Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Hur undvika dras in i medberoende?

Jag förstår att det är en jobbig situation för er alla. Det jag inte riktigt förstår är din brors situation.

Om man i praktiken är ensamståemde förälder låger det märkligt att välja att ha ett jobb som kräver mycket resor.

Sen beror det ju ockdå på hur dialogen mellan din bror och er mamma ser ut. Har han frågat henne om hon kan tänka sig att ställa upp för att passa hans barn under en period (tex ett år) i viss utsträckning tills han hittar ett nytt jobb så har hon ju också ett eget ansvar att säga ja eller nej. Är det däremot så att din bror inte planerar för rådande situation utan förväntar sig att er mamma ska rycka ut och släcka bränder utan förvaening i hans ställe måste brorsan ta sig en funderare på hur han organiserar sitt liv.

• Anonym (Emma)

Jag tänker givet situationen ör nog det enda du kan göra att ta ett snack med brorsan om hans prioriteringar. I övrigt får du släppa det så länge jnte barnen far illa.

Din mamma måste ju nånstans göra sitt val, oavsett vad du och andra tycker om det.

Däremot finns ju ingen anledning att du ska ställa upp på samma sätt. Finns där som en vanlig faster och som en vanlig syster om det totalt skulle krisa.

Klagar din mamma på dig i samband med att du har lyft hur du ser på situationen eller går hon på dig på "eget bevåg"? Om hon tex blir arg på dig för att du säger nej till att vara barnvakt vid ett tillfälle tycker jag att du ska säga ifrån.

Svar på tråden Hur undvika dras in i medberoende?