• Jonathan Madeland

    Attityder till invandring och brott

    Hej alla på Familjeliv,

    Jag vill bjuda in er att delta i en kort undersökning som handlar om attityder till invandring och brott, fast rättare sagt: attityder till andras attityder till invandring och brott. Resultaten kommer att användas i ett uppsatsprojekt vid Linnéuniversitetet. 

    Anledningen till att detta undersöks är för att det är ett polariserande ämne som behöver utforskas mer. Dina svar är viktiga då de bidrar till ökad förståelse av fenomenet.

    Antal frågor: 21


    Uppskattad tid: mindre än 10 minuter


    I enkäten kommer Du att få ta del av en kort beskrivning av ett tre år gammalt brottsfall som involverar kvinnomisshandel (namn har anonymiserats). Händelsen väckte stor debatt på facebook och Du kommer att få ta del av två särskilt diskussionsstimulerande facebook-kommentarer och ta ställning till dem på olika sätt.

    Deltagandet är anonymt och insamlade svar kommer enbart att användas till nämnt uppsatsprojekt.

    Tack på förhand för att Du besvarar enkäten!

    Klicka här för att delta: https://www.soscisurvey.de/kandidatLnu/

    Har du frågor eller synpunkter angående enkäten är du välkommen att höra av dig till mig på följande mejl: jm222qb@student.lnu.se


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-20 23:51
    Jag vill tacka alla som tagit sig tid att besvara enkäten! Det har kommit in många svar.

    Jag kommer att stänga enkäten vid midnatt.

    Detta har varit en s.k. "pilot" för att se hur väl enkäten fungerar, och ni har hjälpt mig komma vidare. Det betyder inte att era svar inte kommer användas i projektet; de kommer i det här stadiet hjälpa mig analysera frågornas interna validitet och peka på var det behövs störst förbättringar. Dvs: era svar kommer att förbättra framtida svar.

    Särskilt tack för konkret feedback!

    //Jonathan
  • Svar på tråden Attityder till invandring och brott
  • Anonym (J)

    Känns spontant som att du kommer behöva tackla en rad metodproblem... Har du haft någon handledare eller vän kolla igenom din enkät innan du delade den?

  • Anonym (Anonym)

    Det tog ca fem minuter. Dina frågor är däremot felställda med tanke på vad du vill undersöka. Du efterfrågar "våra" attityder i olika frågeställningar men de passar nästan inte alls mot syftet, att undersöka våra attityder till kommentarer liknande de du gett exempel på. Om jag minns rätt var det bara en enda fråga som stämde in då. Antingen får du skriva om enkäten eller ändra frågeställningarna.

  • Jonathan Madeland
    Anonym (J) skrev 2020-04-20 19:29:16 följande:

    Känns spontant som att du kommer behöva tackla en rad metodproblem... Har du haft någon handledare eller vän kolla igenom din enkät innan du delade den?


    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 19:37:38 följande:

    Det tog ca fem minuter. Dina frågor är däremot felställda med tanke på vad du vill undersöka. Du efterfrågar "våra" attityder i olika frågeställningar men de passar nästan inte alls mot syftet...



    Tack för er feedback, det är bra för mig att veta vilket intryck enkäten ger relativt mitt missiv. Jag ska vara tydligare med syftesbeskrivningen när jag delar enkäten i andra forum. 


    Metodmässigt är dock allt i sin ordning, men givet att man inte känner till aktuell forskningsanknytning och analysmetod förstår jag att kopplingen till syftet kan verka vagt.

    Tack!

  • Anonym (J)
    Jonathan Madeland skrev 2020-04-20 20:11:40 följande:

    Tack för er feedback, det är bra för mig att veta vilket intryck enkäten ger relativt mitt missiv. Jag ska vara tydligare med syftesbeskrivningen när jag delar enkäten i andra forum. 

    Metodmässigt är dock allt i sin ordning, men givet att man inte känner till aktuell forskningsanknytning och analysmetod förstår jag att kopplingen till syftet kan verka vagt.

    Tack!


    Nja, du kan ju inte fortsätta använda den här enkäten om du har tänkt ändra på något när du delar den vidare. Eller får du bara beskriva ytterligare metodproblem.

    Och nej, metodmässigt är allt definitivt inte i sin ordning.
  • Jonathan Madeland
    Anonym (J) skrev 2020-04-20 20:23:08 följande:
    Nja, du kan ju inte fortsätta använda den här enkäten om du har tänkt ändra på något när du delar den vidare. Eller får du bara beskriva ytterligare metodproblem.

    Och nej, metodmässigt är allt definitivt inte i sin ordning
    Jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att jag ska ändra syftet, utan hur jag beskriver syftet. Såsom syftet beskrivs nu verkar skapa funderingar. Jag vill t.ex. mäta vilka enskilda åsikter, som verkar vara inbäddade i kommentarerna, respondenter håller med om - och vilka av dessa åsikter som korrelerar positivt eller negativt med varandra, inom vilka grupper, etc. Jag vill helst inte tala för mycket om metoden öppet här, då det riskerar påverka svaren, men vila försäkrad i att enkäten är framtagen i samråd med handledare.

    //Jonathan
  • Anonym (CC)

    Ska försöka konkretisera var jag tycker vissa frågors utformning går vilse. Jag blir fundersam över hur du ska kunna tolka resultatet då frågorna som rör "svenskhet" har olika betydelse i olika sammanhang. I SD-sammanhang gör man anspråk på någon brunflörtande essens, medan många som problematiserar hedersstrukturer och den sortens patriarkala strukturer, pratar om svensk kultur och "svenskhet" i en annan betydelse - särskilt när det hamnar i den ram du ger enkäten - men då utifrån demokratiska värden och rättigheter (dvs så långt från skrikhögern man kan komma, och lika långt ifrån förtryckande hederskulturer).

    Du mäter två ytterligheter (högerextremism/populism å ena sidan, och förenklade vänsterdogmer å andra sidan där man mest problematiserar sociala strukturer som inte lägger särskilt stor vikt vid invandrargruppers kultur) där att föra markören på skalan inte "hjälper" och man börjar fundera över din bias och möjliga tolkningar av ens svar.

    Jag fick svårt att besvara din enkät uppriktigt, men alltså inte utifrån egen fundering över min ståndpunkt, utan hur det skulle tolkas för att det skulle bli otydligt vad jag avsåg med mina svar.

  • Jonathan Madeland

    Jag ser din poäng, och det är värdefull feedback. Upplevdes det svårt att svara uppriktigt så gjorde det, så är det ju bara. 


    Då kan det finnas skäl att formulera om frågorna så att det känns naturligare att svara, med allt vad det innebär... 

    Har du något förslag på hur frågan skulle kunna ställas annorlunda? Jag är ju intresserad av t.ex. "svenskhet" såsom person 1 talar om det i just det sammanhanget (ungefär "nationalism är ett botemedel på landets förfall"), så kanske borde frågan vara något i stil med "Hur mycket känner du att du håller med författaren, när den påstår följande..."? 

    Jag ska fundera på den.


    Tack för att du tagit dig tid!

  • Anonym (J)
    Jonathan Madeland skrev 2020-04-20 20:54:43 följande:
    Jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att jag ska ändra syftet, utan hur jag beskriver syftet. Såsom syftet beskrivs nu verkar skapa funderingar. Jag vill t.ex. mäta vilka enskilda åsikter, som verkar vara inbäddade i kommentarerna, respondenter håller med om - och vilka av dessa åsikter som korrelerar positivt eller negativt med varandra, inom vilka grupper, etc. Jag vill helst inte tala för mycket om metoden öppet här, då det riskerar påverka svaren, men vila försäkrad i att enkäten är framtagen i samråd med handledare.

    //Jonathan
    Nej, jag missförstod dig inte alls. Ändrar du hur du beskriver syftet ändrar du också vilket utgångspunkt respondenterna har när de svarar på din enkät. 
  • Anonym (Juni)

    Vad i enkäten rör du "invandring"? Känns ju snarare som att det rör sig om rasism och fördomar, snarare än invandring. Håller även med övriga om att du bör ha gått över dina frågor någon extra gång då utformningen inte är perfekt...

  • Anonym (CC)
    Jonathan Madeland skrev 2020-04-20 22:02:50 följande:

    Jag ser din poäng, och det är värdefull feedback. Upplevdes det svårt att svara uppriktigt så gjorde det, så är det ju bara. 

    Då kan det finnas skäl att formulera om frågorna så att det känns naturligare att svara, med allt vad det innebär... 

    Har du något förslag på hur frågan skulle kunna ställas annorlunda? Jag är ju intresserad av t.ex. "svenskhet" såsom person 1 talar om det i just det sammanhanget (ungefär "nationalism är ett botemedel på landets förfall"), så kanske borde frågan vara något i stil med "Hur mycket känner du att du håller med författaren, när den påstår följande..."? 

    Jag ska fundera på den.

    Tack för att du tagit dig tid!


    Jag vet inte riktigt hur jag skulle ställt om frågan... för jag befinner mig varken hos eller mellan de förenklade ståndpunkterna de två debattörerna har, om du förstår hur jag menar, och det är ju dessa två inläggs väsentliga innehåll man rör sig mellan på skalorna. Att inte hålla med den ena placerar mig per se hos den andra, eller jag får den upplevelsen iaf, då de utgör ramen för frågorna tillsammans med det begångna brottet. Att befinna sig "här", "där" eller "mittemellan" blir ju något slags premiss som jag inte kan "gå med på" =)
  • Jonathan Madeland
    Anonym (Juni) skrev 2020-04-20 22:10:24 följande:

    Vad i enkäten rör du "invandring"? Känns ju snarare som att det rör sig om rasism och fördomar, snarare än invandring. Håller även med övriga om att du bör ha gått över dina frågor någon extra gång då utformningen inte är perfekt...


    Rätt, det handlar inte om invandring per se, utan om attityder till andras attityder till invandring. Jo, jag har fått en del att fundera på hur väl frågorna fungerar i nuvarande form. 
  • Jonathan Madeland
    Anonym (CC) skrev 2020-04-20 22:46:43 följande:
    Jag vet inte riktigt hur jag skulle ställt om frågan... för jag befinner mig varken hos eller mellan de förenklade ståndpunkterna de två debattörerna har, om du förstår hur jag menar, och det är ju dessa två inläggs väsentliga innehåll man rör sig mellan på skalorna. Att inte hålla med den ena placerar mig per se hos den andra, eller jag får den upplevelsen iaf, då de utgör ramen för frågorna tillsammans med det begångna brottet. Att befinna sig "här", "där" eller "mittemellan" blir ju något slags premiss som jag inte kan "gå med på" =)
    Jag förstår hur du menar! Det hade kanske varit skönt att kunna välja alternativet "kan inte ta ställning" efter varje påstående?
  • Anonym (CC)
    Jonathan Madeland skrev 2020-04-20 22:57:38 följande:

    Jag förstår hur du menar! Det hade kanske varit skönt att kunna välja alternativet "kan inte ta ställning" efter varje påstående?


    Ja kanske det :)
  • Jonathan Madeland
    FtS70 skrev 2020-04-20 23:11:36 följande:

    Problematisk utformning. Är din handledare nöjd med dina svarsalternativ?


    Var det något eller några svarsalternativ som var särskilt problematiska tyckte du? 
  • Jonathan Madeland

    Jag vill tacka alla som tagit sig tid att besvara enkäten! Det har kommit in många svar.

    Jag kommer att stänga enkäten vid midnatt.

    Detta har varit en s.k. "pilot" för att se hur väl enkäten fungerar, och ni har hjälpt mig komma vidare. Det betyder inte att era svar inte kommer användas i projektet; de kommer i det här stadiet hjälpa mig analysera frågornas interna validitet och peka på var det behövs störst förbättringar. Dvs: era svar kommer att förbättra framtida svar.

    Särskilt tack för konkret feedback! 

    //Jonathan

  • Anonym (Förnekelse)
    Anonym (Juni) skrev 2020-04-20 22:10:24 följande:

    Vad i enkäten rör du "invandring"? Känns ju snarare som att det rör sig om rasism och fördomar, snarare än invandring. Håller även med övriga om att du bör ha gått över dina frågor någon extra gång då utformningen inte är perfekt...


    Rasism och fördomar? Inget samband är tydligare än det mellan invandring och kriminalitet.
Svar på tråden Attityder till invandring och brott