• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-07 19:21:03 följande:

Återberättas man hittar smittade och döda redan vid den tiden, och flera länder.
    Och med tanken på det, så kan vi nog räkna med att November inte räcker tidsmässigt heller.

Men var finns det att läsa om?
  • Anonym (.)
    klyban skrev 2020-05-07 19:17:30 följande:

Står tyvärr inget om dödligheten mer än den meningen i bilden.

Nej. Det var där jag läste det, men jag är säker på att det går att få fram fler uppgifter. Jag har inte möjlighet att googla just nu.
  • Anonym (sant)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-05-07 19:22:22 följande:

Så nu har kritiken kokat ner till källkontroll??
    Gnälltråd de-lux

Ja om någon påstår något jag inte hört så vill jag gärna ha källa för se vad jag missat. Och hur trovärdigt det är att det är så.
  • Anonym (.)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-07 19:26:29 följande:
    Ja om någon påstår något jag inte hört så vill jag gärna ha källa för se vad jag missat. Och hur trovärdigt det är att det är så.
    Jag hittar inte info på många ställen just nu. Jag läste om tidiga smittade i Europa i DN. Den verkar ligga bakom betalvägg nu, men som jag förstått det kan man läsa gratis om man loggar in.
    www.dn.se/nyheter/varlden/fransman-smittad-redan-i-december/
  • Anonym (haha)
    AndreaBD skrev 2020-05-07 19:21:54 följande:
    Det är det jag börjar misstänka också. Att det där med Italien inte spelade någon större roll ens. 
    Hur menar du att det inte skulle spela roll? Det är väl en enorm skillnad på ett stort utbrott och en enstaka smittad? Den smittade fransmannen kan ju inte ha smittat många andra för då hade det ju i stället varit Frankrike som haft Italiens våldsamma och snabba förlopp redan i november. 
  • Anonym (.)
    klyban skrev 2020-05-07 19:17:30 följande:

Står tyvärr inget om dödligheten mer än den meningen i bilden.

Här står lite mer (Norovirus är en sorts calicivirus, den som ger mest infektion, tillsammans med sapovirus). Det som slog mig är hur van man kan bli vid de virus som funnits länge, men som trots allt orsakar stor skada. Tyvärr har jag inga siffror på dödsfall i Sverige orsakade av Calici per år (ca 4-8000 diagnosticerade fall årligen, men då är nog en stor del fall aldrig föremål för tester).
    I USA: Norovirus causes an average of 570–800 deaths, 56,000–71,000 hospitalizations, 400,000 emergency department visits, 1.7–1.9 million outpatient visits, and 19–21 million total illnesses per year.
    wwwnc.cdc.gov/eid/article/19/8/13-0465_article

Norovirus is ubiquitous, associated with 18% (95% CI: 17-20%) of diarrheal disease globally, with similar proportions of disease in high- middle- and low- income settings. Norovirus is estimated to cause approxi­mately 200,000 deaths annually worldwide, with 70,000 or more among children in developing countries.
    www.cdc.gov/norovirus/downloads/global-burden-report.pdf

Norovirus causes 685 million cases of acute gastroenteritis, making it the most common cause of acute gastroenteritis worldwide. About 200 million cases are among children under 5, leading to an estimated 50,000 child deaths every year, mostly in developing countries. However, norovirus illness is a problem in both low and high income countries. Every year norovirus is estimated to cost $60 billion worldwide due to healthcare costs and lost productivity.
    web.archive.org/web/20181207223320/https://www.cdc.gov/norovirus/trends-outbreaks/worldwide.html

Detta är dock OT, så jag tänker inte prata vidare om calici.
  • Anonym (.)
    Anonym (haha) skrev 2020-05-07 20:46:19 följande:
    Hur menar du att det inte skulle spela roll? Det är väl en enorm skillnad på ett stort utbrott och en enstaka smittad? Den smittade fransmannen kan ju inte ha smittat många andra för då hade det ju i stället varit Frankrike som haft Italiens våldsamma och snabba förlopp redan i november. 
    Det som verkar ha hänt är att utbrottet i Wuhan funnits några månader längre än man först trott. Folk med Covid-19 har rest ut från Wuhan till olika delar av världen och fört med sig smitta. Initialt var viruset inte så värst smittsamt, så det blev aldrig något man tydligt märkte av. Sedan har mutationer skett, som bland annat verkar ha lett till en mycket smittsammare stam i Europa. Detta kan förklara att man plötsligt fått härdar av aggressiv sjukdomsutveckling, medan andra ställen, med andra stammar, inte drabbas lika hårt. Mannen i Frankrike bar sannolikt på en mindre smittsam variant.
  • Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-07 16:02:37 följande:
    Åh, jag tror att man kommer att lyckas framställa ett vaccin inom något år och att vaccinet kommer att bli en välsignelse för riskgrupper.

Många spekulerar ju i att den immunitet man förvärvat efter att man haft covid-19 blir kortvarig, i så fall kommer också effekten av vaccinet med stor sannolikhet att bli kortvarig och vaccinet förmodligen verkningslöst efter en tid även för nyvaccinerade.

Men förhoppningsvis blir immuniteten mer långvarig, i så fall kan även vaccinets effekt bli långvarig.

Jag tror att mycket intresse kommer att riktas mot Stockholm där vi har fått - eller är på väg att få - en minskad smittspridning tack vara naturlig immunitet bland relativt stora befolkningsgrupper, i synnerhet bland vårdpersonal - men även hos sådana som rör sig mycket och ofta bland folk.

Alltså, som vi lever i Stockholm idag, så är det möjligt att leva länge, länge - bara man öppnar skolorna igen.

Den mekanism eller variabel som dämpar smittspridningen här är alltså naturlig immunitet - och den variabeln kommer att få en allt större betydelse allteftersom - men för våra grannländer är variabeln i stället nästan uteslutande graden av inlåsningseffekter.

Men visst - när man får fram ett fungerande vaccin kan man i våra grannländer tvångsvaccinera hela befolkningen, medan vi i Sverige kan fokusera på riskgrupper i första hand och de som vill bli vaccinerade i andra hand.

Naturlig immunitet som har/kommer att kosta mångas liv får man hoppas inte anses som något eftersträvansvärt. Det är däremot ett naturligt resultat av en misslyckad spridning, eller om inget vaccin blir tillgängligt. Frågan är bara hur högt priset blir i slutändan om minst 60% måste bli immuna för att nå flockimmunitet.  Hur lång tid det kommer att ta innan minst 6 miljoner i Sverige har blivit smittade, och hur många som under den tiden avlider?

Jag tror att man får immunitet av genomgången sjukdom, men är rädd att priset blir alltför högt för en sådan strategi. Det är dock en oundviklig ?positiv? konsekvens som uppstår allteftersom viruset sprider sig genom befolkningen. 

Tvångsvaccinering låter lite drastiskt, det skedde inte ens under svininfluensan. Om man vågar/vill riskera bli sjuk, kan man alltid välja alternativet att gå efter naturlig immunitet med. 

• Anonym (haha)
    Anonym (.) skrev 2020-05-07 21:01:27 följande:
    Det som verkar ha hänt är att utbrottet i Wuhan funnits några månader längre än man först trott. Folk med Covid-19 har rest ut från Wuhan till olika delar av världen och fört med sig smitta. Initialt var viruset inte så värst smittsamt, så det blev aldrig något man tydligt märkte av. Sedan har mutationer skett, som bland annat verkar ha lett till en mycket smittsammare stam i Europa. Detta kan förklara att man plötsligt fått härdar av aggressiv sjukdomsutveckling, medan andra ställen, med andra stammar, inte drabbas lika hårt. Mannen i Frankrike bar sannolikt på en mindre smittsam variant.
    Ja, så verkar det ha varit. Men fortfarande är det ju så att utbrottet i Kina och sedan Italien var betydligt viktigare för vilka åtgärder vi hade behövt vidta än fransmannen med den mindre smittsamma varianten var. Att följa upp honom och eventuella andra som honom är av vikt men av helt andra orsaker. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin