• Mitsu8

    Facket!

    Vem ska man vända sig till när man blivit fel behandlad av sitt eget fack och inte ens cheferna på facket eller förbundet lyssnar!?

    Hjälp.

  • Svar på tråden Facket!
  • Anotherone

    Är det lokal representant som man upplever inte sköter sitt uppdrag så går man uppåt i organisationen. Söka stöd på central nivå?

  • Mitsu8
    Anotherone skrev 2020-04-14 17:13:03 följande:

    Är det lokal representant som man upplever inte sköter sitt uppdrag så går man uppåt i organisationen. Söka stöd på central nivå?


    Ja det har jag gjort, pratat med både lokal chef och andra människor. INGEN lyssnar eller agerar.
  • Mitsu8
    riboflavin skrev 2020-04-14 16:55:07 följande:

    Lättare att besvara om du skriver lite om vad som hänt.


    Arbetsgivaren har betalt fel lön till mig. Facket har handlat fel från början, de hade kunnat löst det direkt men istället har det tagit nästan 1 år för facket att få min arbetsgivare att betala ut rätt lön till min. Varje månad har jag tjatat med facket om detta för att det ska lösas men dom kommer bara med ursäkter hela tiden som jag inte tror på. Detta har resulterat i depression/ångest av att bli behandlad så här. Har varit sjukskriven i en period. Känner mig kränkt! både av facket och min arbetsgivare.
    Inte ens chefer på facket har lyssnat på mig. Jag citerar en chef: så du tycker att jag ska prioritera dig, när jag är mitt uppe i viktiga förhandlingar! 

    känner mig kränkt, oviktig, osynlig... och vet inte vart jag ska vända mig.. men jag tycker inte detta är OK och jag tänker inte ge mig förrens jag får nån slags förklaring eller upprättelse. 
  • enmamma

    Detta är i mitt tycke en uppgift för din närmaste chef och HR att lösa.
    Sjukskrivning? Finns det fler konflikter på jobbet?

  • Mitsu8
    enmamma skrev 2020-04-14 18:05:27 följande:

    Detta är i mitt tycke en uppgift för din närmaste chef och HR att lösa.
    Sjukskrivning? Finns det fler konflikter på jobbet?


    chefen och hr ville inte lösa min lön fick då vända mig till facket!
  • Finansen7
    Mitsu8 skrev 2020-04-14 18:09:45 följande:

    chefen och hr ville inte lösa min lön fick då vända mig till facket!


    Har du ett otydligt anställningsavtal? Ni verkar inte vara överens om vad som är rätt lön? Eller är det arbetstid som inte räknats med?
  • riboflavin
    Mitsu8 skrev 2020-04-14 17:58:28 följande:

    Arbetsgivaren har betalt fel lön till mig. Facket har handlat fel från början, de hade kunnat löst det direkt men istället har det tagit nästan 1 år för facket att få min arbetsgivare att betala ut rätt lön till min. Varje månad har jag tjatat med facket om detta för att det ska lösas men dom kommer bara med ursäkter hela tiden som jag inte tror på. Detta har resulterat i depression/ångest av att bli behandlad så här. Har varit sjukskriven i en period. Känner mig kränkt! både av facket och min arbetsgivare.

    Inte ens chefer på facket har lyssnat på mig. Jag citerar en chef: så du tycker att jag ska prioritera dig, när jag är mitt uppe i viktiga förhandlingar! 

    känner mig kränkt, oviktig, osynlig... och vet inte vart jag ska vända mig.. men jag tycker inte detta är OK och jag tänker inte ge mig förrens jag får nån slags förklaring eller upprättelse. 


    Ok. Vilka skäl har arbetsgivaren angett till att inte betala ut din fulla lön? En facklig representant kan ju inte gå in och själv göra ändringar i lönesystemet, sånt ligger ju på arbetsgivaren, facket kan däremot stötta i förhandlingar. Med andra ord, det är inte facket som löser problemet, de borde däremot ta ditt parti om det finns underlag för att lönen är felaktig.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mitsu8
    Finansen7 skrev 2020-04-14 18:15:36 följande:
    Har du ett otydligt anställningsavtal? Ni verkar inte vara överens om vad som är rätt lön? Eller är det arbetstid som inte räknats med?
    nej inget sånt, de har gjort avtalsbrott
  • Mitsu8
    riboflavin skrev 2020-04-14 18:27:00 följande:
    Ok. Vilka skäl har arbetsgivaren angett till att inte betala ut din fulla lön? En facklig representant kan ju inte gå in och själv göra ändringar i lönesystemet, sånt ligger ju på arbetsgivaren, facket kan däremot stötta i förhandlingar. Med andra ord, det är inte facket som löser problemet, de borde däremot ta ditt parti om det finns underlag för att lönen är felaktig.
    de har gjort avtalsbrott, fick inte lönehöjning. Varför vet jag inte! så ja det finns underlag på att de gjort avtalsbrott. Facket ska då kräva att arbetsgivaren betalar ut lön enligt gällande kollektivavtal!-?
Svar på tråden Facket!