• Anonym (Giftochledsen)

Inga känslor för min man

Jag är 32 år, vi har varit tillsammans i tio år och har två barn på 3 och 5 år. När jag kollar på honom känner jag ingenting alls. Han skulle kunna vara min bror. Är mest irriterad på honom. Har så mycket känslor i mig. Längtar efter att bli kär, ge och få kärlek, kyssar, sex, djupa samtal. Känner mig näst intill apatisk. Och ego som inte njuter av det jag har. Vad ska jag göra? Någon som är i liknande situation och vad gjorde ni?

• Svar på tråden Inga känslor för min man
  • Anonym (suck)

Har det kommit till den punkten att du bara stör dig på honom och i princip ser din bror så är det dags för skilsmässa, jag är ledsen men du är uppenbarligen inte kär längre och då finns det ingen annan utväg. 

• Anonym (Giftochledsen)
    Anonym (suck) skrev 2020-04-18 19:47:43 följande:

Har det kommit till den punkten att du bara stör dig på honom och i princip ser din bror så är det dags för skilsmässa, jag är ledsen men du är uppenbarligen inte kär längre och då finns det ingen annan utväg. 

Har ju börjat inse det, men vågar inte ta steget och känner enorma skuldkänslor, splittra familjen, varannan vecka, vad ska alla tro osv. Skulle vara så oväntat! Rädsla för att bli ensam. Känner panik inombords. Så mycket känslor... men är man fortfarande kär efter tio år, går det? Eller är det jag känner normalt?
  • Anonym (D)
    Anonym (Giftochledsen) skrev 2020-04-18 19:56:52 följande:

Har ju börjat inse det, men vågar inte ta steget och känner enorma skuldkänslor, splittra familjen, varannan vecka, vad ska alla tro osv. Skulle vara så oväntat! Rädsla för att bli ensam. Känner panik inombords. Så mycket känslor... men är man fortfarande kär efter tio år, går det? Eller är det jag känner normalt?

Inga är tokkära i 10 år. Förälskelsefasen är kort.
  • Anonym (Giftochledsen)
    Anonym (D) skrev 2020-04-18 20:17:01 följande:

Inga är tokkära i 10 år. Förälskelsefasen är kort.

Det förstår jag också, men vad är normalt att känna efter tio år?
  • Anonym (välja varandra varje dag)
    Anonym (Giftochledsen) skrev 2020-04-18 20:19:16 följande:
    Hur kände du för honom i början av er relation? Jag tror antingen man är typen eller inte. Det har ofta med anknytningsstilar att göra hur man handskas med känslor och relationer. Viss del har ju så klart med andra faktorer att göra som grundattraktion, sexuellt samspel och hur man kan kommunicera med sin partner, även hur man utvecklas tillsammans osv. Men det är ganska vanligt att kvinnor tappar känslor efter förälskelsefasen om inte mannen kan utmana henne och vara tillräckligt lyhörd för hennes behov. Varför tror du att du tappat känslorna?

Har ni mycket gemensamt, bra sex och tycker om att vara med varann?
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Giftochledsen) skrev 2020-04-18 20:19:16 följande:
    Man kan absolut vara kär efter 10 år men jag reagerade mest på att du var så ung när ni möttes. Ni har nog mer vuxit ifrån varann än något annat. Man utvecklas och blir sitt vuxna jag och ni var inte färdiga med det när ni träffades. Det tror jag är orsaken att du inte känner något alls längre. 

Har ni pratat om saken? Han kanske känner likadant? 
  • Anonym (Giftochledsen)
    Anonym (välja varandra varje dag) skrev 2020-04-18 20:59:34 följande:

Hur kände du för honom i början av er relation? Jag tror antingen man är typen eller inte. Det har ofta med anknytningsstilar att göra hur man handskas med känslor och relationer. Viss del har ju så klart med andra faktorer att göra som grundattraktion, sexuellt samspel och hur man kan kommunicera med sin partner, även hur man utvecklas tillsammans osv. Men det är ganska vanligt att kvinnor tappar känslor efter förälskelsefasen om inte mannen kan utmana henne och vara tillräckligt lyhörd för hennes behov. Varför tror du att du tappat känslorna?

Har ni mycket gemensamt, bra sex och tycker om att vara med varann?

Detta har jag svar på för oj vad jag analyserat det. När vi träffades hade jag oseriösa förhållanden bakom mig. Jag var så trött på allt sådant och älskade tryggheten han stod för. Men den där riktiga passionen tror jag inte fanns där och om jag ska vara ärlig så kände jag nog inte mig själv tillräckligt bra i den åldern för att ens veta vad jag sökte. Var kär och första 5-6 åren tvekade jag aldrig någonsin på att vi skulle vara tillsammans för resten av livet. Vi har dock alltid varit väldigt olika. Det var inte direkt så att vi låg vakna och pratade och älskade hela nätterna, inte ens i början. Han har aldrig haft samma behov av närhet, fysisk sådan, bekräftelse eller att kommunicera som jag har. Tvärtom, han har svårt för det. Han bara mer är och behöver inte dela med sig av sina tankar överhuvudtaget. Efter vi fick barn känner jag mer att vi är föräldrar. Vi har sex men vi kysser varandra aldrig, tar han på mig eller ger mig närhet är det bara för att jag pratat om det, inte för att han själv vill det. Så har det varit och nu tror jag det lett till att jag inte ens vill att han ska röra vid mig längre. Jag behöver också mycket space men är en mer fysisk person i grunden. Han tittar knappt på mig när jag pratat. Säger aldrig mitt namn eller älskling. Frågar mig inte om saker. Han tycker däremot att allt är toppen!! Jag kan inte sluta att drömma om att träffa någon som skulle kunna tillgodose mina behov...som skulle se mig!
  • Anonym (Giftochledsen)
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-18 21:08:36 följande:

Man kan absolut vara kär efter 10 år men jag reagerade mest på att du var så ung när ni möttes. Ni har nog mer vuxit ifrån varann än något annat. Man utvecklas och blir sitt vuxna jag och ni var inte färdiga med det när ni träffades. Det tror jag är orsaken att du inte känner något alls längre. 

Har ni pratat om saken? Han kanske känner likadant? 

Det tror jag med. Jag är nog delvis en annan person idag, tryggare i mig själv och vet mer vad jag vill, 30 något istället för 20 något... Han känner inte lika. Han verkar inte heller reflektera över det. Han tycker allt är bra!
  • Mimosa86
    Anonym (Giftochledsen) skrev 2020-04-18 21:32:00 följande:

Detta har jag svar på för oj vad jag analyserat det. När vi träffades hade jag oseriösa förhållanden bakom mig. Jag var så trött på allt sådant och älskade tryggheten han stod för. Men den där riktiga passionen tror jag inte fanns där och om jag ska vara ärlig så kände jag nog inte mig själv tillräckligt bra i den åldern för att ens veta vad jag sökte. Var kär och första 5-6 åren tvekade jag aldrig någonsin på att vi skulle vara tillsammans för resten av livet. Vi har dock alltid varit väldigt olika. Det var inte direkt så att vi låg vakna och pratade och älskade hela nätterna, inte ens i början. Han har aldrig haft samma behov av närhet, fysisk sådan, bekräftelse eller att kommunicera som jag har. Tvärtom, han har svårt för det. Han bara mer är och behöver inte dela med sig av sina tankar överhuvudtaget. Efter vi fick barn känner jag mer att vi är föräldrar. Vi har sex men vi kysser varandra aldrig, tar han på mig eller ger mig närhet är det bara för att jag pratat om det, inte för att han själv vill det. Så har det varit och nu tror jag det lett till att jag inte ens vill att han ska röra vid mig längre. Jag behöver också mycket space men är en mer fysisk person i grunden. Han tittar knappt på mig när jag pratat. Säger aldrig mitt namn eller älskling. Frågar mig inte om saker. Han tycker däremot att allt är toppen!! Jag kan inte sluta att drömma om att träffa någon som skulle kunna tillgodose mina behov...som skulle se mig!

Han tittar inte på dig när ni pratar, säger inte ditt namn och kysser dig inte. Det är inte ett normalt inslag i en relation. Det där tycker jag är riktigt illa. förstår att du tröttnat! Hur är han med barnen? Kan han vara fysisk och visa känslor för dem?
  • jrockyracoon
    Anonym (Giftochledsen) skrev 2020-04-18 21:35:06 följande:
    Det tror jag med. Jag är nog delvis en annan person idag, tryggare i mig själv och vet mer vad jag vill, 30 något istället för 20 något... Han känner inte lika. Han verkar inte heller reflektera över det. Han tycker allt är bra!
    Hur känner du inför möjligheten att försöka reda ut problemen och t.ex. gå i familjeterapi?

Det är väldigt vanligt att problem uppstår när man levt tillsammans i ett antal år, och att man glider isär och relationen börjar skaka. 

Men man kan ibland hitta tillbaka till varandra genom att kämpa tillsammans och ta hjälp utifrån. 

Frågan du behöver ställa dig är om du tycker det är värt att kämpa för en förändring, eller om du ska besluta dig för att lämna. 

Att fortsätta må dåligt i relationen hoppas jag inte är ett alternativ för dig!

Jag tycker att du ska berätta för honom hur du känner så snabbt som möjligt, om han inte redan vet det. Det är ert problem båda två och det är viktigt att du ger honom chans att ta in informationen och hinna smälta den, så att dina ev. krav och beslut inte kommer som en total chock för honom.
  • Anonym (Sorken)

Det är nog väldigt vanligt i längre förhållanden att det blir så som du beskriver med åren, speciellt efter att man har fått barn och går igenom småbarnsåren.

Men åren går fort och mer tid för varandra kommer allt eftersom barnen blir större.

Min personliga åsikt är just att människor nuförtiden inte vårdar sina förhållanden ordentligt och går isär så fort det stormar i förhållandet istället för att reparera, samtidigt som vi är bekräftelsejunkies ut i fingersetsarna och alltid jämför oss med hur vi tror att andra har det.

Ta upp det med din man så att han är med på banan och får tid att reflektera.

Det finns alltid två sidor av ett mynt, kanske även han känner sig osedd och obekräftad? Har du gjort någon ansträngning till att göra situationen till det bättre?

Problemet går som tidigare nämnt att lösa om viljan finns och förhållandet är bra i övrigt (lovar att ni inte är dom första som känner så här), men då krävs det engagemang från båda håll. Och det blir svårt att lösa med ena foten utanför förhållandet genom att ständigt gå och älta det negativa.

Gå i familjeterapi (känns den första inte bra, prova en annan), skaffa barnvakt, återuppta närheten och bekräfta varandra! Lägg bort/stäng av mobiltelefoner, ipads, datorer och annat som stjäl er uppmärksamhet och ge er hän till varandra.

• Anonym (Giftochledsen)
    Mimosa86 skrev 2020-04-19 00:10:12 följande:

Han tittar inte på dig när ni pratar, säger inte ditt namn och kysser dig inte. Det är inte ett normalt inslag i en relation. Det där tycker jag är riktigt illa. förstår att du tröttnat! Hur är han med barnen? Kan han vara fysisk och visa känslor för dem?

Ja, han ger dem så mycket kärlek. Det bara kommer naturligt när de är nära. Nu har vi pratat ut ordentligt för någon vecka sedan och efter det har han faktiskt ändrat sig lite. Därför känner jag nästan skuld och dåligt samvete, jag borde vara glad nu när han försöker men det känns som det är försent på något sätt. Han förnekar det dock, verkar som att han tror att han ger mig mer kärlek än vad han gör... skulle kalla att ta någon för givet.

Funderar även hur det är för andra som varit tillsammans så länge. Hur länge kysser de varandra, lägger armen om varandra, säger att de älskar varandra osv?
Svar på tråden Inga känslor för min man