Föräldrarledig.
Hej!
Bebisen är beräknad 11 Juni, så pappan kommer ha semester hela Juli (Betald semester via jobbet)
Jag kommer att ta ut mammadagar för bebisen, eftersom att jag har ca 60 dagar kvar på den äldre tösen. Pappan har dagarna låsta till sig, han måste ha sina 90 sjukdagar kvar.
Hon kommer att börja på dagis i slutet utav aug igen, 15 timmar i veckan. Eftersom att hon är på dagis då så kan jag ej ta ut hennes dagar. Pappan kommer vara hemma fredagar, därför tänker vi att det är smart att han har ut föräldrapenning för fredag-söndag fram tills hon fyller 4 år.
Tanken är att min sambo ska vara hemma på heltid med bebisen från och med sommaren 2021, fram tills bebisen ska skolas in på dagis och då tar han dem dagarna.
Du kan ta ut del av dag, tex om hon är där 3 h/dag, så kan du ta ut halvdagar hela veckan = 3,5 dagar/vecka.
Är hon ledig måndag eller fredag kan du ta ut den dagen + lör + sön + del av dag, resten av veckan.
Och som redan sagts: Du kan ta ut lågnvådagar även om barnet är borta del av dag.