• Butwhatsnew

    Kan man kräva konisering i dessa tider?

    Jag är 28 år gammal och har sedan mitt första cellprov då jag var 25 haft förändringar. Lättare-medel-svåra, de har gått upp och ner men alltid visat förändringar. Senaste cellprovet visade svåra förändringar och jag fick komma till ett annat sjukhus pga stor belastning på det jag alltid gått hos. Där gjordes en mycket mer ingående koll och läkaren pratade även med mig om följder efter detta och menade på att eftersom det pågått så länge så trodde han att det skulle behövas behandling. Fick svar snabbt efter, (2v istället för minst 4 som jag alltid fått vänta tidigare). Däremot stod det bara att jag kommer att bokas in för konisering på mitt ?vanliga sjukhus?. Däremot inne i min journal på 1177, står det att jag visat positivt för 2 Hpv virus högrisktyp, dock inte vilka och vad jag har försökt klura fram så finns det ju en hel djungel så det säger ju mig ingenting mer än att det inte låter bra! Samt att de gjort en CA-anmälan (vilket jag som inte pratar läkarspråk endast får fram genom Google till att man gjort en Lex-Maria anmälan?!)

    Men nu till min fråga, jag fick dessa provsvar 12/2 och har fortfarande inte hört något, inte ens att en tid kommer att bokas in. Så vågar man kontakta vården och be om att få komma in nu såhär i coronatider? Eller är jag inte en prioritering? Jag är ensamstående till ett barn på 5 år och har inte lust att ?dö? pga för lång väntan och eventuell cancerutveckling..samtidigt jobbar jag inom vården själv och vill inte belasta dem i onödan..av alla inlägg jag kunnat läsa så verkar andra fått komma in relativt fort efteråt, eller får man vänta i flera månader?

  • Svar på tråden Kan man kräva konisering i dessa tider?
  • Anonym (....)

    Ring sjukhuset redan imorgon!

    Vanlig vård ska man söka precis som vanligt och det låter galet att du inte hört något på så pass länge. Det är sedan upp till vården att avboka icke kritiska besök om de har brist på resurser.

    Vill inte skrämma upp dig men är ganska säker på att en CAanmälan är en anmälan om misstänkt cancer.

    Ring imorgon bitti!

  • Butwhatsnew
    Anonym (....) skrev 2020-04-15 22:29:50 följande:

    Ring sjukhuset redan imorgon!

    Vanlig vård ska man söka precis som vanligt och det låter galet att du inte hört något på så pass länge. Det är sedan upp till vården att avboka icke kritiska besök om de har brist på resurser.

    Vill inte skrämma upp dig men är ganska säker på att en CAanmälan är en anmälan om misstänkt cancer.

    Ring imorgon bitti!


    Tack för svar! Jag fick endast upp lex Maria när jag sökte på det nämligen! Kanske en dum fråga, men ringer jag reception eller ska jag ringa 1177 först typ?
  • Butwhatsnew
    Anonym (....) skrev 2020-04-15 22:29:50 följande:

    Ring sjukhuset redan imorgon!

    Vanlig vård ska man söka precis som vanligt och det låter galet att du inte hört något på så pass länge. Det är sedan upp till vården att avboka icke kritiska besök om de har brist på resurser.

    Vill inte skrämma upp dig men är ganska säker på att en CAanmälan är en anmälan om misstänkt cancer.

    Ring imorgon bitti!


    Tack för svar! Jag fick endast upp lex Maria när jag sökte på det nämligen! Kanske en dum fråga, men ringer jag reception eller ska jag ringa 1177 först typ?
  • Anonym (....)
    Butwhatsnew skrev 2020-04-15 22:50:15 följande:

    Tack för svar! Jag fick endast upp lex Maria när jag sökte på det nämligen! Kanske en dum fråga, men ringer jag reception eller ska jag ringa 1177 först typ?


    Jag hade nog ringt gyn men annars ring receptionen och be dem koppla dig rätt.
  • Butwhatsnew

    Tack! Har velat lite fram och tillbaka i det här, vill liksom ha det gjort fort, men samtidigt när man vet att det är mer eller mindre kaos på sjukhusen är jag rädd att åka dit, inte direkt för risken att bli Coronasmittad, mer för att göra ett ingrepp på det stället av en läkare som man inte vet om den ens sovit på typ 94 timmar...den tanken gör mig livrädd

  • Anonym (....)
    Butwhatsnew skrev 2020-04-15 22:57:26 följande:

    Tack! Har velat lite fram och tillbaka i det här, vill liksom ha det gjort fort, men samtidigt när man vet att det är mer eller mindre kaos på sjukhusen är jag rädd att åka dit, inte direkt för risken att bli Coronasmittad, mer för att göra ett ingrepp på det stället av en läkare som man inte vet om den ens sovit på typ 94 timmar...den tanken gör mig livrädd


    Första biten är ju att ringa dem och försäkra dig om att du inte ramlat mellan stolarna.
Svar på tråden Kan man kräva konisering i dessa tider?