• Anonym (Ann O Nym)

    Hur ser stockholmare på övriga svenskar?

    Jag ser Sverige som en ankdamm och tycker därför det är komiskt när stockholmare kallar övriga svenskar för lantisar - som om vi inte har varit i ännu större städer än Stockholm någon gång. Själv bor jag i Skåne och sätter mig normalt på ett flyg söder-, öster- eller västerut när jag vill besöka en storstad; om jag inte nöjer mig med Köpenhamn förstås. Det är sällan jag åker norrut. Nu blir det inte så mycket resor pga viruset, tyvärr.

    Hur som helst, hur går snacket i Stockholm om övriga svenskar?

  • Svar på tråden Hur ser stockholmare på övriga svenskar?
  • Anonym (Sthlm)

    Tja, jag hör nästan aldrig andra Stockholmare prata om folk utanför. Speciellt inte övergripande där man pratar om människor från andra städer som om de vore samma individ med massa fördomar. Aldrig hört någon här kalla folk utanför sthlm för lantisar förutom på skämt. Hör alltid bara folk från andra ställen snacka skit om stockholmare så därför har jag själv uppfattningen att folk från mindre städer verkar vara rätt fördomsfulla. Blivit extra uppenbart nu under coronakrisen, hur lätt dessa människors hat blommar ut mot stockholmare. Föredrar stockholmare som känns mindre fördomsfulla och mer öppna.

  • Anonym (Ann O Nym)
    Anonym (Sthlm) skrev 2020-04-14 22:52:23 följande:

    Tja, jag hör nästan aldrig andra Stockholmare prata om folk utanför. Speciellt inte övergripande där man pratar om människor från andra städer som om de vore samma individ med massa fördomar. Aldrig hört någon här kalla folk utanför sthlm för lantisar förutom på skämt. Hör alltid bara folk från andra ställen snacka skit om stockholmare så därför har jag själv uppfattningen att folk från mindre städer verkar vara rätt fördomsfulla. Blivit extra uppenbart nu under coronakrisen, hur lätt dessa människors hat blommar ut mot stockholmare. Föredrar stockholmare som känns mindre fördomsfulla och mer öppna.


    Håller med om fördomar om stockholmare.
  • Anonym (norrlänning)
    Anonym (Sthlm) skrev 2020-04-14 22:52:23 följande:

    Tja, jag hör nästan aldrig andra Stockholmare prata om folk utanför. Speciellt inte övergripande där man pratar om människor från andra städer som om de vore samma individ med massa fördomar. Aldrig hört någon här kalla folk utanför sthlm för lantisar förutom på skämt. Hör alltid bara folk från andra ställen snacka skit om stockholmare så därför har jag själv uppfattningen att folk från mindre städer verkar vara rätt fördomsfulla. Blivit extra uppenbart nu under coronakrisen, hur lätt dessa människors hat blommar ut mot stockholmare. Föredrar stockholmare som känns mindre fördomsfulla och mer öppna.


    Du har inte hört hur Stockholmare kan prata om oss utanför Stockholm. Det är rätt vanligt med Stockholmare som beter sig svinigt och som om dom vore bättre och som om dom äger stället bara för att dom semestrar där. Hörde en tant på radion som fick höra av några Stockholmare att nu var det dom som ägde orten över sommaren. Har själv sett flera sådana saker. Sen har jag jobbat i en telefonkundtjänst för ett större företag och gör man det då späs fördomar mot Stockholmare på rejält. Man visste alltid att det var stor risk att kunden skulle vara svinig om det var en Stockholmare. Sen är givetvis inte alla så men jag skulle nog säga att det är överskott av dryga personer i Stockholm och rätt många tror att allt snurrar kring Stockholm. Sen kommer troligen föraktet också av att det läggs mest resurser på Stockholm. Det är ju till och med det enda stället som kommer skyddas om vi blir anfallna. Här får vi försvara oss själva med vad vi har.
  • Anonym (Ann O Nym)
    Anonym (Sthlm) skrev 2020-04-14 22:52:23 följande:

    Tja, jag hör nästan aldrig andra Stockholmare prata om folk utanför. Speciellt inte övergripande där man pratar om människor från andra städer som om de vore samma individ med massa fördomar. Aldrig hört någon här kalla folk utanför sthlm för lantisar förutom på skämt. Hör alltid bara folk från andra ställen snacka skit om stockholmare så därför har jag själv uppfattningen att folk från mindre städer verkar vara rätt fördomsfulla. Blivit extra uppenbart nu under coronakrisen, hur lätt dessa människors hat blommar ut mot stockholmare. Föredrar stockholmare som känns mindre fördomsfulla och mer öppna.


    Jag gjorde en notering bara. Citat.

    -Speciellt inte övergripande där man pratar om människor från andra städer som om de vore samma individ med massa fördomar-

    -Hör alltid bara folk från andra ställen snacka skit om stockholmare så därför har jag själv uppfattningen att folk från mindre städer verkar vara rätt fördomsfulla-

    Ganska motsägelsefullt...
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (Ann O Nym) skrev 2020-04-15 01:14:46 följande:
    Jag gjorde en notering bara. Citat.

    -Speciellt inte övergripande där man pratar om människor från andra städer som om de vore samma individ med massa fördomar-

    -Hör alltid bara folk från andra ställen snacka skit om stockholmare så därför har jag själv uppfattningen att folk från mindre städer verkar vara rätt fördomsfulla-

    Ganska motsägelsefullt...
    Då får du väl tycka det. Jag har slutat försöka göra något åt alla fördomsfulla människor utanför Sthlm för länge sedan. Det går liksom inte att argumentera bort deras/er halmgubbe. 
  • Liberté

    Tror övriga sverige har rätt mycket fördomar om Stockholmare, mer än sagda skulle ha om övriga områden.

    Sverige är ett land nästan lika stort som frankrike fast med 1/6 av dess population så du kommer ha rätt spridda lokala kulturer med deras egna sätt att se på saker.

  • hammarhajen
    Anonym (norrlänning) skrev 2020-04-15 00:41:23 följande:
    Du har inte hört hur Stockholmare kan prata om oss utanför Stockholm. Det är rätt vanligt med Stockholmare som beter sig svinigt och som om dom vore bättre och som om dom äger stället bara för att dom semestrar där. Hörde en tant på radion som fick höra av några Stockholmare att nu var det dom som ägde orten över sommaren. Har själv sett flera sådana saker. Sen har jag jobbat i en telefonkundtjänst för ett större företag och gör man det då späs fördomar mot Stockholmare på rejält. Man visste alltid att det var stor risk att kunden skulle vara svinig om det var en Stockholmare. Sen är givetvis inte alla så men jag skulle nog säga att det är överskott av dryga personer i Stockholm och rätt många tror att allt snurrar kring Stockholm. Sen kommer troligen föraktet också av att det läggs mest resurser på Stockholm. Det är ju till och med det enda stället som kommer skyddas om vi blir anfallna. Här får vi försvara oss själva med vad vi har.
    Det där sista (om det är sant?) är ju i så fall något som myndigheter och politiker bestämt, inte vanliga männiksor som råkar bo i Stockholm. 

    Angående att bete sig "drygt" (vad menar du med det?) när man är på semester så tror jag att det snarare handlar om att man är på semester än att man kommer  från en viss plats. När jag jobbade på turistort i min ungdom var det i alla fall människor från olika städer och länder som festade, glömde sitt skräp och muttrade över köer. 

    Men gillar man att klaga på stockholmare kan man ju välja att se och lyssna väldigt selektivt, och tolka till sin fördel..  
  • hammarhajen

    Kan ju bara tala för mig själv och mina vänner och bekanta, men har inte hört något nedlåtande om folk från andra städer om det är det du undrar. De flesta i Stockholm är för övrigt själva uppvuxna i andra delar av landet (eller ett annat land), eller har minst en förälder från en annan del av landet. 

    Ibland kan någon nämna om eller fråga vad som finns på en viss ort, eller när det är öppet. Inte kritiskt eller med förväntan att allt ska finnas 24/7, utan för att ta reda på om det behövs handlas på vägen t.ex.

    Ibland kan samtal handla om sådant som bygger på rena fakta, t.ex. att någons systerdotter söker lägenhet i Stockholm eftersom hon inte kan studera sin drömutbildning på sin hemort. 

    Ibland kan man prata kulturskillnader och skillnader som blir i vardagen om man jämför livet i storstad och liten by, eller i sydligaste Sverige respektive nordligaste. Några kan inte tänka isg att bo i en mindre stad, andra kan inte tänka sig att lämna landsbygden. Att diskutera det behöver ju inte vara nedvärderande, bara att man tycker olika.

  • Anonym (E)

    Jag bor i Stockholm sen 40 år. Har alltid jobbat här och träffar mycket folk både privat och via jobbet. Jag hör ingenting om att folk från andra ställen i landet skulle vara på något sätt i nedlåtande ordalag.

    Det finns folk som beter sig som grisar men att döma ut en miljonstad för det är fördomsfullt.

    Att Stockholmare skulle tro att dras stad är en jättestad är bara dumt. Arlanda ligger 20 min härifrån och har lika många passagerare som Kastrup. Stockholmare besöker riktiga storstäder minst lika mycket som alla andra.

    Jag spenderar mycket tid i Skåne och åker då och då till Köpenhamn. Att en skåning naturligt inte skulle välja att resa till Stockholm är väl självklart?

    Rubriken frågar vad stockholmare tycker om andra i landet och direkt kommer det inlägg om vad andra i landet tycker om stockholmare. Bara en reflektion.

    Den vanliga människan som bor i Stockholm har sina problem och ska inte straffas för felaktig landsbygdspolitik. Gå på politikerna istället.

Svar på tråden Hur ser stockholmare på övriga svenskar?