• Quattro89

Går inte få barn o sova

Vi har en dotter på 8,5 månader som vägrar somna på nått annat sätt än vid amning eller bli vyschad i sin bilbarnstol (har en Doona med hjul) omöjligt att lägga ner henne i spjälsängen och vagga henne (fjädrande fötter) och inte i den nyköpta sulkin heller. Man måste antingen spänna fast henne i bilbarnstolar annars går hon upp i brygga så hon glider ur eller sätter sig upp o inte vill sova.

Vi håller på bli tokiga här. Jag killen kan enbart få henne o sova i bilstolen (pga jag inte ammar duuh) och sambon börjar tröttna på o få gå lägg sig tidigt hela tiden för att hon måste ammas för att kunna sova.

Nån som vet bra tips? Vi har även testat o mäta henne med frukt gröt från Semper innan läggdags så hon ska bli mätt o trött. Vi har en badrutin att hon ska bada innan läggdags men hon vägrar somna på annat sätt än amma eller bilstol.

• Svar på tråden Går inte få barn o sova
  • LFF
    Quattro89 skrev 2020-04-15 12:37:33 följande:

Vi har en dotter på 8,5 månader som vägrar somna på nått annat sätt än vid amning eller bli vyschad i sin bilbarnstol (har en Doona med hjul) omöjligt att lägga ner henne i spjälsängen och vagga henne (fjädrande fötter) och inte i den nyköpta sulkin heller. Man måste antingen spänna fast henne i bilbarnstolar annars går hon upp i brygga så hon glider ur eller sätter sig upp o inte vill sova.

Vi håller på bli tokiga här. Jag killen kan enbart få henne o sova i bilstolen (pga jag inte ammar duuh) och sambon börjar tröttna på o få gå lägg sig tidigt hela tiden för att hon måste ammas för att kunna sova.

Nån som vet bra tips? Vi har även testat o mäta henne med frukt gröt från Semper innan läggdags så hon ska bli mätt o trött. Vi har en badrutin att hon ska bada innan läggdags men hon vägrar somna på annat sätt än amma eller bilstol.

Tips: Acceptera läget och inse att vissa barn behöver väldigt mycket närhet. 8,5 månader är ingen ålder. Ja, det suger att behöva gå och lägga sig tidigt men så är det. 
  • Cornellia

Det är faktiskt mest att gilla läget, göra det som funkar och använda mantrat
    -dom flesta har lärt sig sova innan dom flyttar hemifrån.

8,5 månader är ingen ålder. Jag skulle säga att det blir bättre i ungefär 1,5 års åldern, även om det sedan kan vara lite stökigt i några år till. 

• Cornellia

Det är faktiskt mest att gilla läget, göra det som funkar och använda mantrat
    -dom flesta har lärt sig sova innan dom flyttar hemifrån.

8,5 månader är ingen ålder. Jag skulle säga att det blir bättre i ungefär 1,5 års åldern, även om det sedan kan vara lite stökigt i några år till. 

• Quattro89

Nu missuppfattade hela högen vad jag ville få svar på. Jag söker tips på annat som skulle kunna funka. Inte att jag får gilla läget.

• Alexi

Sluta med bilstolen. Jo, hon kommer visst att lära sig somna på andra sätt om ni lär henne det. Det är bara en ovana.

Så sluta med alla superkonstiga grejor som bilbarnstol och vagnar osv. Helst kan väl mamman amma till sömns just nu, det är inte så länge till det kommer vara nödvändigt. Vid 10-11 månader är det mycket lättare att ändra vanor.

Mamman behöver väl inte ligga där och sova tidigt utan amma till sömns och sen gå därifrån. Sen får man gå dit vid uppvak och amma igen, så gjorde jag med bebis i den åldern.

• PseudoEmilia

Min lilla var svår att få att somna de fyra-fem första månaderna och ville bara ammas till sömns. Sedan började jag mer och mer använda vår bärsele som vi hade hemma och det var mycket lättare och gick mycket snabbare än att ex vagga i vagnen eller i famnen. Vår första vaggade vi i famnen också i säkert 8-10 månader... Med den andra upptäckte jag detta sätt. Tryck i nappen i munnen, ställ på fläkten eller dammsugaren och gå runt och vagga i selen med mätt och trött bebis. Lägg sedan ner barnet i tex vagnen om hen sover gott i den på dagen, fortsätt ha fläkten på eller app med ljud. Sedan tar jag med mig bäbisen när jag vill gå och lägga mig, vi sover i samma säng. Våra barn sover/ har sovit mycket i köket pga fläkten, en räddare verkligen :)

Svar på tråden Går inte få barn o sova