Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Varför reagerar hon så patetiskt?

Ja de kan ju vara så att hon faktiskt ångrar sig. Har kommit på att hon älskar dig och vill ha dig tillbaka.

Säger inte att otrohet är rätt. Har ingen åsikt i huruvida du ska förlåta henne eller inte. Men hon kan ju fortfarande genuint ångra sig oavsett hur fel hon än gjort.

• Anonym (Hm)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-25 19:40:38 följande:

Men det spelar ju ingen roll om hon ångrar sig. Ett för de flestas fel/svek är gjort och det går inte att göra ogjort.

Vad har det med saken att göra? Läs trådstarten. Ts frågar varför hon beter sig som hon gör. Jag presenterar ett förslag på varför hon kanske beter sig så.

Jag la inte in nån värdering huruvida vem som har gjort rätt eller fel eller om han ska ge henne en chans eller inte. Det var ju inte frågan. Men som svar på det du skrev. Självklart kan det spela roll om hon ångrar sig eller inte. OM nån som blivit bedragen funderar på att ge det en chans till är det nog väldigt nödvändigt att den som bedragit visar ånger.

Ts verkar inte intresserad av att ge det en chans. Tror inte jag hade gjort det heller. Men ni måste komma ihåg att det finns väld8gt många som försöker ändå. Vissa med framgång andra inte. Och kom ihåg att om man ger det en chans så innebär inte det att man måste förlåta.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-04-26 23:12:42 följande:

Hade hon älskat TS tillröäckligt mycket så hade hon inte riskerat förlora honom genom att vara otrogen. Så ditt antagande är ganska långsäkt, eller så har du en udda definition av kärlek.

Fast så svart eller vitt är inte livet. Självklart kan man älska nån men ändå vara otrogen. Finns faktiskt folk som kan älska flera. Älska en men vara attraherad av nån annan osv. Säger fortfarande inte att det är rätt. Men alla varianter existerar.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-26 18:32:36 följande:

Oj, förlåt att jag skrev som jag gjorde...

Ser inte någonstans att ts funderar på att ge en ny chans. Han har slängt ut henne och undrar varför hon håller på som hon gör.

Det min fundering är...Varför ge en ny chans? Hon har ju redan missbrukat deras förhållande en gång. Inget håller dom tillsammans...Inga barn, vad vi vet...Hans lägenhet (inte delad). Alltså inget som håller dom samman som inte ts kan få bättre någon annanstans. Räcker liksom inte att hon kommit på andra tankar och helt plötsligt kommit på att..."Oj, har jag svikit min pojkvän???", eller?

Jo för vissa räcker det ju. Finns ju de som ger det en chans och faktiskt får det att funka.

Jag tror inte jag hade gett det en chan. Men när det gäller ts är jag kluven. Han vill låta som att han inte tänker göra det men nåt är det ju som gnager eftersom han skapat tråden.

TS om du är kluven och funderar tycker jag du ska lyssna på "ted talk" med Esther perel. Eller lyssna på det oavsett förresten.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-04-27 20:31:01 följande:

Förresten svarar du på din egen frpåga i din sista mening. Oavsett vad personen känner så är ju agerande fel och det enda jag bryr mig om är agerandet och inte vad personen tänkte eller kände under sitt agerande.

Förlåt. Lite trött och ont i huvudet så jag hänger inte med. Vad är det som är min egen fråga som jag själv svarar på?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-04-27 20:28:16 följande:

Jodå, livet är precis så svart eller vit om man utgår ifrån handlingar. För handlingar är ganska ofta svarta eller vita. Om man istället utgår ifrån människors borförklaringar och dåliga ursäkter så blir det såklart mycket mer förggrannt och komplicerat. 

Personligen föredrar jag att bedömma människor efter vad de gör och inte deras ursäkter för vad de gör. Så när en person beter sig sig som ett arsel men påstår sig vara jättesnäll så utgår jag ifrån handlingarna och bedömmer att personen förmomidliegen är ett arsel och någon jag måt bäst utan

Nja håller inte med. Du kanske upplever handlingarna som svart och vitt men anledningarna till dem kan ju fortfarande vara flera.

Alla förklaringar är ju inte alltid bortförklaringar, ljug och hitta på. Även om det så klart är så ibland.

Men visst, jag fattar principen att handling är tyngre än ord. Men EN handling definierar inte en hel person. En som är otrogen behöver ju inte vara genomond. Tänker att det kan svårt att hitta någon bra person över huvud taget om du dömer alla så hårt. Finns ju ingen som är perfekt. Nån som varit otrogen kan ju ha massor av bra sidor ändå. Den som blir bedragen kan ju också vara en rutten person. Du låter lite bitter. Blivit drabbad hårt själv?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-04-27 21:19:34 följande:

Japp men det är inte vilka anledningar, ursäkter och avsikter personen har som påvekar mig utan personens handlingar alltsp skiter jag högaktingsfullt i vad personen har för ursäkter utan utgår enbart ifrån vad personen gör.

EN handling är allt som spelar någon roll för mig när det gäler svek och lögner för det säger mig att personen inte går att lita på och det är allt jag behöver veta. För det spelar ingen roll om personen har andra bra sidor, är hon/han falsk så går det inte ha ett förhållande med personen. Varför slösa bort tid och energi på att försöka förstå sig på idioter när man bara kan gå vidare och omge sig med trevligare människor?

Nja ibland kan man ju ha en jäkligt bra anledning till varför man beter sig skumt. Så det kan vara intressant att höra anledningar. Har du alltså aldrig varit med om att nån gjort nåt konstigt men sen när du får höra varför så förstår man direkt?

Men i alla fall. Det här med otrohet. En sak som jag tycker är intressant. Varför är det alltid den som är otrogen som är den största äktenskapsbrytaren? Även om det är fel, är det inte lika fel att supa sönder sitt äktenskap, psykisk eller fysisk misshandel, eller att inte vårda relationen genom att prioritera kompisar, jobb, arbete? Att aldrig visa ömhet, aldrig vilja ha sex osv.

Tex. Min pappa söp som ett svin. Var elak mot mamma i fyllan. Vägrade söka hjälp i alla år fast mamma bönade och bad. Hon inledde en relation med en annan. Visst, man kan tycka att hon gjorde fel. Att hon skulle ha lämnat pappa innan ny relation. Men det fanns massor av saker pappa borde gjort också. I slutändan ser jag honom som boven i dramat. Inte mamma. Hans misstag var värre. Ser inte alls på mamma som en oärlig eller otrevlig person. Jag litar på henne.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-04-27 21:24:33 följande:

Oavsett vad personen kände eller tänkte så var det hon gjorde fel. Och om man går efter handlingar och inte bortförklaringar och ursäkter så kvittar det ju vad personen kände och tänkte, fel var det oavsett och man vill ju givetvis inte leva med någon som säger en sak men gör något annat för en sån person är falsk.

Men vad menar du med göra en sak men säger en annan? Vad har ts extjej sagt som inte stämmer med handling? Att hon älskar honom? Det kan man göra fast man är otrogen. Behöver inte alls vara motsägelsefullt. Man kan ju givetvis var otrogen och sen ångra sig. Det är inget falskt i det. Det kan ju vara helt uppriktigt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-04-27 23:24:56 följande:

Och som sagt vad spela känslorna för roll om handlingarna suger?

Hon kan väl älska bäst hon vill så länge hon väljer att bete sig som as så spelar ju inte det någon roll. 

Om hon sen ångrar sig spelar heller ingen roll för genom sina handlingar har hon redan visat vad hon går för.

Men det handlar inte om ifall det spelat nån roll eller inte. För dig spelar det roll för nån annan inte. Alla väljer olika sätt att gå vidare efter otrohet. Men det är fortfarande möjligt att vara otrogen fast man älskar nån. Det är inte motsägelsefullt. Det behöver inte vara ett spel för galleriet. Sen att du inte skulle vilja ha personen ifråga ändå är nåt annat.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-04-27 23:45:36 följande:

Nej det finns inga "bra" anledningar till otrohet. Det finns säker massor med löjliga ursäkter och förklaringar för varför man gjorde så men hur man än vrider och vänder på det så hade man ett val och man valde att vara otroge. Det kan inge förklaring i världen ta bort.

Varför det allt det är den som är otrogen som får skulden, enkelt. För att vara en dåligt partner är något som sker öppet och ger dig chansen att välja om du vill vara kvar eller inte. Medan otrohet är ett fegt sätt att förhindra sin partner att göra ett val.  Väldigt stor skillnad. Dessutom har den som är otrogen flera val men väljer att vara otrogen och det kan man aldrig skylla på någon annan. Alla ansvarar alltid för sina val oavsett omständigheter.

Har du en dålig partner så kan du alltid dra, det är upp till dig, har du en otrogen partner så kan du bli lurad och manipulerad i många år och du har ingen chans att göa något åt det. Att sitta och se sin partner i ansiktet varje dag och ljuga personen rakt i ansiktet gång på gång, planera och manipulera är oändligt mycket vidrigare än något som sker öppet tycker jag.

Ledsen att din pappa gjorde så. Men ska man vara ärlig (jag hoppas inte du tar illa upp) så hade din mamma alla chanser i världen att dumpa din pappa först och skaffa sig en ny gubbe SEN. Hon hade inte behövt vara otrogen för att bryta upp eller träffa någon ny. Det var ett val hon gjorde. Han misstag var säkert värre för dig eftersom det fick mer konsekvenser för din uppväxt än din mammas. Men som sagt din mamma hade kunna sätta stopp för det lång tidigare men valde att inte göra det och skaffade sig istället en gubbe vid sidan av, det tycker jag var fegt av henne.

Att dumpa någon som är otrogen handlar inte om att man tycker personen är otrevlig rakt igenom. För bevisligen har man en gång valt ett förhållande med personen för att man tyckt personen haft bra egenskaper. Vad det handlar om är att en otrogen person aldrig går att lita på eftersom man får det bekräftat att personen hanterar siruationer så (kärlek, kåthet, frestelse, mnissnöje, vad det än må vara) samt att personen inte drar sig för att hellre ljuga och gå bakom ryggen är ta en konflikt. Jag kan ta vilket skit som helst så länge man är rak och ärlig, men börjar man svika, ljuga och gå bakom ryggen så finns ingen återvändo. Jag kan inte leva med någon jag inte kan lita på.

Fast den som söp, slog, inte gav kärlek osv hade också valet att göra annat, de har inte heller några "bra" anledningar till varför de gör som de gör, det om nåt är ofta bortförklaringar, de är ganska bra på att ljuga också
Svar på tråden Varför reagerar hon så patetiskt?