Hur undvika dras in i medberoende?
Det låter som en jobbig situation för många, men främst för barnen och barnens pappa. Jag skulle inte säga att din mammas beteende låter som ett medberoende utan mer som en farmor som vill sina barns bästa, orkar hon så är väl det fantastiskt men... Men det kanske inte är farmor du oroar dig för när det kommer till medberoende?
Varför är din bror i behov av mycket barnpassning, på grund av jobb? Har han funderat på att byta jobb? Hur mår din bror i kontakten med sitt ex? Tar han mycket ansvar för hennes livssituation?
Jag förstår det som om din bror varit i kontakt med socialtjänsten, har han haft några funderingar på att ansöka om stödfamilj? Och/eller kontaktperson som kan närvara vid umgänge med mamma? Jag tänker att det alltid är bra om en tredjepart kan vara med och ansvara för en bedömning om huruvida mamma är i skick att träffa barnen eller neka umgänge vid behov.
Att ansöka om stödfamilj är i oftast jobbigt men det kan ge din bror lite utrymme i sin vardag samtidigt som det kan tillåta farmor att faktiskt bara vara farmor och inte en förälder.
Om dina syskonbarn beviljades en stödfamilj, kommer de enligt schema vistas där vissa helger eller andra avtalade tider. Och i vissa fall kan stödfamilj ta ansvar för att närvara vid umgänge med annan förälder eller för överlämning till annan förälder.
Hur mår barnen, vill de träffa sin mamma? Mår de bra när de träffat henne?