Heloa skrev 2020-06-10 18:51:15 följande:
Jag känner igen detta såå väl.
Vår son är också 9 år och vi har fått kämpa med hans beteende i flera år nu.
I skolan är han hur skötsam som helst, duktig och lätt för att lära sig, funkar bra med kompisar osv..Men så fort vi kommer hem så blir minsta lilla motgång ett stort vredesutbrott.
Mina sambo är ganska hård och använder straff osv, medan jag är mer lugn och tycker att det inte är någon idé att straffa honom när han får ett utbrott utan bättre att han lugnar ner sig och man pratar efteråt. Att vi är så olika tror jag vår son känner av och det blir en konflikt mellan oss alla. Hela familjen mår dåligt av allt bråkande. Senaste tiden har han blivit mer våldsam och kan ibland slåss.
Jag har funderat på att ta hjälp snart då vi känner att det påverkar hela familjen ( även hans storasyster som får stå ut med allt bråk)
Hur tänker ni med att ev ta hjälp? Blev tipsad av Elevhälsan att det finns förälldrarstöd via kommunen, kanske detta kan vara något? Vi misstänker inte heller att han har en diagnos utan mer vi som förälldrar har behov av stöd hur vi ska hantera dessa jobbiga situationerna då inget verkar hjälpa.
Har ni läst ?Barn som bråkar?? Håller absolut inte med om allt som står i den och anser inte man alltid kan använda sig av lågaffektivt bemötande, men med vår son funkar det INte att straffa. Det trappar bara upp hans beteende och han blir svårare att hantera. Brukar ist låta honom lugna ner sig och därefter prata.