• Hyllemor

Tips på kall mat att ta med i matlåda

Min man arbetar 10-timmars nattpass på ett hotell. Innan coronakrisen så hade de kostavdrag och köket levererade en tallrik varm mat till honom innan de gick hem. Nu är restaurangen stängd och möjligheterna till att värma mat under pågående pass är obefintliga då han inte har rast.

De senaste veckorna har han tagit med sig mackor och pastasallad, men börjar tröttna på det, så han frågade om jag hade någon idé till vad han kan äta. Det har jag inte, så därför frågar jag här, om ni har några idéer?

Det är en fördel om man kan göra färdiga eller halvfärdiga matlådor som kan stå i frysen, som han kan ta fram och tina under dagen, så att han slipper att ställa sig och fixa mat varje kväll innan han går iväg.

• Svar på tråden Tips på kall mat att ta med i matlåda
  • nnnnnnnn

Mycket mer mat än man tänker på först, går att servera kall.
    Har sett:
    Omelettrullar med fyllning
    Pannkakor eller crepes
    smörgåstårta
    kalla soppor
    kallskuret (kött/fisk) med potatissallad
    wraps
    plockmat som ägg, mozzarellabitar, grönsaksstavar osv.

Men det är också läge att investera i en bra mattermos, så kan man ta med varm mat som håller sig varm. Perfekt för varma soppor, grytor och liknande, men även pastarätter funkar fint. Det blir lite svårt med mat man inte vill ska blanda sig, men övrigt går fint!

• Kiyah

potatissallad och valfritt tillbehör, tex rostbiff, skinka, kalkon eller kyckling
    wraps med valfritt innehåll, typ sallad, kyckling, grönsaker
    kycklingklubbor och en grönsallad

kanske inte optimala att frysa, men lite variation iaf 

• Hyllemor

Oj, tack för era bra tips!

Och tack för tipset om mattermos! Det visste jag knappt att det existerade!

• nnnnnnnn
    Hyllemor skrev 2020-04-10 22:33:34 följande:
    Oj, tack för era bra tips!

Och tack för tipset om mattermos! Det visste jag knappt att det existerade!

Det är så himla bra att ha en!

Vi kör ofta i kokande vatten + korv från kylen/affären och sen när det är dags för lunch/fika så har man kokt korv. Om det inte är läge att grilla...

Eller en värmande soppa att ta med på turen.

• Hyllemor
    nnnnnnnn skrev 2020-04-10 22:40:41 följande:

Det är så himla bra att ha en!

Vi kör ofta i kokande vatten + korv från kylen/affären och sen när det är dags för lunch/fika så har man kokt korv. Om det inte är läge att grilla...

Eller en värmande soppa att ta med på turen.

Oj! Vilket bra tips! Jag googlade lite snabbt och såg att det finns en mattermos att köpa på IKEA. Vet du om den är något att ha?

Anonym (Elx) skrev 2020-04-10 22:40:44 följande:

Har de ingen micro?

Det finns ingen mikro i receptionen och han kan inte gå till den stängda restaurangen för att tända, öppna upp och låna mikron där, eftersom receptionen då är obemannad under för lång tid. Normalt sett är det här inget problem, eftersom han brukar få en tallrik mat levererad till receptionen, men det sker inte nu när restaurangen är stängd pga corona.

• Anonym (Bli)

Jag har en mattermos från biltema som fungerar utmärkt. Aningen liten men med en frukt eller yoghurt/risifrutti till Så blir man mätt. Jag har dock aldrig väntat mer än 5 timmar innan jag ätit så jag vet inte hur bra värmen håller efter fler timmar än så. Men om min duger så gör säkert en från ikea det också.

Jag brukar köra röror/grytor som passar med ris eller makaroner. Allt jag provat som gått ner och är lätt att äta ur termosen har varit bra.

• scanmia

Bönsallad går att frysa (skölj av ett par burkar bönor och blanda med majs, lök, paprika och dressing du gillar eller en burk salsa) och om du väljer fryståliga grönsaker (som ärtor, edameme, majs, selleri, etc) så funkar även quinoa sallad. Och det gör faktiskt även färdiga smörgåsar och tunnbrödsrullar (lägg på sallad och grönsaker precis innan man äter). Köttbullar och pannbiff går bra att äta kalla och kan tina fram tills de är dags att äta.

Kokta ägg är en klassiker att ta med. Det som alltid går hem i barnens matlådor är kall pizza i olika former. Antingen rester från dagen innan eller pizzabullar. Många piroger är också goda kalla.

Mjölk eller fil och flingor är inte dumt som omväxling. Kan han ta med en vattenkokare blir det lättare att ta med nudlar och gröt tex.

Mattermos är bra för soppor, grytor och röror, men jag gillar inte när de står mer än 3-4 timmar. 
    Ett annat tips är att det går att tillaga quinoa direkt i mattermosen om du häller på ca 2 dl kokande vatten på 1 dl quinoa och en skvätt olja och kryddor. Det kommer att vara perfekt tillagat några timmar senare när det är dags att äta.

• klyban
    Hyllemor skrev 2020-04-10 22:21:11 följande:
    Min man arbetar 10-timmars nattpass på ett hotell. Innan coronakrisen så hade de kostavdrag och köket levererade en tallrik varm mat till honom innan de gick hem. Nu är restaurangen stängd och möjligheterna till att värma mat under pågående pass är obefintliga då han inte har rast.

De senaste veckorna har han tagit med sig mackor och pastasallad, men börjar tröttna på det, så han frågade om jag hade någon idé till vad han kan äta. Det har jag inte, så därför frågar jag här, om ni har några idéer?

Det är en fördel om man kan göra färdiga eller halvfärdiga matlådor som kan stå i frysen, som han kan ta fram och tina under dagen, så att han slipper att ställa sig och fixa mat varje kväll innan han går iväg.

Be företaget ställa dit en mikro?
    Låter som det borde vara nått de skulle göra utan större diskussion.(Kan man tycka i alla fall)

Men vad för kall mat, det är en bra fråga.
    Men viss vanlig middagsmat behöver man inte värma, och vara god.
    Dock får man inte haft den i kylen, för om man haft så måste man ju värma upp den.

Men såna där "koppnudlar" man häller varmt vatten, så kan man ta med sig en vattenkokare.(som är enkelt att ta med sig)
    Det finns en hel del mycket goda nudlar såna i Asienbutiken, men även vanliga mataffärer har såna mestadels.
    Och du har ju ett gäng till såna med tillsätta varmt vatten, varma koppen tex.
    Sen kan man göra soppor/köttfärssås och ta med sig i termos, i termosen kan man också ta med sig varmkorv.

Sen mackor kan man göra till baguetter, och dessa kan man ju variera väldigt mycket och till måltider om man så önskar.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Annan termos)

Vill man inte använda en ren mattermos så kan jag rekommendera Clas Olssons Asaklitt. Har 0,5 l för te och det är skållhett flera timmar senare! 

Skillnaden mellan mattermos och vanlig termos är att öppningen är större, så det beror ju på vilken mat. Soppa funkar ju finfint i en mattermos när man skruvat av locket, men dumt med ex makaroner och köttbullar  

• Anonym (Mm)

Sallad, kyckling, halloumi.

Grillad kyckling med potatissallad och en bit bröd

Svar på tråden Tips på kall mat att ta med i matlåda