Inlägg från: Ingrid1983 |Visa alla inlägg
  • Ingrid1983

Graviditet i Coronatider...

Hur/om har du drabbats? Vad oroas du över? Hur fungerar det i ditt landsting?

Klart man inte ska gnälla, vi lever och bor i ett i-land. Samtidigt kan man behöva lyfta känslor och tankar i en såhär speciell situation i livet, som krockar med en så speciell samhällsförändring..

jag jobbar på inom förskolan, inga permitteringar eller stängningar för oss. Bor på landet, känner ingen som är sjuk än. Ska göra kub på torsd och är förstås besviken att inte min kille kan vara med, både för att jag är nervös över hur barnet mår och för att vi vill se den tillsammans.. Jag har väl tur som har ett tag kvar till bf, och är glad att jag är gravid trots allt. Även om man kanske planerat annorlunda om man vetat vad som var påväg

• Svar på tråden Graviditet i Coronatider...
  • Ingrid1983
    Grilimy skrev 2020-04-12 18:40:19 följande:

Jag är 43, KUB är inställt för alla där jag bor. Riktigt jobbigt, oroar mig hela tiden över hur bebisen mår, är den frisk, lever den ens? så jag har svårt att våga känna lycka över bebisen.

Då har jag kanske tur ändå som blivit erbjuden. Vad tråkigt att dom tagit bort det! Så klart att din bebis mår bra! Vilken vecka är du i? Efter v 16 brukar man ju kunna känna lite rörelser om man varit gravid innan :)
  • Ingrid1983
    Johannakey skrev 2020-04-11 16:27:08 följande:

Här är alla tidiga ultraljud inställda. Men när jag i flera veckor känt att ngt var fel fick jag tid för ultraljud ändå i torsdags. Där upptäckte barnmorskan en tom säck med fostervatten, ofostrig graviditet, och jag skickades till läkare på akutgyn.

På vägen dit mötte jag en höggravid som skällde ut mig då jag klev in i samma hiss som hon (huvudet tänkte fortfarande "en till gravid, då ska vi båda till samma våningsplan") men hon såg det som att jag inte gav en smittkänslig gravid företräde. Blev ett wake up call att jag förlorat barnet, inte räknas till hennes grupp mer.

På akutgyn var de flesta barnmorskor mycket stressade över att varva rutinbesöken med inhopp på intensiven. Även alla sjukgymnaster är omplacerade till att hjälpa till med covidpatienter. Kände stor tacksamhet att jag trots allt fått ultraljudet så att jag inte bar omkring ännu längre på den ofostriga graviditeten och hunnnit planera ännu mer. Tänker på alla som får gå mycket länge utan att veta om de bär tvillingar, om fostret mår bra, sitter rätt osv.

Vilken jobbigt tid det måste varit för dig, och att bli utskälld mitt i allt också! Vissa människor alltså..

Hur kunde du känna att något var fel? Jag har svårt att känna mig gravid alls vissa dagar såhär i början, men jag vet ju att jag är det.
  • Ingrid1983

Så det är fortfarande mest sannolikt att det inte är downs syndrom alltså? Risken 1/36 talar ju för att det inte är så. Jag antar att det är vanligare att man vill ta reda på så mycket som möjligt, men de borde ändå inte bara utgå från det utan faktiskt fråga dig hur du känner. Förstår att det varit jobbigt att gå ensam! Dom borde göra undantag i ett fall, din sambo kan ju också ha frågor samt att ni behöver varann som stöd. När allt nu ser fint ut borde du absolut bara få glädjas åt din baby! Den kommer bli underbar med eller utan sin funktionsvariation

• Ingrid1983
    Ela90 skrev 2020-04-11 16:30:10 följande:

Är gravid och bor i mellanöstern .. jag är inte rädd inför förlossningen då sjukvården här är grym och resurser finns. Men är ledsen att min man numera inte får följa med på ultraljuden. Samt att man här ska gå på en förlossnings-tour och välja vilket typ av rum man vill boka, detta är inställt vilket är tråkigt

Kul med bra sjukvård! Berätta gärna lite om vad som skiljer sig mot Sverige, fler ultraljud antar jag?
  • Ingrid1983
    jvh skrev 2020-04-11 16:13:26 följande:

Jag har ca nio veckor kvar till bf och eftersom jag går hos en ny mvc med fokus på förlossningsrädsla och fokus på att ta fram en förlossningsplan som passar mig så är det jobbigt att inte ha min partner med mig. Jag orkar inte återberätta allt som sagts vid varje möte och jag hade behövt hans stöd vid samtalen både för min egen del men även för hans för att han ska få vara med och planera hur vi vill att förlossningen ska gå till (utifrån det som man kan planera) och få känna sig något som när förberedd i alla fall. 

Det förstår jag. Tycker det är tråkigt att man inte kan göra några som helst undantag , reglerna verkar gälla samma för alla oavsett behov. Är det ditt första barn?
  • Ingrid1983

Skype låter ju som en jättebra idé! Det låter konstigt att man inte får nämna det, de borde ha den kunskapen att veta att man vacklar hela tiden, vissa dagar känner man sig starkare. Är din känsla så att det är vaginalt du skulle vilja om bara du vågar? Är din rädsla mest kring vad som kan gå fel, rädsla för smärta eller att förlora kontroll? Jag tror du klarar det hur bra som helst och också kommer känna dig väldigt stolt efteråt, men såklart är det lättare sagt än gjort att tänka så. Jag har fött två barn, det gör ont och man har inte kontroll i varje skede, men det är alltid pauser mellan värkarna. Det gjorde att jag kände att allt det här är av godo. Svårt att förklara men det är inte som när man skadar sig utan en annan typ av ont, mer en kraft.

• Ingrid1983
    Johannakey skrev 2020-04-15 15:30:27 följande:

Min största misstankte kom från att jag var sugen på kaffe! I tidigare graviditeter har kaffedrickandet varit det första jag uteslöt, kroppen ställde helt om från det vanliga suget. Tyckte också mina symptom var för svaga och försvann snabbt efter att de känts. Men det som känslomässigt fick mig att ana var att jag skarpt en dag gick från "moderskänslor" till en jättenegativ känsla av att inte alls vilja ha ett nytt barn, som att kroppen själv ville ställa in mig på att inte bli så besviken senare. Märkligt det där.

Märkligt, men ändå så häftigt att kroppen är så pålitlig! Ska på 1a ultraljudet imorgon och är mer orolig än under tidigare graviditeter av nån anledning. I alla fall så har ju mått illa och varit osugen på kaffe. Hoppas ni snart får ett plus igen! Kram
Svar på tråden Graviditet i Coronatider...