• elinaehn

    sommaraktivitet tonårs

    Bor i stockholm. Har en 16 årig dotter som har för få kompisar. Hon känner sig ensam och jag är bekymrad inför sommarlovet. Sommarjobbsalternativet inställt. Vår utlandsresa förstås inställd. Själv kommer jag behöva jobba rätt mycket. Försöker tillsammans med dottern att komma på hur hon ska få en bra sommar, men vi hittar inga kurser att söka sig till och kommer inte riktigt på bra aktiviteter. Skulle jättegärna vilja ha tips, högt och lågt, allt är välkommet! Tror det är bra att redan nu börja försöka göra en plan för bästa möjliga lov utifrån omständigheterna.

  • Svar på tråden sommaraktivitet tonårs
  • Fjäril kär

    Titta på kommunens hemsida och kolla om det ordnas sommarlovsaktiviteter nånstans.

    Samma lika med Facebooks sidor från er hemort/hemstad/kommun och kranskommuner, kolla och fråga vad som kan finnas.

    Även om vissa saker kanske är för mindre barn kan det ju alltid ge tips och väcka idéer om vad hon kan vilja göra.

    Många saker behöver man ingen inbjudan till att göra, utan går utmärkt att bara dyka upp och lulla omkring. Tex ridskola/4H och gå runt och borsta hästar, hjälpa till med något etc.

  • Kusinen

    Har ni kollat studieförbundens kurser? Mycket kommer säkert fortfarande vara digitalt även under sommaren, men det är ju ändå en aktivitet. Det är ju extra svårt nu mär de flesta sociala akiviteter är inställda.

    Om hon ska sysselsätta sig själv kan det ju vara bra att göra nåt slags schema med aktiviteter. Jag försökte själv komma igång och bli mer aktiv och började då med "journaling". Finns mycket id?er för det på pinterest. Jag gjorde i alla fall en journal med olika listor över saker som jag skulle göra inom olima kategorier. Oftast är det det som är vikigast, att ha bestämt innan vad man ska göra, an ars blir det lätt segt och svprt att ta sig för något.

  • Sisisisi

    Har hon några kompisar alls att umgås med eller är hon helt ensam? Om hon har någon kompis så kan de ju planera något tillsammans. I den åldern hängde man ju mest på stranden och spanade på killar :) Antar att hon börjar gymnasiet i höst iaf och då hittar hon förhoppningsvis fler kompisar. Om hon gillar att träna kanske hon kan sätta upp ett mål i slutet av sommaren och träna till det. Om hon inte tränar kan hon börja med det.

    Hon kanske kan hitta en hund att gå ut med. Plocka jordgubbar. Jobba som hamnvärd på nån ö. Läsa böcker. Besöka alla öar i skärgården. Paddla.

    Vad vill hon göra?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Alexi

    Men kolla sommarjobb med kommunen! Många kommuner ordnar sommarjobb för gymnasieungdomar.

  • Mrs Green

    Går hon i 9:an eller gymnasiet nu? Om hon går i 9:an kan det eventuellt finnas kolloplatser kvar att söka i mitten av sommaren. 

    Vad gillar hon att göra annars? 

Svar på tråden sommaraktivitet tonårs