• Tue 21 Apr 2020 11:30
    900 visningar
    7 svar
    7
    900

    Föräldrarledig.

     


    Hej!


    Nu behöver jag hjälp med hur Ni andra hade tänk. 
    Min sambo och jag har kvar 195 dagar, varar han 135.
    Våran tös fyller 4 år i April 2021. Och fick nyss reda på att vi endast får ha kvar tillsammans 96 dagar annars försvinner det dagar.
    Jag har så pass några dagar kvar så dem behåller jag, däremot så tänker vi planera ut min sambos dagar eftersom det är han som har så mycket kvar.
    Men jag blir så kluven hur vi sak göra?. 
    Han har semester hela Juli. 
    Så vår tanke är att han är ledig alla fredagar fram tills hon fyller 4år i April 2021, så tar han ut föräldradagar för fre-sön fram till dess, och då har han även ca 40st sjukdagar kvar.


    Då har vi precis 96 dagar kvar sammanlagt.


    Hur hade ni gjort?
    Jag är dessutom gravid och våran tös är beräknad 11 juni 2020, så jag kommer ta ut föräldrapenning för henne 4 dagar i veckan.

  • Svar på tråden Föräldrarledig.
  • Tue 21 Apr 2020 11:44
    #1

    Du vet säkert att det i första hand är lägstanivådagarna som försvinner och att de kan tas ut lör-sön även utan sammanhängande vardag? Så gjorde vi men hade nog färre kvar. Just då var det inte läge att gå ner i tid.

    Men att pappan går ner i tid vid bebis ankomst är ju en jättebra möjlighet! På hel- eller deltid.

  • Tue 21 Apr 2020 11:46
    #2

    Om du är gravid med ett syskon och kanske även kommer ha stora barnet hemma? ... så är det väl bättre att du plockar från äldsta barnets dagar tills ni har marginal för dessa 96 dagar?
    Har pappan dagar låsta till sig så måste han ta dem såklart, han får inte ge över alla till dig. Men även han kan ju ta dagar från det äldre barnet istället för det nya? Man har ju möjlighet att ta dubbeldagar.

    Vi har ett barn som blir 4 år nästa vår och sitter för fullt och räknar baklänges för att få till det. Men vi har inga fler småttingar planerade. Annars hade jag gjort så.
    Då får ni fyra nya år att planera ut det nya barnets dagar

  • Tue 21 Apr 2020 11:59
    #3

    Hej!


    Bebisen är beräknad 11 Juni, så pappan kommer ha semester hela Juli (Betald semester via jobbet)


    Jag kommer att ta ut mammadagar för bebisen, eftersom att jag har ca 60 dagar kvar på den äldre tösen.  Pappan har dagarna låsta till sig, han måste ha sina 90 sjukdagar kvar.


     


    Hon kommer att börja på dagis i slutet utav aug igen, 15 timmar i veckan. Eftersom att hon är på dagis då så kan jag ej ta ut hennes dagar. Pappan kommer vara hemma fredagar, därför tänker vi att det är smart att han har ut föräldrapenning för fredag-söndag fram tills hon fyller 4 år.


    Tanken är att min sambo ska vara hemma på heltid med bebisen från och med sommaren 2021, fram tills bebisen ska skolas in på dagis och då tar han dem dagarna.

  • Fri 1 May 2020 19:36
    #4

    De 60 dagar du har kvar, hur är fördelningen där mellan lägstanivå och sgi-dagar? Och pappans dagar, är det bara SGI-dagar eller även lägstanivå? Vi gjorde så Som du skriver att pappan var ledig fredag och tog ut fre-sön så att alla hans låsta dagar (alltså sgi-dagar) var slut när barnet fyllde fyra. Detta för att man helst endast vill ha med sig olåsta dagar efter fyraårsdagen så att man kan föra över dem mellan sig beroende på vem som kan/vill vara föräldraledig. Vi ville bara ha sgi-dagar kvar (för att se ger mest pengar) så vi gjorde precis som andra föreslagit och tog ut alla resterande lägstanivådagar på helgen fram till fyraårsdagen, men nu ångrar jag mig lite för sgi-dagarna är ju väldigt mycket mindre flexibla i hur man kan ta ut dem för att skydda sgi.

  • Anonym (Hej)
    Fri 1 May 2020 20:44
    #5

    Vill påpeka att lägstanivådagar går att ta även om man bara vårdar barnet del av dag. Går stora barnet på förskola fem timmar en dag så har man rätt att lägga en hel lägstanivådag trots att barnet vara vårdas en del av dagen

  • Anonym (Hej)
    Fri 1 May 2020 20:47
    #6

    Har ni mycket dagar kvar så kanske det är lämpligare att pappan lägger föräldraledigt istället för semester? Och då sparar semestern om det är möjligt, alternativt får det utbetalt i pengar. Eller helt enkelt med hjälp av föräldraloghet är ledig en längre period över sommaren.

    Tänk på att man bara har rätt att söka föräldraledigt tre perioder per år. Söker din man för alla fredagar, en månad under sommaren och sedan en vecka på hösten så är hans tre perioder förbrukade och arbetsgivaren inte skyldig att bevilja honom mer ledighet

  • Fri 1 May 2020 21:34
    #7
    Wilhelmzzon skrev 2020-04-21 11:59:00 följande:

    Hej!


    Bebisen är beräknad 11 Juni, så pappan kommer ha semester hela Juli (Betald semester via jobbet)


    Jag kommer att ta ut mammadagar för bebisen, eftersom att jag har ca 60 dagar kvar på den äldre tösen.  Pappan har dagarna låsta till sig, han måste ha sina 90 sjukdagar kvar.


     


    Hon kommer att börja på dagis i slutet utav aug igen, 15 timmar i veckan. Eftersom att hon är på dagis då så kan jag ej ta ut hennes dagar. Pappan kommer vara hemma fredagar, därför tänker vi att det är smart att han har ut föräldrapenning för fredag-söndag fram tills hon fyller 4 år.


    Tanken är att min sambo ska vara hemma på heltid med bebisen från och med sommaren 2021, fram tills bebisen ska skolas in på dagis och då tar han dem dagarna.


    Du kan ta ut del av dag, tex om hon är där 3 h/dag, så kan du ta ut halvdagar hela veckan = 3,5 dagar/vecka.


    Är hon ledig måndag eller fredag kan du ta ut den dagen + lör + sön + del av dag, resten av veckan.
    Och som redan sagts: Du kan ta ut lågnvådagar även om barnet är borta del av dag.

Svar på tråden Föräldrarledig.