• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-02 16:21:20 följande:
    Det som säkert har bidragit är att FHM och regeringen väldigt ofta har kritiserat andra länder. Jag har inte sett motsvarande i Finland.

För Finlands del kan man dessutom konstatera att det som sägs i Sverige om Finland inte ens stämmer alla gånger. Senast i går sade Tegnell om Finlands corona-app, att den har integritetsproblem. Nej, det har den inte.

Är det en medveten del av strategin, att lite tänja på sanningen inför det svenska folket, eller har man inte så bra koll på omvärlden som man låter påskina?
    Vänta nu... vad sa Tegnell om appen? Han sa väl att man i Sverige tycker att folk inte vill ha en sån app pga att det är integritetskränkande. Vad du menar med att appen skulle ha integritetsproblem ..... det går inte riktigt att tolka vad du menar där. 

Och jag minns bara en gång då man har kritiserat andra länder. Annars har man väldigt många gånger också sagt att man inte vill jämföra eller bedöma, att alla länder har olika förutsättningar, så jag håller inte alls med om bilden som du ger. 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-09-02 17:50:22 följande:
    Men folk har inte skitit i rekommendationer. Det är därför som antal smittade har gått ner så mycket. Även utan lockdown!

Och det har diskuterats massor om varför det är mycket mer risk att just personal på äldreboende går till jobbet sjuka. Nämligen att de tjänar dåligt och därför inte vill vara borta från jobbet. Det ÄR en mycket starkare anledning att inte lyssna på rekommendationer om de gör att man inte klarar att betala sina räkningar den månaden! 

Jag har inte skapat dessa regler och detta system med statliga myndigheter som har mycket makt. Räcken och stängsel är en annan sak för att det inte är myndigheter som är ansvariga för dem. Svensk byråkrati. Men att rekommendationerna egentligen är något som man MÅSTE rätta sig efter, det har vi ju utrett för länge sen. Folk har blivit avskedade för att de inte har följt dem. Då är det inte valfritt. 

Igen, att man gör det just med corona beror på att det är en statlig myndighet som har ansvaret och statliga myndigheter ger rekommendationer. Det heter så. det är de gör. 
    Och så den vanliga förnekelsen... det har framkommit hur många exempel som helst där folk skitit i rekommendationerna, på jobb, kollektivtrafik, stränder, you name it. Men här sitter du och säger att det inte förekommit.... gösses

Av vilken anledning man skitit i rekommendationerna är irrelevant, om det beror på ekonomi eller bara ren idioti kvittar, vad som är relevant är att det visar att det finns människor som skiter i rekommendationer till och med inom vården och därför kan man heller inte påstå att rekommendationer är en tillräckligt bra skyddsåtgärd för det är inte något man måste rätta sig efter, vill man sprida smitta så är man fri att göra det. Dvs INTE ett tillräckligt bra skydd.

Ja och rekommendationer från en statlig myndighet är allt vi i Sverige nöjde oss med att göra, hade man velat så hade man kunnat gjort betydligt mer än så. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-09-02 17:50:24 följande:
    Länken funkade alldeles utmärkt för mig, vad det har med nationalism att göra förklaras väldigt tydligt i programmet. PS! Om länken inte funkar, prova att klippa och klistra in den i en ny flik. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=7488644
    Jo, tack, nu fungerade det. Även om jag provade det tidigare också... 

Jag håller i alla fall inte med. Sverige är inte tillräckligt ödmjuk??? Andra länder tycker inte det. När Tegnell gjorde uttalanden så som att man alltid lär sig mer, att det alltid finns saker som man skulle kunna göra bättre, så tolkades det i andra länder som att han erkänner att han hade fel. Så, utomlands har man motsatt intryck. Att svenskarna är mesiga som vanligt. Bara i Sverige tycker man då: Shit, nu var vi för framåt. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-09-02 18:00:33 följande:
    Och så den vanliga förnekelsen... det har framkommit hur många exempel som helst där folk skitit i rekommendationerna, på jobb, kollektivtrafik, stränder, you name it. Men här sitter du och säger att det inte förekommit.... gösses

Av vilken anledning man skitit i rekommendationerna är irrelevant, om det beror på ekonomi eller bara ren idioti kvittar, vad som är relevant är att det visar att det finns människor som skiter i rekommendationer till och med inom vården och därför kan man heller inte påstå att rekommendationer är en tillräckligt bra skyddsåtgärd för det är inte något man måste rätta sig efter, vill man sprida smitta så är man fri att göra det. Dvs INTE ett tillräckligt bra skydd.

Ja och rekommendationer från en statlig myndighet är allt vi i Sverige nöjde oss med att göra, hade man velat så hade man kunnat gjort betydligt mer än så. 
    Det är klart att det har förekommit, men det har det också i länder där det fanns strikta förbud. Och det var inte några få där, det var väldigt många. Och man har diskuterat i flera länder om man inte bör ändra på det och satsa på insikt hos folk och bara rekommendera. Bl.a. eftersom man ser dum ut, när folk bara skiter i förbuden. 

Nej, det kvittar inte av vilken anledning man har skitit i rekommendationer. Man kan ju ändra på dessa förhållanden. Det är klart folk kämpar på om de måste tjäna pengar. Folk kan bege sig i livsfara när det gäller att de måste försörja sin familj. Då får man göra så att de inte behöver göra det! Att ta bort karensdagen var en mycket bra början.

Det är inte så enkelt att kasta om hela systemet så där lite snabbt. Man har ju förberett med förslag på lagar beträffande detta. Och det var mycket motstånd mot dessa. Vi lever fortfarande i en demokrati. Och en av dem viktigaste dragen av en verkligen fungerande demokrati är just att man inte kan ändra grundlagen hur som helst och på kort tid. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-09-02 16:21:29 följande:

Att många smittade har jobbat beror på att så många har varit smittade utan att ha symtom och inte på att de sket i att de var smittade. När t.ex. jag och min hustru hade smittan så var det som en mild förkylning.

Och det är den andra anledningen - precis. Förutom att kanske några kände att de måste jobba, inte har råd att vara sjuka. 

En annan grej är ju också att de kanske omedvetet förnekar sina symptom. Om man känner att man inte har råd att vara sjuk, så lurar man kanske sig själv och tycker att man mår bra. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-09-02 09:19:01 följande:
    Vad är det du värjer dig emot? Att Tegnell är en klok karl? Att det finns asymptomatiska och presymptomatiska människor som är sjuka i covid-19 och därmed kan vara smittsamma utan att de vet om det? Att de ibland är superspridare?

Jag förstår att det känns skrämmande, det är ju otäckt för alla att det förekommer, men man bör förhålla sig till verkligheten som den är och inte som man önskar att den var. Du menar säkert inte det du tycks säga här att alla asymptomatiska människor är särskilt benägna att ljuga, varför skulle det vara så? 

Varför specifikt Tegnell inte går ut och tydliggör att det finns helt symptomfria sjuka kan ju mycket väl bero på det som AndreaBD vid ett flertal tillfällen lyft - att han inte vill orsaka panikkänslor hos människor som reagerar som du gör nu vid tanken och vetskapen om att de trots allt finns mitt ibland oss. Hur många de är vet man förstås inte, förrän det visat sig genom ett klusterutbrott (eller för all del en vidare spridning om de rest mycket eller haft kontakter med andra på många olika ställen). 

Carlson sade ju just att de önskar få på plats ett regelverk som tillåter anhöriga till covidsmittade att stanna hemma från arbetet trots att de inte själva är ens lite sjuka och antingen då är presymptomatiska eller asymptomatiska för att därmed bryta smittkedjor och undvika att få in smitta på exempelvis äldreboenden. Det är en bra sak som förmodligen kommer att få en stor positiv effekt. 

Igår läste jag om något utbrott i ett hockeylag där flera av de som fått positiva testsvar inte hade några symptom alls. Du får försöka att förstå att det existerar, och att det ibland är så att någon av dem i ett sådant kluster är mycket smittsam medan någon annan kanske inte smittar någon alls. Så uppför sig nu det här viruset. 

Du lyckades inte trycka in något ehuru? Din användning av det ordet har verkligen tagit fart. Så till den grad att andra ord blir lite omilt behandlade ser jag. 

"Själv tycker jag att företeelsen är rättt oförarlig, ehuru en smula jagsvag."
    Värjer är språkligt sett ett olämpligt ordval. Man värjer sig inte emot alternativa fakta i och med att dessa inte är korrekta, man ogillar dem och man kan i mån av tid och ork persentera korrekta fakta.

Du skrev: "Det finns absolut inget som talar för, inga fynd över huvud taget, som gör gällande att någon av de hittills kända superspridarna varit sjuka alls under tiden de spridit sjukdomen. Det är jag övertygad om att en klok karl som statsepidemiolog Tegnell känner till"

Det är inte korrekt - frågan är om ens någon känd superspridare varit symptomfri.

Den första superspridaren jag läste om var den italienska mannen som i pandemins allra första skede sökte vård för sina symptom upprepade gånger.

Det är symptomatiskt för alternativa fakta att han anses ha varit asymptomatiskSkrattande

Det är möjligt att det har funnits asymtomatiska superspridare men jag betvivlar att du eller någon annan kan ge exempel på en sådan.

Det exempel som finns i den här tråden - kvinnan som flög från USA till Kina och isolerades där som en ren försiktighetsåtgärd smittade en person, som i sin tur smittade några fler varav en hamnade på sjukhus och smittade ett stort antal.

Den sistnämnda var en mycket symtomatisk superspridare.
  • Pope Joan II
    KillBill skrev 2020-09-02 16:21:29 följande:

Att många smittade har jobbat beror på att så många har varit smittade utan att ha symtom och inte på att de sket i att de var smittade. När t.ex. jag och min hustru hade smittan så var det som en mild förkylning.

Asymptomatisk och presymptomatisk smittspridning således. Jag säger då det, vet vingmuttrarna om att du tror på sådant?
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-09-02 18:35:55 följande:
    Värjer är språkligt sett ett olämpligt ordval. Man värjer sig inte emot alternativa fakta i och med att dessa inte är korrekta, man ogillar dem och man kan i mån av tid och ork persentera korrekta fakta.

Du skrev: "Det finns absolut inget som talar för, inga fynd över huvud taget, som gör gällande att någon av de hittills kända superspridarna varit sjuka alls under tiden de spridit sjukdomen. Det är jag övertygad om att en klok karl som statsepidemiolog Tegnell känner till"

Det är inte korrekt - frågan är om ens någon känd superspridare varit symptomfri.

Den första superspridaren jag läste om var den italienska mannen som i pandemins allra första skede sökte vård för sina symptom upprepade gånger.

Det är symptomatiskt för alternativa fakta att han anses ha varit asymptomatiskSkrattande

Det är möjligt att det har funnits asymtomatiska superspridare men jag betvivlar att du eller någon annan kan ge exempel på en sådan.

Det exempel som finns i den här tråden - kvinnan som flög från USA till Kina och isolerades där som en ren försiktighetsåtgärd smittade en person, som i sin tur smittade några fler varav en hamnade på sjukhus och smittade ett stort antal.

Den sistnämnda var en mycket symtomatisk superspridare.
    Här är lite mer läsning för dig att ogilla:

wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/9/20-2272_article
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin