• kiki

    När börja era barn att gå hem från skolan själv?

    Hej,

    Som rubriken lyder, när börja era barn gå hem från skolan själv? Samt gå till skolan själv? Vilken ålder?

    Var någon hemma? Eller var barnet hemma själva? Hur länge?

    Jag vågar inte låta våran dotter gå hem själv än, men pappa tycker att hon är stor nog att ta sig hem själv. Det är inte långt hem, och endast gångväg. Hemma skulle hon aldrig göra något hyss om hon skulle vara hemma en stund själv. Det är inte så att hon ska sitta hemma 4-5h ensam, utan kanske 30-60min som max.

    Flera av hennes klasskamrater går hem själv och har gjort det ända sen förskoleklass. Men jag är för feg. Tänk om något händer. Jag tänker alltid det västa, kan vara för att jag själv både kommit hem till inbrott och varit med om brand hemma.

  • Svar på tråden När börja era barn att gå hem från skolan själv?
  • LSalander

    Barn 1: i trean.
    Vi har 400 meter att gå. Hon fick egen nyckel i 3:an. 
    Lillasyster fick gå hem i 2:an med egen nyckel.

  • Alexi

    I trean har det känts lagom.

    De har fått testa bara för att känna sig stora typ i tvåan men regelmässigt hem till tomt hus först i trean.

  • lövet2

    Mina har gått hem själva från 6 år, men då har jag varit hemma. 400 meter, ingen trafik utom skolbussar och jag har funnits i huset.

  • viseversa

    åh känner likadant. Mina äldsta fick börja gå själva vid 8år tror jag det var. Nu har jag precius börjet låta min autiustiska 9 åring och min 7 åring gå med sina storasyskon till skolan. Helt själv går dom inte ännu. Jag är också feg. Litar inte på filk. Och på vintern när det är mörkt får inte ens dom stora gå ensamma utan måste gå tillsammans. Dom mindre följer jag till skolan och hämtar på em. Dom måstge gå igenom ett skogsparti ocvh nej jag tycker världen är för otrygg nu tyvärr.

  • Nemiia

    Min dotter började åka hem själv till sin pappa med tunnelbana (6 stationer) efter skolan i slutet av åk 3. Hon var ensam hemma i ca 2 timmar. Men tät telefonkontakt. Nu i fyran åker hon även tunnelbana ensam från mig som bor på andra sidan stan från hennes skola. Det har gått kanon men krävdes ju såklart upplärning.

  • Nemiia

    Ska dock tilläggas att vi har väldigt mycket hållpunkter. Hon ska skicka sms när hon går från skolan plus när hon går på tåget och så hämtar jag på stationen eftersom det är ytterligare en bit med bil eller buss. Till sin pappa går hon från tunnelbanan och ska meddela sig på vägen samt direkt när hon kommer hem. I åk 5 kommer hon få åka både buss och tunnelbana från mig

  • Gryntroll

    Dotter fick börja gå hem vid 15.00 (ett tag efter mellanmålet på fritids) när hon började 2:an. Vi har 750 meter genom villaområde till skolan och en förälder med lillebror kom hem vid 16.30.

    Det har fungerat superbra!
    Enda nackdelen är väl att det går åt oväntat mycket havregryn, socker, smör och kakao  pga chokladbollsbakande och nu senaste tiden även kladdkakebakande  

    Lillebror däremot är antagligen varken mogen eller sugen på att gå hem själv efter sommaren. Så det dröjer nog lite till.

  • Ellie

    Vi har ca 800 m till skolan. Det är bara sista 50 metrarna som är "farliga", där man behöver gå över en parkering (fullt med trafik på morgonen) för att komma till skolgården.

    Dottern fyller snart 9 och går i slutet på 1an nu. Hon har under detta året fått träna på att gå till skolan, så har en förälder samtidigt tagit bilen dit och mött henne vid parkeringen. Vi övar på hur hon skall bete sig bland bilarna.

    På eftermiddagen är det lugnare och hon har själv velat gå hem ensam. Vi har då för det mesta ringt fritids när någon av oss är hemma, så har hon kunnat gå hem själv. Senaste tiden har hon även tjatat om att få vara ensam hemma (vill spela ipad ifred), så vid ett par tillfällen har hon fått komma hem till ett tomt hus i ca 30 min. Jag har då varit omkring 10 min bort och hon har haft tillgång till mobiltelefon. Det känns väldigt nervöst för mig, men dottern gillar det.

    I höst när hon börjar 2an skall hon gå själv till skolan på morgnarna. Det dröjer nog lite till innan hon får gå hem själv regelbundet på eftermiddagen. Kanske om ett halvår, eller i 3an. Hon behöver en bättre telefon som håller laddningen hela dagen :)

  • LFF

    De kommer få börja gå hem själva när de går i trean eller fyran. Har tvillingar. Och då är det efter att de varit på fritids en stund efter att skolan slutat. Om de fortsätter med sin favoritidrott kommer vi att hämta vissa dagar i veckan då den har samling typ 15.15. 

Svar på tråden När börja era barn att gå hem från skolan själv?