• Illva

    Corona. Hålla barn hemma när förälder är riskgrupp?

    Jag håller min dotter på 5 år hemma från förskolan eftersom jag skälv tillhör riskgrupp. (Jag har svår astma, samt medsatt immunförsvar pga tidigare cancerbehandling)

    Tycker ni att det är fel mot barnet? Min magkänsla säger att det är rätt och att barnet har det bra, men nu vet man ju inte hur långdraget detta blir och hur länge vi måste göra såhär.

    Vi har det bra. Jag jobbar 5 timmar per dag hemifrån, oftast på kvällen. På dagtid leker hon en del själv, varvat med att vi leker tillsammans. Vi är ute i trädgården 1-3 timmar per dag och tar ofta en promenad i skogen. Vi spelar lite TV-spel, ser på TV, snickrar, bakar, pysslar, spelar brädspel, fotboll i trädgården med familjen etc. Hon längtar inte till förskolan. Min grundkänsla är att mitt barn verkar må bättre, utvecklas mer, är lugnare och tryggare nu efter 1 månad hemma. Vi träffar en kompis ute och leker 1 gång/vecka ca. Tycker ni att det är ok och befogat att hålla ett barn hemma på det här viset och hur länge?

    Storasyster går på högstadiet, så hon kan fortfarande dra hem smitta men jag tänker att om 3 av 4 i familjen håller sig hemma så minskar vi ändå antalet tillfällen att riskera att bli smittade.

    Min man är deltidspermiterad och jobbar mest hemifrån. Jag tycker att vi har det bra. Vi är lyckliga, harmoniska. Ska jag lita på den känslan?

  • Svar på tråden Corona. Hålla barn hemma när förälder är riskgrupp?
  • Alexi

    Fyller barnet 6 år i år och börjar fklass till hösten? och har då massa aktiviteter nu under våren med förskolan som går ut på att närma sig skolan?

  • Illva

    Nej, hon har precis fyllt 5 så det är nästan 1,5 år kvar till förskoleklass.

  • Alexi
    Illva skrev 2020-04-14 08:53:25 följande:

    Nej, hon har precis fyllt 5 så det är nästan 1,5 år kvar till förskoleklass.


    Då förstår jag inte ens varför du frågar här om du är nöjd och barnet är nöjd.

    Fundera bara på vad du gör om barnet börjar sakna vänner. Och hur det kommer gå att börja igen efter ett väldigt långt uppehåll.
  • Jemp

    Nej. Att vara hemma med sin förälder (och bli aktiverad) är inte dåligt för ett förskolebarn.

  • Fröken W

    Ser inte några som helst problem med att hon är hemma då. Ni verkar ju allihopa ha det bra och trivas med det så då är det ju bara toppen! Men förstår dina tankar, brottas själv med liknande då jag är föräldraledig med en 6-månaders och har valt att ha 3,5-åringen hemma sedan fyra veckor tillbaka.

  • Illva
    Alexi skrev 2020-04-14 09:59:57 följande:

    Då förstår jag inte ens varför du frågar här om du är nöjd och barnet är nöjd.

    Fundera bara på vad du gör om barnet börjar sakna vänner. Och hur det kommer gå att börja igen efter ett väldigt långt uppehåll.


    Nej, det kan man undra, varför jag frågar när jag redan vet att vi har det bra ????

    Jag behövde väl få det bekräftat bara. Har ju inte så många vuxna att resonera med just nu ????
Svar på tråden Corona. Hålla barn hemma när förälder är riskgrupp?