• Thu 23 Apr 2020 20:24
    3878 visningar
    8 svar
    8
    3878

    IVF - Fick ni extra embryon till frys när ni plussade?

    Jag har googlat men har svårt att formulera en bra sökfras, så provar på detta sättet.

    Ni som plussat - upplevde ni att den gången ET slutade i graviditet att ni generellt hade större "skörd" av kvalitetsembryon som kunde frysas? Och ni som fått minus - när det inte lyckades, var skörden sämre, aka få eller inget embryo till frys? Blir nyfiken om det finns ngn slags kvalitetsliknelser i de ägg som man får ut under en och samma cykel, eller om alla ägg, oavsett om de tagits inom samma cykel är HELT skilda från varandra och HELT olika, och att man därav ska sluta oroa sig om majoriteten var dåliga.

    Kanske krånglig fråga, men såhär på min första ruvardag någonsin snurrar tankarna. Av 8 ägg blev det bara ett embryo och är såklart livrädd att den lilla pricken i min mage nu ska ha samma knapra energi som de andra som togs.

  • Svar på tråden IVF - Fick ni extra embryon till frys när ni plussade?
  • Anonym (Janet­)
    Thu 23 Apr 2020 21:56
    #1

    Jag kan ju bara svara för mig själv nu men jag ser ingen koppling i de olika batcherna, hehe. Två gånger har jag blivit gravid efter Ivf, alltså vi har två barn, och båda dom omgångarna har det inte blivit något alls till frys. Två gånger har vi fått 2-3 till frysen men de har hittills inte fungerat när vi satt tillbaks dom. Jag har en vän dock som efter efter några försök med Ivf har fått både ett och två barn ifrån samma kull sen tillslut :) Jag tror mest på slumpen jag i alla fall

  • Thu 23 Apr 2020 22:22
    #2

    Har gjort två ivf.

    Ivf 1: 10 ägg ut 7 befruktade, ett sattes in och två till frysen. Färskförsöket misslyckades. Inför frysförsöket så klarade inte första ägget tining. Det andra klarade sig men blev återigen minus.

    Ivf 2: 18 ägg ut. 9 befruktade. 3 till frys (överstimulerad så fick vänta). Ett fryst sattes in. Redan innan insättning så sa dom att dessa var av bättre kvalite än förra ggn. Denna gång tog det sig. Men iomed att ja fick ut så många fler ägg denna gång så tror jag att de allra allra bästa klarade sig ända till frysen.

    Har inget svar på frågan men läser ofta om folk som får sätta in ett ägg o inga andra klarar sig. O ändå plussar dom sen. All lycka!!


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Fri 24 Apr 2020 07:10
    #3

    Tack för svar båda två. I dessa tider är de underbemannade och därför var insättningen en väldigt snabb historia och fick INGET om varför de trodde så många ägg inte hållit, inget om kvalité av äggen, inget om spermier, NADA. Jag blev så frustrerad. Men samtidigt förstår jag att de måste lägga sitt krut på verksamhetens kärngrejer, inte att trösta mig med förklaringar.

  • Anonym (Janet­)
    Fri 24 Apr 2020 11:38
    #4

    Jag förstår din frustration och oro. Sjukt jobbig situation! Menar du att ni fick ett embryo av bra kvalitet och inga till frys?

    Man ska ha med i tankarna att det oftast krävs några försök, men ibland så klart bara ett :) Försök hålla hoppet uppe. Håller tummarna!

  • Anonym (Janet­)
    Fri 24 Apr 2020 11:44
    #5

    Ah förlåt jag ser nu att du skrev att ni fick ut 8 ägg varav ett gick att använda!

    Det behöver inte betyda någonting, bara just DET embryot är livsdugligt. Nu för tiden gör de ofta så kallade ?mild stimulering? där man inte får ut lika många ägg men man hoppas då på bättre kvalitet på de som faktiskt överlever. Det finns att välja på vår klinik och är då inte riktigt lika dyr. Som sagt vi hoppas på guldägget ;)

  • Fri 24 Apr 2020 13:00
    #6

    Nån av alla IVF-läkare jag träffat sa att om ett embryo lett till barn är ofta embryon från samma äggomgång också av bra kvalitet. Det betyder ju dock inte att de som inte får till frysen har dåliga ägg. Bara ca 40% får till frysen och det är ju långt fler som lyckas få barn- ca 75% på 3 försök är det väl. Finns de som får ut ett ägg och får barn av det. Finns dom som får 55% chans att lyckas som inte ens blir gravida. Man kan bara försöka.

  • Fri 24 Apr 2020 13:02
    #7

    IVF 1: 15 ägg, 8 st befruktade. 1 blastocyst dag 5 och 2 blastocyster dag 6 till frysen. Inget ET. FET1 blev ett barn.

    IVF 2: 8 ägg, 8 st befruktade. 1 ET dag 5. 2 blastocyster dag 5 och 2 blastocyster dag 6 till frysen. Negativt resultat efter ET.

  • Fri 24 Apr 2020 15:24
    #8

    Intressant, ja, det gäller ju bara att tänka positivt, när och inte om, och så vidare. Men i och med att vi som har svårt och försökt länge ofta också är superduktiga på att googla ALLT (på gott och ont) så är jag förvånad att inget dykt upp om det heller. Sökningar på engelska ger ofta fler riktiga studier publicerade i tiddskrifter, men om detta har jag inte hittat ngt alls. Tänk om man hade kunnat sadla om och bli forskare inom detta, så spännande!

Svar på tråden IVF - Fick ni extra embryon till frys när ni plussade?