Anonym (Jenny) skrev 2020-04-26 20:39:23 följande:
När det gäller läggningen gäller det att vara flexibel. Det finns flera bra sätt och det kan variera vad som funkar bäst just för tillfället. Gemensam läsning är underbart och effektivt när det funkar, men samtidigt så kan lite tid med var och en vara nödvändig emellanåt. Svårast tyckte jag att det var vid 3-4-årsåldern, då de börjar få lite självständighet, men samtidigt är så oresonliga, impulsiva och ofta kräver mycket handfast föräldraskap. Vi fick emellanåt gå tillbaka till att stanna hos barnen tills de somnat under just den perioden, för att undvika kaos. Enda regeln är att välja ett sätt som är smidigt och inte leder till bråk (eller mer bråk).
Ett annat tips är att ha en hylla eller ett skål för speciella saker som är bara deras och sedan ha allt annat gemensamt eller att dela med sig av. Dels är det viktigt att få ha sina favoriter och mest älskade saker och dels är det viktigt att de förstår att man delar med sig i en familj. Det blir lite hårdträning i att turas om innan de inser att det är roligare att leka tillsammans.
Finns det lite äldre barn är det också viktigt att de har någonstans de kan förvara projekt och små pilliga saker säkert från småsyskon eller separat från varandra. Det behöver inte vara i rummet, bara de har en rimligt stor och säker plats.
Kom ihåg att det inte bara är uppoffringar med att dela rum utan också många fördelar. När vi flyttade till större valde våra söner, då 5 och 7, att fortsätta dela rum fast det inte behövde det och när de nu, nästan 3 år senare, ville ha egna rum så tillbringar de ofta tid i varandras rum och sover över hos varandra. Och vi läser fortfarande ofta gemensamt för alla vid läggdags.
Tack för bra input!
Ska helt klart fundera på detta med mitt och ditt och det gemensamma.
Om jag fattar dig rätt så är det två år mellan dina, hur gamla var de när de började dela? Här skiljer det mer, äldsta blir fem och yngsta har fyllt ett år. Vet inte om det är för- eller nackdel.