterat hennes brister för många år sedan. Har resignerat totalt och kommenterar i 9 fall av 10 inte ens sakerna jag stör mig på längre.

    "Min man har ju också ovanor som jag kan irritera mig på men jag känner mig inte irriterad på min man för det." Något i denna mening är ologiskt. Eller menar du att du inte berättar för din man att du blir irriterad?

    Men blir stämningen tryckt hela tiden, nån som känner att man ständigt går på äggskal, eller konfliktfylld vardag är det kanske läge att ifrågasätta hela relationen.


    Vi retar oss inget alls på varann. Vi har pratat om det flera gånger så jag vet säkert att det inte är så. Vi trivs så oerhört bra tillsammans. Jag skulle förstås kunna stå ut med att det var något litet man störde sig på, det ingår väl, men om det är så illa att man knappt törs prata eller vara som man är, nej, då är det inte en bra relation. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (.) skrev 2020-04-08 14:50:17 följande:

    Tror de flesta har en partner som man retar sig på vissa saker. Min fru retar sig på vissa saker som jag ibland slarvar med, och jag retar mig på massa ovanor hon har. Jag älskar henne i alla fall, och har accepterat hennes brister för många år sedan. Har resignerat totalt och kommenterar i 9 fall av 10 inte ens sakerna jag stör mig på längre.

    "Min man har ju också ovanor som jag kan irritera mig på men jag känner mig inte irriterad på min man för det." Något i denna mening är ologiskt. Eller menar du att du inte berättar för din man att du blir irriterad?

    Men blir stämningen tryckt hela tiden, nån som känner att man ständigt går på äggskal, eller konfliktfylld vardag är det kanske läge att ifrågasätta hela relationen.


    Det beror kanske på om "egenheterna" får konsekvenser för dig eller inte.  Det är kanske lättare att ha acceptans för saker som inte ställer till problem för dig?

    Mitt ex var tex slarvig med sin ekonomi och ville sen låna pengar eller kunde inte betala sin del av utgifterna. Hon var extrem långsam och omständig och hade inget tidsuppfattning alls vilket ledde till att vi alltid vart försenade till allt och allt gjordes i sista sekund. Hon hade en fantastisk förmåga att notera och påpeka  andras misstag och brister men inte kunna se eller erkänna sina egna. Hon hade höga krav på andra men inga alls på sig själv.
  • Anonym (SVS)

    Jag menar att han har ovanor han med men jag känner mig inte irriterad, irritation är en negativ känsla och den har jag inte


    Anonym (.) skrev 2020-04-08 14:50:17 följande:

    Tror de flesta har en partner som man retar sig på vissa saker. Min fru retar sig på vissa saker som jag ibland slarvar med, och jag retar mig på massa ovanor hon har. Jag älskar henne i alla fall, och har accepterat hennes brister för många år sedan. Har resignerat totalt och kommenterar i 9 fall av 10 inte ens sakerna jag stör mig på längre.

    "Min man har ju också ovanor som jag kan irritera mig på men jag känner mig inte irriterad på min man för det." Något i denna mening är ologiskt. Eller menar du att du inte berättar för din man att du blir irriterad?

    Men blir stämningen tryckt hela tiden, nån som känner att man ständigt går på äggskal, eller konfliktfylld vardag är det kanske läge att ifrågasätta hela relationen.


  • Anonym (.)
    Anonym (nja) skrev 2020-04-08 15:58:07 följande:

    Det beror kanske på om "egenheterna" får konsekvenser för dig eller inte.  Det är kanske lättare att ha acceptans för saker som inte ställer till problem för dig?

    Mitt ex var tex slarvig med sin ekonomi och ville sen låna pengar eller kunde inte betala sin del av utgifterna. Hon var extrem långsam och omständig och hade inget tidsuppfattning alls vilket ledde till att vi alltid vart försenade till allt och allt gjordes i sista sekund. Hon hade en fantastisk förmåga att notera och påpeka  andras misstag och brister men inte kunna se eller erkänna sina egna. Hon hade höga krav på andra men inga alls på sig själv.


    Såg att mitt inlägg väckte en del tankar hos flera. Jag kanske skulle exemplifiera lite saker som jag "irriterar" mig på hos min fru. Hon sparar ibland 3 cl mjölk i mjölkpaketet (istället för att dricka upp det sista direkt), ibland brukar ibland sopsorterar hon lite fel, och lite liknande småsaker. En mängd parkeringsskador på bilarna har det blivit genom åren med. Men det är inga saker som direkt påverkar mitt liv negativt i någon större mening, så jag brukar i aldrig nämna det längre. Hon vet vad jag tycker, och hon har ju inte direkt ändrat på sig sista 10åren, så det är ingen mening att diskutera de där sakerna.

    Jag har massa andra brister/ovanor, som min fru försökt få mig att ändra mig på, inte helt framgångsrikt i alla fall.... men man försöker ju bli bättre.
Svar på tråden Min man retar sig på mig