Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Tips på kall mat att ta med i matlåda

Min man arbetar 10-timmars nattpass på ett hotell. Innan coronakrisen så hade de kostavdrag och köket levererade en tallrik varm mat till honom innan de gick hem. Nu är restaurangen stängd och möjligheterna till att värma mat under pågående pass är obefintliga då han inte har rast.

De senaste veckorna har han tagit med sig mackor och pastasallad, men börjar tröttna på det, så han frågade om jag hade någon idé till vad han kan äta. Det har jag inte, så därför frågar jag här, om ni har några idéer?

Det är en fördel om man kan göra färdiga eller halvfärdiga matlådor som kan stå i frysen, som han kan ta fram och tina under dagen, så att han slipper att ställa sig och fixa mat varje kväll innan han går iväg.

• Svar på tråden Tips på kall mat att ta med i matlåda
  • Hyllemor

Oj, tack för era bra tips!

Och tack för tipset om mattermos! Det visste jag knappt att det existerade!

• Hyllemor
    nnnnnnnn skrev 2020-04-10 22:40:41 följande:

Det är så himla bra att ha en!

Vi kör ofta i kokande vatten + korv från kylen/affären och sen när det är dags för lunch/fika så har man kokt korv. Om det inte är läge att grilla...

Eller en värmande soppa att ta med på turen.

Oj! Vilket bra tips! Jag googlade lite snabbt och såg att det finns en mattermos att köpa på IKEA. Vet du om den är något att ha?

Anonym (Elx) skrev 2020-04-10 22:40:44 följande:

Har de ingen micro?

Det finns ingen mikro i receptionen och han kan inte gå till den stängda restaurangen för att tända, öppna upp och låna mikron där, eftersom receptionen då är obemannad under för lång tid. Normalt sett är det här inget problem, eftersom han brukar få en tallrik mat levererad till receptionen, men det sker inte nu när restaurangen är stängd pga corona.

Svar på tråden Tips på kall mat att ta med i matlåda