• Yeesman

    Säga upp sig från jobbet och bli arbetslös?

    Jag hatar att gå till jobbet.. Har sån ångest varje dag. Mår dåligt bara av att tänka på jobbet.

    Söker nytt jobb hela tiden men får aldrig nåt annat.. Vad hade ni gjort? Värt att va arbetslös ett tag? Ja överväger faktiskt det.

    Jag är bilmekaniker och spyr bara ja ser en bil.

    Har det jätte bra på jobbet i övrigt är bara så himla trött på de ja gör...

  • Svar på tråden Säga upp sig från jobbet och bli arbetslös?
  • majgrönska

    Klarar du det ekonomiskt? Man får väl inte a-kassa om man säger upp sig själv. Jobba kvar och sök en yrkesutbildning till hösten kanske kan vara en idé.

  • riboflavin

    Jag gjorde så, men då visste jag ju att jag ganska enkelt skulle få jobb om jag kunde konkurrera med att inte ha massiv uppsägningstid. Hade precis som du bara ångest inför jobbet (som jag i grund och botten älskar), gjorde flera försök att bli omplacerad men blev alltid tillbakasatt när det krisade med personal. Fick nytt jobb innan gamla tog slut, bara 75%, men det tog inte många veckor innan de ville att jag skulle gå upp på heltid.

    Så du får ju göra en bedömning av din situation.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Yeesman

    Ekonomiskt funkar det inte så länge tyvärr. Visst säljer ja av lite bilar å sånt får ja ihop ett par hundra tusen och kan va hemma ganska länge vilket lockar ganska mycket.

    Ja söker lixom jobb hela tiden men får ju aldrig nåt annat så vet inte vad ja ska göra. Ja har ju ändå CE behörighet men inte ens ett sånt jobb finns

  • Solis14

    Hej,

    Var i samma situation som dig förra året.

    Planen var att säga upp mig den sista september om jag inte lyckats få ett jobb innan dess. Skulle vid den tidpunkten ha sökt nytt jobb i två år..

    Sökte två utbildningar som ett alternativ också. Det slutade med att jag började plugga. Är nu tjänstledig och mår bra igen! :) Kanske vore det något för dig också? Det är fruktansvärt att vantrivas på jobbet. Lider med dig.

  • Yeesman

    Ekonomiskt funkar det inte så länge tyvärr. Visst säljer ja av lite bilar å sånt får ja ihop ett par hundra tusen och kan va hemma ganska länge vilket lockar ganska mycket.

    Ja söker lixom jobb hela tiden men får ju aldrig nåt annat så vet inte vad ja ska göra. Ja har ju ändå CE behörighet men inte ens ett sånt jobb finns


    Solis14 skrev 2020-04-19 21:35:42 följande:

    Hej,

    Var i samma situation som dig förra året.

    Planen var att säga upp mig den sista september om jag inte lyckats få ett jobb innan dess. Skulle vid den tidpunkten ha sökt nytt jobb i två år..

    Sökte två utbildningar som ett alternativ också. Det slutade med att jag började plugga. Är nu tjänstledig och mår bra igen! :) Kanske vore det något för dig också? Det är fruktansvärt att vantrivas på jobbet. Lider med dig.


    Jag har nog sökt jobb regelbundet i 4 år. Och inte fått nåt än så här lixom gett upp nästan.

    Har övervägt att börja plugga, problemet är bara hur ja gör ekonomiskt och vad ja ska plugga till. Närmar mig 30 så är det värt det.

    Sen i dessa corona tiden är det väl omöjligt att få jobb också
  • November Rain

    Jag var i din situation i slutet på 90-talet. En dag då jag kom till jobbet en morgon och drack ur morgonkaffet och lika less som vanligt.. Jag får nog och gick och sa upp mig(fick även göra det skriftligt), innan uppsägningstiden var slut så hade jag fått ett nytt jobb. Då jag hade sagt upp mig fick jag äntligen arslet ur vagnen och sökte jobb ordentligt. Dock var det inte under en tid med pandemi med Coronavirus, så nu bör du nog vänta lite tills man har mer koll på läget med detta.

    Men önskar dig lycka till!


    - Man är inte bättre än man gör sig -
  • Yeesman
    majgrönska skrev 2020-04-19 21:04:00 följande:

    Klarar du det ekonomiskt? Man får väl inte a-kassa om man säger upp sig själv. Jobba kvar och sök en yrkesutbildning till hösten kanske kan vara en idé.


    Som du säger så får man inte å kassa på 3 månader om ja minns rätt om man säger upp sig.

    Men ja funderar på att sluta göra nåt så man kanske får sparken istället. Ja vet det låter helt sjukt men de finns vissa på på jobbet som bara kan glida runt på ett bananskal å inte göra nånting medans jag ska stressa ihjäl mig. Och inte gör nånting. Ingen bryr sig. Ja stör mig nåt enormt på det..
  • November Rain
    Yeesman skrev 2020-04-19 22:22:03 följande:
    Som du säger så får man inte å kassa på 3 månader om ja minns rätt om man säger upp sig.

    Men ja funderar på att sluta göra nåt så man kanske får sparken istället. Ja vet det låter helt sjukt men de finns vissa på på jobbet som bara kan glida runt på ett bananskal å inte göra nånting medans jag ska stressa ihjäl mig. Och inte gör nånting. Ingen bryr sig. Ja stör mig nåt enormt på det..
    45 dagar avstängd + 6 dagar karens som du blir utan A-kassa (5 dagar per vecka)
    - Man är inte bättre än man gör sig -
  • GodOnlyKnows

    Kan du sälja av sådant du inte behöver och få ut några hundratusen?

    Skulder?

  • ragnvaldigur

    Mitt råd är att du sadlar om till en bransch som du finner intressant. Och att du gör det genom att utbilda dig på en yrkeshögskola. Det leder väldigt ofta till jobb.

    Det har iaf jag gjort och det har funkat bra! Sen tröttna jag på den branschen också och tänker försöka sadla om nu igen. Kul att utbilda sig :) Hör om du får gå ner i arbetstid också

  • Yeesman
    ragnvaldigur skrev 2020-04-20 01:22:56 följande:

    Mitt råd är att du sadlar om till en bransch som du finner intressant. Och att du gör det genom att utbilda dig på en yrkeshögskola. Det leder väldigt ofta till jobb.

    Det har iaf jag gjort och det har funkat bra! Sen tröttna jag på den branschen också och tänker försöka sadla om nu igen. Kul att utbilda sig :) Hör om du får gå ner i arbetstid också


    Problemet är ju ekonomin när man går i skola. Att sälja bort allt ja har för att få ihop massa pengar är ju också väldigt synd egentligen då ja sparat länge för att kunna köpa det ja vill ha.

    Men ja vet inte hur ja ska göra. Ja kolla efter jobb varje dag är när det är extra tungt att gå till jobbet sjukskriver ja mig.
  • ragnvaldigur

    Om jag tolkade dina tidigare inlägg så kan du alltså sälja några bilar och erhålla några hundra tusen kr? Det räcker gott å väl för att kunna plugga ett par år.

Svar på tråden Säga upp sig från jobbet och bli arbetslös?