• Sat 18 Apr 2020 19:59
    4766 visningar
    22 svar
    22
    4766

    Ohållbart med läggningen för vår 1,5 åring

    Nu börjar det bli ohållbart för vår familj med läggningen. Vår son har alltid vaknat tidigt, runt 05-06. 1-2 timmar sömn på dagen runt lunch sedan ett halvår tillbaka (förut 1h på 2 tillfällen). Vid 18:00 påbörjar vi läggning och har små rutiner inför detta. Hittills har det varit ca. 45 min. som det tagit för honom att somna men sedan han för 1-2 veckor sen började prata lite mer så tar läggningen 1,5 timme ungefär. Ibland ger vi upp och låter honom sitta med oss i soffan men då klättrar han överallt och på oss tills han blir hyperaktiv och helt röd av ?action?.

    Han har börjat sparka, slåss, kasta iväg nappen 100 gånger, vrida och vända och försöka gå ner från sängen och göra motstånd på ett helt annat sätt än innan. Det är riktigt jobbigt för oss att behöva vara stränga, hålla fast och vara bestämda vid läggning. Förut räckte det med ett lugnt nej. Nu börjar man bli riktigt frustrerad och tappa tålamodet.

    Vi har försökt lägga honom från 19 istället med det är samma visa där... eftersom han vaknar 05-06 oavsett om han somnar 20-21 så är vi helt lost och vet inte hur vi ska göra alls med nattningen...

    Någon som är med om samma? 5 min. Metoden tror jag inte alls på och klarar inte av att han gallskriker av panik i spjälsängen efter mig.

    Vi nattar honom alltid bredvid i vår säng. Låter honom va kvar eller flyttar över till spjälsäng..

  • Svar på tråden Ohållbart med läggningen för vår 1,5 åring
  • Sat 18 Apr 2020 20:48
    #1

    Rent spontant tänker jag att ni kanske ska strunta i att lägga barnet så tidigt? Vissa barn är inte trötta vid 18. Vi lägger vår tvååring när hon verkar trött, mellan 19-21. Det är olika från dag till dag, man behöver ju inte lägga vid samma tid varje dag. Man själv är ju inte trött vid samma tid varje kväll. Gör det lättaste för er och krångla inte till det :)

  • Sat 18 Apr 2020 21:00
    #2

    Med första barnet provade vi flera olika metoder, som att ligga och lyssna på lugn musik, försöka läsa tills hon somnade, sjöng sånger, gick omkring och bar henne i famnen osv. Det som periodvis fick henne att somna snabbare var att ta en sväng i bilen så hon kunde somna i bilstolen och bäras in, eller gå ut på promenad med vagnen. Det blev bättre vid ca 2 års ålder. Sedan ca 4 års ålder somnar hon på 10 minuter, helt själv i sängen.

    Nästa barn har vi gett upp med "metoder". Vi ligger helt enkelt bredvid tills hon är klar med att flytta täcke, kuddar, gosedjur, prata, sjunga, flytta allt igen, sparka på väggen, prata lite till osv. Det vi aktivt gör är att vi låter bli att gå upp för att hämta vatten, hämta något annat täcke, gosedjur etc. Då är hon i alla fall kvar i sängen. Jag upprepar också mantrat "ligg still, var tyst och blunda" med lugn röst ett stort antal gånger :) Nu, när hon är 5 år, tar det ca 45 min- 1h innan hon somnar. Då sover redan storasyster sedan ett tag tillbaks. Hon är helt enkelt en kvällsmänniska som gärna är vaken "lite till". Hon skulle helst behöva somna vid 20 för att inte vara trött. Nu somnar hon snarare vid 21, men är då trött vid 17 på em. Tröttheten är dock som bortblåst när hon väl hamnar i sängen :)

    Jag har, som du märker, inget jättebra råd. Ibland ville något av våra barn hellre lägga sig på en filt på golvet och somna. Det jag tror på är att försöka vara tråkig, och inte jaga upp sig. Låtsas sova. Fungerar det att ni istället sitter och läser i någon egen bok eller så och låter honom flytta runt ett tag så kanske det kan vara en idé. Har ni provat att lämna honom själv (förbered honom på hur bra det kommer gå att somna ensam)? En del barn lägger sig till ro lättare då, men jag hade inte fortsatt om det inte fungerar.

    Eller, som ovanstående sade, håll fast vid läggning 1-2 timmar senare, och se om inte morgonsömnen kan bli lite bättre.

  • Sat 18 Apr 2020 21:03
    #3

    Låt honom sova när han blir trött. Skippa nattningen ett tag då det uppenbarligen blivit en negativ låsning. Låt ungen somna i soffan med er...

  • Sat 18 Apr 2020 21:05
    #4

    Om barnet förknippar läggning med stränghet och att bli fasthållen så lär det knappast bli ett dugg bättre. Släpp alla måsten ett tag och börja om från början om några månader när han glömt allt negativt med nattningen.

  • Sat 18 Apr 2020 21:15
    #5

    Sömnbehovet hos små barn är väldigt olika. Där den ena behöver sova 16 timmar/dygn, så klarar sig den andra mycket bra med 9 timmar. Ditt barn behöver nog inte alls sova 12 timmar på nätterna. Kanske 8 eller 10 timmar är mer lagom? Vänta tills han är riktigt sömnig, och så prövar ni lägga honom då. Eller så kan ni bara ta honom i famnen och sätta er framför TV:n tills han somnar. Det är inte så himla viktigt hur det går till medan han är så där liten.

  • Sat 18 Apr 2020 21:17
    #6

    Tack för alla svar! Som några av er säger så har det blivit något negativt.

    Vi kan absolut låta honom vara vaken längre, det gör inte oss något. Det är bara så att han blir så otroligt hyperaktiv om vi låter honom vara uppe. Klättrar och har sig busar något enormt. Har aldrig varit ett barn som velat sitta still i soffan. Bara om man ger honom Ipaden men det får han inte titta på mer än nån halvtimme tycker vi. Vad ska vi göra med honom medan han är vaken på kvällen? Vad gör ni ?

    Det tar emot litegrann att sitta på golvet och bygga klossar och leka, men Är det vad som krävs så får man väl göra det?

    Leker ni med era små eller låter ni dom få bara finna sig i ?kvällsrutinen för vuxna? dvs. Tv/ film i soffan?

  • Sat 18 Apr 2020 21:31
    #7

    Prioritera att minska dagsömnen, sedan kan ni också lägga honom något senare. Prova att varva ner med en godnattsaga.

  • Sat 18 Apr 2020 21:39
    #8
    levisen skrev 2020-04-18 21:17:48 följande:
    Vi kan absolut låta honom vara vaken längre, det gör inte oss något. Det är bara så att han blir så otroligt hyperaktiv om vi låter honom vara uppe. Klättrar och har sig busar något enormt. Har aldrig varit ett barn som velat sitta still i soffan. Bara om man ger honom Ipaden men det får han inte titta på mer än nån halvtimme tycker vi. Vad ska vi göra med honom medan han är vaken på kvällen? Vad gör ni ?

    Det tar emot litegrann att sitta på golvet och bygga klossar och leka, men Är det vad som krävs så får man väl göra det?

    Leker ni med era små eller låter ni dom få bara finna sig i kvällsrutinen för vuxna dvs. Tv/ film i soffan?
    Nja, mina 1-2-åringar har skött sig själva. Jag har pysslat med mitt och barnen har lekt. Vi har haft en leksakslåda i köket, så de har lekt, jag har gjort hushållsarbete och hållit ett öga på dem. När de då blivit trötta och gnälliga, så har jag tagit dem med mig till TV-soffan och gett en flaska välling. Sedan har de somnat i famnen, och så har jag lagt dem sovande i sina sängar.

    Ett undantag var andra barnet. Han behövde massor av sömn, så han somnade vid 18-tiden varje kväll, själv i spjälsängen.
  • Sat 18 Apr 2020 21:57
    #9
    -1 +1

    Barn behöver lugna ner sig 1-2 timmar innan läggdags.

    Detta innebär ingen tv, inga telefoner, inga skärmar! Inte ens tv på i bakgrunden... massera, läs bok, drick välling eller försök o göra andra saker som får barnet att slappna av.. lyssna på lugn musik o tänd lite ljus.. Rutiner är allt när de gäller barn!! Skriv upp exakt sovtid varje dag i en vecka så ser du ett mönster! Kanske han bara är övertrött på kvällen? Sen ska de ju gärna somna där de vaknar för att sova både djupare o bättre ...

  • Sat 18 Apr 2020 22:25
    #10
    Lojsen890 skrev 2020-04-18 21:57:00 följande:
    Barn behöver lugna ner sig 1-2 timmar innan läggdags.
    Detta innebär ingen tv, inga telefoner, inga skärmar! Inte ens tv på i bakgrunden... massera, läs bok, drick välling eller försök o göra andra saker som får barnet att slappna av.. lyssna på lugn musik o tänd lite ljus.. Rutiner är allt när de gäller barn!! Skriv upp exakt sovtid varje dag i en vecka så ser du ett mönster! Kanske han bara är övertrött på kvällen? Sen ska de ju gärna somna där de vaknar för att sova både djupare o bättre ...
    En del anser det, ja. Personligen tycker jag det är kvalificerat skitsnack, men det är jag det. Strikta rutiner ger barn trygghet när inte föräldrarna kan vara den tryggheten. När föräldrarna inte finns där. På dagis t ex.

    Mina barn har lekt på kvällarna, sedan har de blivit trötta, då har de fått äta välling, gröt eller något, så har de fått ligga i famnen och somnat. Då har det fått ringa telefoner, spela på TV:n eller vara storasyskon som härjat runt. De har legat i en trygg famn och somnat ändå - och sovit gott.
Svar på tråden Ohållbart med läggningen för vår 1,5 åring