• Alexi

Vilken förälder är du när det gäller barnens aktiviteter?

Ni som har barn som håller på med aktiviteter - vad är ert förhållningssätt och varför?

1. Man är anmäld till en aktivitet och då går man varje gång det är träning/övning osv, förutom om man är sjuk eller något annat extra speciellt som händer?

2. Man är anmäld till en aktivitet men går de gånger man känner för det?

Jag frågar för att jag blir så förundrad över hur olika folk verkar göra. Mina barn spelar lagidrott och det är alltid samma föräldrar/barn som direkt tackar ja eller nej till träningar eller matcher (helt enkelt prioriterar den aktivitet som de är anmälda till) och det är alltid samma familjer som inte svarar förrän i sista stund, gärna tackar nej till en match så fort minsta annan aktivitet dyker upp istället och de lämnar återbud med kort varsel för att vädret är lite dåligt.

Och det är ju förstås deras barn som utvecklas minst i idrotten och sen kommer sluta med den så fort tonåren kommer och intressena skiftar.

Forskningen visar ju att föräldrars engagemang avgör mycket hur långt upp i åldrar som barn idrottar.

• Svar på tråden Vilken förälder är du när det gäller barnens aktiviteter?
  • Mrs Green

Vi har alltid haft regeln att om man valt att anmäla sig till en aktivitet så går man varje gång (om man inte är sjuk förstås), även om det någon dag inte känns lika roligt. Sen får man välja till nästa termin om man vill fortsätta eller inte. 

Jag tycker det är halva poängen med aktiviteter, att vänja sig vid att genomföra det man har åtagit sig och inte ge upp för tidigt. 

Men jag måste förstås tillägga innan någon protesterar, att skulle det vara riktigt riktigt illa, t.ex. att ledaren visar sig vara ett sadistiskt svin, så skulle vi självklart inte tvinga barnet att gå dit. Men det har inte hänt hittills.

• Tecum

Vi var förälder A, är man anmäld så går man. Vill man hoppa av för gott är det också okej men då anmäler man det till ledaren

• Alexi
    Mrs Green skrev 2020-04-13 12:18:10 följande:
    Vi har alltid haft regeln att om man valt att anmäla sig till en aktivitet så går man varje gång (om man inte är sjuk förstås), även om det någon dag inte känns lika roligt. Sen får man välja till nästa termin om man vill fortsätta eller inte. 

Jag tycker det är halva poängen med aktiviteter, att vänja sig vid att genomföra det man har åtagit sig och inte ge upp för tidigt. 

Men jag måste förstås tillägga innan någon protesterar, att skulle det vara riktigt riktigt illa, t.ex. att ledaren visar sig vara ett sadistiskt svin, så skulle vi självklart inte tvinga barnet att gå dit. Men det har inte hänt hittills.
  • cosinus

I det mesta är jag en A-förälder men sen finns det idrotter som mer är utfyllnad för barnen och då tycker jag mer att de får välja.

Ena sonen tränar en individuell idrott 12 timmar i veckan. Den är djäkligt seriös. Han har utöver det fortsatt med en annan aktivitet 1 gång i veckan för att han tycker det är kul. Orkar han någon vecka inte med sin bonusaktivitet så får han slippa. Han prioriterar bonusaktiviteten inför uppvisningar dock men annars påverkar hans närvaro enbart honom.

Förra sommaren spelade han fortfarande fotboll. Dock inte matcher för det ville han inte. Jag tyckte det var utmärkt att han höll igång en sport till så länge som möjligt (och hans primära idrott går ner lite i intensitet på sommaren). Han tränade typ 1 gång av 3 och spelade som sagt inga matcher dock två cuper där de delat på så många lag att de behövde alla tillgängliga spelare. Han hängde med överraskande bra med tanke på hans usla närvaro men konstaterade att fotboll eg varken var svårt eller jobbigt men fruktansvärt tråkigt så i år vägrade han helt. Lagsporter är ju svåra eftersom ens engagemang, närvaro och utveckling påverkar lagkompisarna så det kändes rätt bra att han inte själv ville spela matcher och sno matchtid av någon annan.

• Studentpappa

Jag är den där föräldern som alltid ställer upp, som inte bara tar för givet att föreningar finns. Är ledare, jobbar på arbetsdagar, ger jävligt mycket mer än jag skulle behöva helt enkelt.

Det smittar av sig på barnen, deras aktiviteter är det roligaste dom vet. Jag behöver inte tvinga dit dom. Det blir snarare bråk om dom inte kan gå av någon anledning.

Ride it like you stole it
  • Alexi
    Studentpappa skrev 2020-04-13 20:31:42 följande:
    Jag är den där föräldern som alltid ställer upp, som inte bara tar för givet att föreningar finns. Är ledare, jobbar på arbetsdagar, ger jävligt mycket mer än jag skulle behöva helt enkelt.

Det smittar av sig på barnen, deras aktiviteter är det roligaste dom vet. Jag behöver inte tvinga dit dom. Det blir snarare bråk om dom inte kan gå av någon anledning.
    Vi har såna tränare som du i mina barns lag, fantastiska!

Men det är ju också för såna tränares skull som föräldrar i kategori 2 provocerar extra mycket. Vi har såna föräldrar i lagen också...
  • Cornellia

Något mellanting. 

Jag tycker att man ska gå på det man anmält sig, men jag kommer ändå inte släpa dit ett gråtande barn som verkligen inte vill just den dagen, känns som att det kommer förta glädjen i aktiviteten. 

• Alexi
    Cornellia skrev 2020-04-14 08:54:01 följande:

Något mellanting. 

Jag tycker att man ska gå på det man anmält sig, men jag kommer ändå inte släpa dit ett gråtande barn som verkligen inte vill just den dagen, känns som att det kommer förta glädjen i aktiviteten. 

Men om ett barn går på en aktivitet som hen tycker är rolig, varför skulle hen gråta över att behöva gå dit? Dvs då behöver man ju verkligen fundera på vad som är fel. Och vet man att barnet kommer tycka det är roligt när hen väl är där så får man ju kämpa lite för att komma dit. Vi har haft perioder när det varit kämpigt att få iväg barnen men när de väl är där är det jättekul och då får man ju stå ut med lite kämpande eftersom man vet att det blir bättre. 
  • asdfgh

Barn 1 (9 år): Brukar aldrig vara problem att få iväg på träningar. Om barnet nån enstaka gång protesterar mot att gå så accepterar vi det (1-2 ggr/år). Däremot tränar barnet 2 sporter där ena tillfället krockar varje gång. Där prioriteras den ena sporten men då tackar vi heller inte ja till de passen för den andra sporten.

Barn 2 (6 år): Är ofta motspänstig när det gäller att komma iväg. Väl på träningen är det oftast kul men biten med att komma iväg är tuff. Det barnet pushar vi mer för att komma iväg och det har hänt att vi har tagit oss till en träning men inte lyckats övertala barnet att vara med.

• Alexi
    asdfgh skrev 2020-04-14 21:36:15 följande:
    Barn 1 (9 år): Brukar aldrig vara problem att få iväg på träningar. Om barnet nån enstaka gång protesterar mot att gå så accepterar vi det (1-2 ggr/år). Däremot tränar barnet 2 sporter där ena tillfället krockar varje gång. Där prioriteras den ena sporten men då tackar vi heller inte ja till de passen för den andra sporten.

Barn 2 (6 år): Är ofta motspänstig när det gäller att komma iväg. Väl på träningen är det oftast kul men biten med att komma iväg är tuff. Det barnet pushar vi mer för att komma iväg och det har hänt att vi har tagit oss till en träning men inte lyckats övertala barnet att vara med.
    Jag upplever det lite som en åldersgrej faktiskt. Båda våra barn har blivit mer och mer att de längtar till träningar ju äldre de blir. Dvs 6-åring lever för mycket i nuet.
Svar på tråden Vilken förälder är du när det gäller barnens aktiviteter?