• LillaMO

    Till alla katt-älskare, vad skulle du gjort!? ????

    Hej, vi sitter i en svår sits just nu med hur vi ska göra med våra katter... ????

    För ca 18 månader sen skaffade vi 2 kattungar till våra barn som är 7&9 år. Vi har även en gammal osocial bondkatt som är 13 år. Hon kan knappt hanteras, kan inte plockas upp, vill bara bli klappad av mig o maken, har mest bara rivit eller bitit barnen om de försökt...

    Vi trodde aldrig hon skulle tycke om de nya kattungarna, men vi hade också inte riktigt räknat med att det skulle bli som det blev... ????

    Kattungarna är super söta, goa, älskar barnen o blir upplockade, körda i barnvagn mm... Sånna gosiga katter o få växa upp med.

    Men de totalt går ihop o mobbar vår gamla katt o det blir bara värre ju mer tiden går... Den ena av kattungarna har gått upp o blivit Alpha o hon är för feg för att göra något åt det... ???? De turas om o sitta bakom o störa när hon försöker äta, de barokerar kattoaletterna och kattluckan så hon kommer inte ut eller till toaletten så kissar hellre på vår soffa... ????

    Nu när det är varmare så är hon gärna ute hela tiden, även på nätterna, o om hon är inne så håller vi dem i olika delar av huset...

    Vi känner att situationen kommer att bli ohållbar till hösten/vintern när hon inte kan va ute hela tiden.

    Har pratat med mannen om att vi kanske borde försöka adoptera bort henne, men eftersom hon är så osocial så är det inte särskilt lätt... vem skulle vilja ha henne... men hennes liv är inte särskilt roligt som det är nu heller... Blir så ledsen bara jag tänker på det, för hon va ju våran bäbis längt innan barnen kom... ????

    Vad skulle du gjort i vår sits? Känns också dumt o adoptera bort barnens katter som dem älskar o som är super gossiga för att behålla den gamla o osociala som dem inta kan röra... o tror inte barnen skulle förlåta oss... ????

    Jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Till alla katt-älskare, vad skulle du gjort!? ????
  • IceKitten

    Har ni följt alla "regler"? Exempelvis, 4 kattlådor för er, lekstund på minst 15 min per dag per katt, flera höga gömställen och hyllor med minst två flyktvägar, egna privata gömställen där kattungarna inte får vara och tvärtom?

    Jag rekommenderar att ni kollar på Jackson Galaxy på Youtube. Han har definitivt tips och trix gällande ert läge.

    Annars adopterar ni bort kattungarna då de är små, anpassningsbara och lättare att hitta nya hem till. Den gamla stannar självfallet och barnen får vänta tills den äldre går bort innan ni skaffar nya. Och lär barnen hur de ska hantera gammelkatten och vad de inte får göra.

  • Jemp

    Kastrering är en relevant fråga.

    Hur många kattlådor har ni? Till 3 katter rekommenderas 4 st så de inte kan hindra varandra.

    En 13årig svårhanterlig huskatt är nog svårt att hitta hem till. Situationen är ju dock inte bra. Vilka åtgärder har ni prövat?

    Feliway är ett till tips (lugnande feromoner i eluttaget).

  • LillaMO

    Gamla katten har gått på toa ute senaste 10 åren o går nu inte på låda alls om de andra två redan har pinkat in sig på den. Men kommer ju inte ut genom luckan när hon vill pga de andra två... det fungerar bra när vi är hemma så här i Corona tider, men mindre bra när vi är på jobbet eller ännu värre när vi är på semester.

    Ska kolla in Jackson Galaxy för o se om jag kan få lite tips för att få dem att trivas lite bättre ihop... Tror inte det finns mycket hopp att gamla kissen ska bli så mycket gosigare... hon har alltid varit sån, sen vi fick henne som kattunge... jag tänkte att jag kunde ?göra? henne gosig, o la ner jätte mycket tid på lek o gos träning i säkert ett år, men fick väldigt lite tillbaka... släppte då på det o lät henne hållas o hon fick komma när hon ville bli klappad... senaste 5 åren så snittar hon väl en 2min klappning om dagen, om ens det... så inte så kul för barnen direkt, även om jag o mannen tycker mycket om henne ändå...

    Vi körde en väldigt lugn introducering med gemensam mat medans kattungarna va i bur under lång tid, mycket godis, Feliway... men hon morrar o klöser efter dem när de kommer nära...

    Nattetid får den gamla katten va i köket/eller ute om vädret tillåter/ o kattungarna i en annan del av huset... Det funkar väl som det är nu, men det är ju inte riktigt som man hade tänkt sig... ???? Ger mer negativ energi o oro än vad man hade tänkt sig... ????

  • Anonym (Naturens gång)

    Jag har varit i motsvarande situation.
    Det är inte helt enkelt men man måste alltid sätta sina egna känslor i andra rummet, först och främst måste man tänka på det liv man faktiskt har tagit på sig ansvaret för.
    Det kan aldrig bli kattens eller kattungarnas fel. De kan inte själva ta ansvar för situationen.
    Det mest naturliga och det mest humana ansvarstagandet är att låta antingen gammelkatten eller kattungarna somna in.
    Det är upp till dig (er?) som har ansvaret att bestämma vilket som är den bästa lösningen, vilken eller vilka som ska få somna in.
    Att försöka, eller låtsas, låta någon annan ta över ansvaret för att du/ni inte klarar det, alltså att adoptera bort den ena eller de andra, brukar nästan aldrig vara det bästa för katten utan det är bara förskräckligt ansvarslöst.
    Att låta katten stilla och utan smärta somna in tycker jag som erfaren kattägare är det för katten bästa alternativet.

  • sextiotalist

    Ni kan absolut kolla om någon kan ta över.

    Min syster tog över en katt i liknande situation. Inte heller gosig, men trivdes väldigt bra i deras familj. Fick det lugnet hon behövde.

    Att avliva för övrigt friska djur ska vara en sista utväg

  • Anonym (ace)

    Det låter som ni inte gjort alla "grundläggande" grejerna.

    Hur många veckor höll ni på med introduktion och site swapping innan ni släppte ihop katterna?

    Det låter som ni har totalt en låda på tre katter istället för de rekommenderade 4. Kan du tydliggöra hur låd-situationen ser ut? Hur ofta den rensas osv är även av intresse.

    Så länge det är osämja i kattkolonin är det bättre att hålla alla inne tills du fått bukt med osämjan, eller tills småkissarna blivit bortadopterade.

    Hur lång tid och hur ofta leker ni "skiten" ur varje katt?

    Hur har ni det med minst två vägar runt ert boende överallt? Helst ett sätt att ta sig runt hela huset utan att nudda marken.

  • viseversa

    Man omplacerar inte en 13 årig katt oavsett om den är gosig eller inte. Hon var där först och om ni inte kan hantera detta är det dom andra två katterna som ska flytta. Alt att ni som ägare fixar problemet och ser till så hon har en egen låda att gå på och håller dom andra borta från henne. 

  • Anonym (S)

    Stackars katt! Bra att ni agerar.

    Finns det ingen i närheten ni känner som hon kan bo hos? Hon behöver ett djur- och barnfritt hem. Sök på nätet, kanske någon äldre dam eller herre vill ta emot henne?

Svar på tråden Till alla katt-älskare, vad skulle du gjort!? ????