• Anonym (Skolval)

    Manillaskolan eller FHSS?

    Vi har stött på lyxproblemet att vårt barn blivit antaget till både Campus Manilla OCH Fredrikshovs slotts skola.

    Vi vet inte vilken av skolorna vi ska välja och vi måste bestämma oss NU!

    Så i panik slänger jag därför ut frågan här; vilken av skolorna hade ni valt?

    Men framförallt; är det någon här inne som har erfarenhet av någon av dessa två skolor idag, eller som mest 3 år bakåt i tiden?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Manillaskolan eller FHSS?
  • Aniiee

    Manillaskolan och Campus Manilla är två olika skolor, den ena med Svenskt Teckenspråk som huvudspråk.

    Så vilken av dem?


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Skolval)
    Aniiee skrev 2020-04-26 21:12:48 följande:

    Manillaskolan och Campus Manilla är två olika skolor, den ena med Svenskt Teckenspråk som huvudspråk.

    Så vilken av dem?


    Nej, det är samma skola.

    Det gäller ett barn som ska börja i förskoleklass.
  • Violinisttre
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-26 22:56:36 följande:
    Nej, det är samma skola.

    Det gäller ett barn som ska börja i förskoleklass.
    Nej det är det inte. 

    "Manillaskolan är en statlig specialskola med skolhuvudman Specialpedagogiska skolmyndigheten. Skolan ligger sedan 2013 på Kungsholmen i Stockholm och ska inte förväxlas med skolan Campus Manilla som drivs av stiftelsen Carpe Scientia, som tog över Manillaskolans gamla lokaler på Djurgården 2013."

    sv.wikipedia.org/wiki/Manillaskolan 
  • EpicF
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-26 22:56:36 följande:

    Nej, det är samma skola.

    Det gäller ett barn som ska börja i förskoleklass.


    Nej, det är två olika skolor som inte ska förväxlas. Antar att du menar Campus Manilla och inte Manillaskolan.
  • Anonym (Skolval)
    Violinisttre skrev 2020-04-26 23:09:45 följande:

    Nej det är det inte. 

    "Manillaskolan är en statlig specialskola med skolhuvudman Specialpedagogiska skolmyndigheten. Skolan ligger sedan 2013 på Kungsholmen i Stockholm och ska inte förväxlas med skolan Campus Manilla som drivs av stiftelsen Carpe Scientia, som tog över Manillaskolans gamla lokaler på Djurgården 2013."

    sv.wikipedia.org/wiki/Manillaskolan 


    EpicF skrev 2020-04-26 23:55:34 följande:

    Nej, det är två olika skolor som inte ska förväxlas. Antar att du menar Campus Manilla och inte Manillaskolan.


    I folkmun går Campus Manilla under Manillaskolan.

    Förslag: Lämna tråden, Googla Campus Manilla och lämna utrymme för seriösa kommentarer. Tack.
  • EpicF
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-27 01:29:04 följande:

    I folkmun går Campus Manilla under Manillaskolan.

    Förslag: Lämna tråden, Googla Campus Manilla och lämna utrymme för seriösa kommentarer. Tack.


    Och då tar folk fel. Det är två olika skolor som inte ska förväxlas.

    För du ska få korrekta svar (seriösa har du redan fått) så måste du tala om vilken skola du sökt in ditt barn på. Campus Manilla eller Manilla skolan.

    Campus Manilla är dock en bra skola efter de rykten jag hört. Är dock ingen skola jag hade satt mitt barn nu m jag hade bott Stockholmsområden, men det är pga helt andra orsaker än att skolan skulle vara dålig.

    Fredrikshovs Slotts Skola har jag inte hört något om.
  • Anonym (Skolval)
    EpicF skrev 2020-04-27 02:36:59 följande:

    Och då tar folk fel. Det är två olika skolor som inte ska förväxlas.

    För du ska få korrekta svar (seriösa har du redan fått) så måste du tala om vilken skola du sökt in ditt barn på. Campus Manilla eller Manilla skolan.

    Campus Manilla är dock en bra skola efter de rykten jag hört. Är dock ingen skola jag hade satt mitt barn nu m jag hade bott Stockholmsområden, men det är pga helt andra orsaker än att skolan skulle vara dålig.

    Fredrikshovs Slotts Skola har jag inte hört något om.


    Här använder vi oss av Manillaskolan, då det flyter på bättre. Men testa du att googla campus manilla, så ser du att den kallas så.

    Du var inte till mycket hjälp. Du har ingen som helst insyn eller kunskap i ämnet.

    Hejdå!
  • Anonym (Syskon)

    Hej, jag föreslår tre urvalskriterier:

    Den skola barnet tycker känns bäst efter Öppet Husbesök

    Den skola som ligger närmast där ni bor/ är enklast för barnet att själv ta sig till så småningom

    Om barnet har yngre syskon, tänk då också på möjlighet att få syskonförtur

  • LaFontaine
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-27 01:29:04 följande:

    I folkmun går Campus Manilla under Manillaskolan.

    Förslag: Lämna tråden, Googla Campus Manilla och lämna utrymme för seriösa kommentarer. Tack.


    Jag känner ingen som kallar Campus Manilla för Manillaskolan och då känner jag ändå rätt många som har barn där. De flesta är nöjda. Någon tycker att skolan är för ?opersonlig?.

    Jag är dock mer inne på Fredrikshov, på grund av läget.
  • Anonym (trevlig)
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-27 01:29:04 följande:
    I folkmun går Campus Manilla under Manillaskolan.
    Förslag: Lämna tråden, Googla Campus Manilla och lämna utrymme för seriösa kommentarer. Tack.
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-27 08:52:33 följande:
    Här använder vi oss av Manillaskolan, då det flyter på bättre. Men testa du att googla campus manilla, så ser du att den kallas så. smile2.gif
    Du var inte till mycket hjälp. Du har ingen som helst insyn eller kunskap i ämnet.
    Hejdå!

    Jag begriper inte det märkliga behovet att vara otrevlig. Folk har svarat dig seriöst, och du fräser till och trycker ner dem. Det går inte att svara innan man vet vilken skola du menar, och även om du själv har full koll, så finns det uppenbarligen två olika skolor med liknande namn. Kallar du din skola "Manillaskolan", och det finns en till "Manillaskolan" riskerar du att få felaktiga svar.

    Du hade på ett vänligt sätt kunnat upplysa om vilken skola du menade, så kanske du skulle fått fler vettiga svar. Nu tror jag ingen har lust att hjälpa till. Med otrevlig attityd kommer man inte långt.
  • Anonym (Skolval)
    Anonym (Syskon) skrev 2020-04-27 09:15:24 följande:

    Hej, jag föreslår tre urvalskriterier:

    Den skola barnet tycker känns bäst efter Öppet Husbesök

    Den skola som ligger närmast där ni bor/ är enklast för barnet att själv ta sig till så småningom

    Om barnet har yngre syskon, tänk då också på möjlighet att få syskonförtur


    Tack!

    Inga syskon och inga planerade syskon heller.

    Vilken som helst av skolorna fungerar, då det går skolbuss till manilla och gångavstånd till FHSS.

    Barnet har kompisar på båda skolorna och även kompisar som ska börja på båda skolorna.

    Jag är mer inne på manilla pga engagemanget. Men samtidigt är FHSS mer folklig.
    LaFontaine skrev 2020-04-27 09:17:10 följande:

    Jag känner ingen som kallar Campus Manilla för Manillaskolan och då känner jag ändå rätt många som har barn där. De flesta är nöjda. Någon tycker att skolan är för ?opersonlig?.

    Jag är dock mer inne på Fredrikshov, på grund av läget.


    Alla vi känner, som har barn på manilla, säger antingen manilla, Manillaskolan eller campuset.

    Vi bor med gångavstånd till FHSS, men manilla har ju skolbussen som går bra att åka med redan från låg ålder, så egentligen kvittar det.

    De har dessutom anpassade skoltider pga avstånd, så man behöver inte vakna i ottan för att hinna till skolan.
  • EpicF
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-27 08:52:33 följande:

    Här använder vi oss av Manillaskolan, då det flyter på bättre. Men testa du att googla campus manilla, så ser du att den kallas så.

    Du var inte till mycket hjälp. Du har ingen som helst insyn eller kunskap i ämnet.

    Hejdå!


    Det kommer enbart upp Campus Manilla, inte att den kallas manillaskolan. Då det är en helt annan skola.

    Nej, jag har bara hört positivt om Campus Manilla, vilket var det jag skrev.
  • Aniiee

    OK, så du menar Campus Manilla och inte Manillaskolan.

    Alla jag känner som har barn på Campus Manilla är nöjda. Samma gäller alla som har barn på Fredrikshov. Så det kanske går på ett ut?

    Angående Manillaskolan su tycker jag attd et är oerhört viktigt att inte förväxla eller skapa förvirring fär. Manillaskolan står redan i riskzon att sluta som Tomteboda och det skulle vara oerhört synd att lägga ner ännu en specialskola, som skapar kontakter och gemenskap för en grupp som kan ha det väldigt svårt att ta sig fram i samhället och riskerar att de som hade behövt gemenskap istället ställs i ett automatiskt utanförskap. Integrationstänk i all ära, men tyvärr går det mindre bra för synskadade idag är när Tomteboda fanns. En stor orsak är avsaknaden av gemenskap.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-27 01:29:04 följande:
    EpicF skrev 2020-04-26 23:55:34 följande:

    Nej, det är två olika skolor som inte ska förväxlas. Antar att du menar Campus Manilla och inte Manillaskolan.


    I folkmun går Campus Manilla under Manillaskolan.

    Förslag: Lämna tråden, Googla Campus Manilla och lämna utrymme för seriösa kommentarer. Tack.
    Nej, det stämmer inte. Jag känner ingen som kallar Campus Manilla för Manillaskolan, eftersom Manillaskolan är en gammal och mycket känd skola för hörselskadade. 

    Jag tror att Campus Manilla och Fredrikshov är likvärdiga, så ta den skolan som passar er bäst ur lägessynpunkt. 
  • Anonym (D)

    Det har ju varit snack om problem med mobbing och liknande samt konflikter kring personal, rektor etc på campus Manilla. Vet inte hur det är med fhss.

  • Anonym (Lärare på Manillaskolan)
    Anonym (Skolval) skrev 2020-04-27 08:52:33 följande:
    Här använder vi oss av Manillaskolan, då det flyter på bättre. Men testa du att googla campus manilla, så ser du att den kallas så.

    Du var inte till mycket hjälp. Du har ingen som helst insyn eller kunskap i ämnet.

    Hejdå!
    Jag är lärare på Manillaskolan. Om du vill söka dit så behöver du skicka in ditt barns audiogram(hörselkurva). En nämnd kommer sen att avgöra om ditt barn är behörig eller inte. Manillaskolan är en skola för döva och hörselskadade och har funnits i 200 år och har alltid hetat just Manillaskolan.

    2013 flyttade vi från de gamla lokalerna på Djurgården till Kungsholmen. En annan skola flyttade in och kallar sig oturligt nog för Camus Manilla. Detta skapar många förvirringar och förväxlingar. Föräldrar ringer och vill ställa sig i kö hos oss och är helt oförstående när de uppmanas att skicka ett audiogram. Folk åker till fel skola på anställningsintervju, läromedel skickas fel, besökare åker fel etc. Namnen är förvirrande lika. Men du kan ju inte bestämma själv att kalla skolan för fel namn bara för att du tycker att det låter bättre! Kalla skolan för dess rätta namn!
  • Anonym (Bror)

    Min lillebror gick på Manillaskolan och stortrivdes. Den andra skolan känner jag inte till, men Manillaskolan är känd för att vara bra. Tidigare gick han i vanlig klass, men han kom mycket bättre till sin rätt och blev självsäkrare bland andra hörselskadade. Så rekommenderar Manillaskolan varmt.

Svar på tråden Manillaskolan eller FHSS?