• Noname00

    leasingbil vs begagnad bil?

    Jag har tittat lite på leasingbil.
    Men har svårt att motivera kostnaden + att man hyr en bil i 3år.

    Fördelen är att allt ingår å man slipper bry sig om service, skatt försäkring etc.
    En nackdel är att man inte kan dra av räntekostnader som vi köp och det finns inget restvärde att hämta ut, man får dessutom betala för skador på bilen vilket brukar bli ganska dyrt.

    Jag kör ungefär 12-1500 mil per år.
    Har möjlighet att servica bilen för 1-2000kr mot att jag köper materialet. vilket ger mig en låg driftskostnad.

    Är det inte då bättre att köpa en nästan ny bil och serva den själv när garantierna går ut, eller eller 3 år gammal bil och serva den hos min lokala verkstad?

    Jag planerar att ha bilen i minst 5 år.

  • Svar på tråden leasingbil vs begagnad bil?
  • fjanten

    Ingen av oss lägger prestige i bilar, så förr hade vi alltid en nyare (läs: 5-10 år gammal) bil och en äldre (läs: 10-15 år gammal) bil. Den äldre repade och servade vi alltid själva (min man är i grund mekaniker, och jag kan också utföra enklare service själv vid behov - typ byta bromsbelägg, byta olja och filter och liknande). Så på det viset var det väldigt billigt för oss att ha det så.

    Nu, med tre barn, en man som reser mycket i tjänsten, och allmänt lite lust till bilfix köper vi nu nyare bilar och har dem så länge helförsäkringen täcker allt (m.a.o. köper vi bilar som är 2-5 år gamla som gått under 5000 mil). Köper aldrig med lån dock, så har aldrig funderat på ränta.

    Vi vill inte leasa bilar, när vi räknat på det kommer vi inte billigare undan.

  • Noname00

    Jag ser inte riktigt hur det skulle bli billigare att leasa 3 år än att köpa.
    Leasingbolaget tar ju inga kostnader eller förluster utan lägger allt denna på kunden vilket är självklart.

    Vill jag ha en ny bil så är nog det bästa att gå ned i begagnathallen och köpa en av årets modell.

    Billigast blir gammal bil och serva vid sidan om.

  • Studentpappa

    Även om det ingår så betalar du ju för det. Leasing är främst för folk med rätt hög lön men som ändå är dåliga på att spara, pengarna går ändå åt så då kan man ha en dyr leasingbil.

    Jag har förmånsbil via jobbet, bil för ca 550 tkr kostar mig 3800:-/mån. Sen för varje mil jag kör i tjänsten blir den billigare då vi har milersättning som är högre än vad den drar. Kör jag 2-300 mil på en månad kostar den ca 2000:-:- och det gör jag jämt om det inte vore för corona..

    Elhybrid så jag tankar inte längre någonting privat det är ju inte heller så dumt. Men får du inte bil av jobbet köp den om du vill komma billigt undan.


    Ride it like you stole it
  • Mentat
    Noname00 skrev 2020-04-13 11:29:28 följande:

    Jag har tittat lite på leasingbil.
    Men har svårt att motivera kostnaden + att man hyr en bil i 3år.

    Fördelen är att allt ingår å man slipper bry sig om service, skatt försäkring etc.
    En nackdel är att man inte kan dra av räntekostnader som vi köp och det finns inget restvärde att hämta ut, man får dessutom betala för skador på bilen vilket brukar bli ganska dyrt.

    Jag kör ungefär 12-1500 mil per år.
    Har möjlighet att servica bilen för 1-2000kr mot att jag köper materialet. vilket ger mig en låg driftskostnad.

    Är det inte då bättre att köpa en nästan ny bil och serva den själv när garantierna går ut, eller eller 3 år gammal bil och serva den hos min lokala verkstad?

    Jag planerar att ha bilen i minst 5 år.


    Leasingbolagen bedriver ingen välgörenhet, de vill givetvis ha en vinst. Ja, du slipper bry dig men du betalar (mer) för det också.
    Om ekonomi är din prioritet (det är min) så föreslår jag att du köper en 3-4 år gammal bil och kör den så länge den håller. Det är min metod för rimligt billigt bilägande.
  • Noname00
    Mentat skrev 2020-04-14 09:31:33 följande:
    Leasingbolagen bedriver ingen välgörenhet, de vill givetvis ha en vinst. Ja, du slipper bry dig men du betalar (mer) för det också.
    Om ekonomi är din prioritet (det är min) så föreslår jag att du köper en 3-4 år gammal bil och kör den så länge den håller. Det är min metod för rimligt billigt bilägande.
    Ja det blir så att jag köper en 3-4 år äldre bil.
  • Lönnsirap

    Personligen ser jag leasing-avtal som en typ av dålig avbetalning.

    Eftersom man inte äger bilen är man ju dessutom bunden till avtalet under perioden.

    Personligen hade jag hellre köpt det jag ville ha t o.m med lån eftersom en mellanhand sällan lönar sig.

    Senaste bilden jag ägde, byttes ut p.g.a ändrade omständigheter och då var det skönt att äga den! Väldigt mycket lättare.

    Att bryta ett leasing-avtal brukar vara dyrt.

  • Mentat
    Noname00 skrev 2020-04-14 18:48:33 följande:
    Ja det blir så att jag köper en 3-4 år äldre bil.
    Jag vill gärna rekommendera den här siten: https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/?
    S
    täll in dina önskemål på en massa olika parametrar, fortsätt skärpa kraven tills du har ett fåtal modeller kvar och sedan kan du gå ut på marknaden och söka efter en bil som motsvarar just dina behov.
Svar på tråden leasingbil vs begagnad bil?