Gravidluktsinne - era erfarenheter?
Jag är bara jag skrev 2020-04-24 12:55:05 följande:
Väldigt luktkänslig med båda barnen. Kunde absolut inte vara i badrummet om maken borstade tänderna, jag spydde nästan! Var han nyduschad kväljdes jag. Diskmaskinen nyöppnad-urk! Och säkert tusen andra saker.
Hahaha, precis så hade jag det också som gravid! Nyöppnad diskmaskin var det vidrigaste någonsin! Alltså nydiskad så man kände den hemska diskmedelslukten. Det var så illa tillslut att jag inte kunde öppna bestickslådan pga att jag kände diskmedelsdoften på besticken. Helt galet! Jag mådde också illa av tandkrämsdoft. Sen kunde jag knappt inte vara på vår nedervåning i huset för jag kände betonglukten genom väggarna. Det låter ju sinnessjukt, men jag har fött fyra barn och det har varit precis samma sak varje graviditet. Mellan graviditeterna känner jag ingenting, men när jag blir gravid tycker jag att huset stinker betong. Med första barnet brukade jag åka hem och äta lunch men jag fick sluta med det och sitta i bilen och äta på lunchrasten för betonglukten fick mig att må så dåligt.
Med ett barn mådde jag fruktansvärt illa av grill-os. Var relativt nygravid under sommaren då så led av alla som grillade hela tiden. Med nästa barn tyckte jag inte alls att grill luktade äckligt!
Jag undrar fortfarande vad det beror på. Så märkligt.