Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 10:33:29 följande:
Studier visar att barn klart mår bäst av att bo med båda föräldrarna, även om dessa inte älskar varandra längre så länge man inte har en massa bråk osv. Det finns lösningar!
Här kan du läsa om riskerna med skilsmässa, hur det kan påverka barn: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6313686/
Det pratas om allt från högre risk för depressioner till sämre skolresultat. Helt enkelt ett sämre psykiskt mående i stort eller smått.
Det går aldrig att säga att ett barn inte påverkas av en skilsmässa, för det gör det, även om det utåt sett verkar må bra. Man måste nämligen inte må jättedåligt för att påverkas av det. Så tyvärr finns risken att ni förstör deras barndom, faktiskt skulle jag säga att det garanterat är så, för barnen kommer att behöva dela upp sin tid mellan er vuxna, hur ni än väljer att lösa det. Hela deras liv rivs upp och ja, de kommer vänja sig, hur hälsosamt nu det är.
Jag håller helt med, tycker folk ska gå i terapi och acceptera att dom inte har fjärilar i magen eller tycker att partnern är deras ideal. Gjort är gjort när man skaffat barn. Ha hellre diskreta affärer, jobba på äktenskapet, stanna kvar.
Min farmor och farfar var väldigt omaka men höll ihop, med skilda sovrum och allt, gnabbandes. Dom var ändå lyckliga som äldre, trots att farmor anförtrodde sig om fd kärlekar hon ännu tänkte på. Farfar var hennes klippa de sista 20 åren och dom höll ihop in i det sista. Tror mina föräldrar ångrar att dom skiljde sig, särskilt min pappa.