• Brumma

Klädval och åsikter - barns bestämmanderätt eller vuxnas åsikter? Hur går man vidare?

Bara läst TS.

Att forma sitt eget jag är en oerhört viktig del av att bli självständig, stark och må bra i sig själv. Kläder och tex frisyr är en oerhört stor del av det och något barnet definitivt bör få påverka så långt som möjligt. Personligen anser jag att man som förälder kan sätta krav efter lämplighet som väder, inte ha finaste byxorna när de ska ut o klättra i träd tex. Begravning och bröllop har en viss klädkod, men ett vanligt kalas funkar absolut med mjukisbyxor.

Mina barn har inte döskallar på sig när de hälsar på min farmor, som närmar sig hundra år och är djupt troende, men annats får de välja motiv ganska fritt.

Jag tycker att det du kräver är att gå för långt över barnets försök att hitta sitt eget jag. SJÄLVKLART kommer också barnet vilja ha sådant du förbjuder, som camo, speciellt eftersom det är oerhört inne idag. Mode och nödvändighet är INTE samma sak.. jag tycker helt klart du ska backa flera steg och låta ditt barn uttrycka sig genom sina kläder.

Jag tror även anledningen till att han "skäms" är pga dig, inte oga att han valt sådant han inte behöver.. han fick, för en gångs skull, välja det HAN ville ha - och när han kommer hem ser du ner på hans val.

Svar på tråden Klädval och åsikter - barns bestämmanderätt eller vuxnas åsikter? Hur går man vidare?