Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Klädval och åsikter - barns bestämmanderätt eller vuxnas åsikter? Hur går man vidare?

Vi har en son som börjar skolan till hösten; ett klokt och harmoniskt barn, som vi inte har särskilt stora bekymmer med. Vi umgås mycket både föräldrar och barn, diskuterar oss fram till beslut och allas åsikter är viktiga. 
    Man märker alltmer att han har börjat forma sitt eget jag. Han har åsikter kring klädval och vill gärna haka på kompisarna och se ut som dem, vilket vi går med på ganska långtgående, men till vissa gränser.
    Jag har några principer kring kläder som jag håller fast vid: man går inte på kalas/besök hemma hos någon i mjukisbyxor och personer som inte har behov av kamouflagekläder, ska heller inte bära kamouflagekläder. 
    Tidigare i veckan tog min bror med honom för att köpa en keps. De hade tittat på massor med kepsar och det slutade med att min son valde en kamouflagekeps. När han märkte att min bror gick med på det, så var det precis som att han gick "all in" kring allt han bara kunde komma på att jag ogillar och hade fått min bror att köpa flera saker med motiv som jag egentligen inte är "strikt emot" men som han vet att jag ogillar och var mycket skadeglad kring det hela. Jag försökte tona ned det hela och sade att det kan ju bli annorlunda när man får saker av någon annan, men att det är konstigt att köpa saker som man inte ens använder, bara för att göra någon annan upprörd.
    Det han köpte (bortsett från kepsen) har han lämnat åt sidan och säger att han inte vill prata om det mer - just för att han kanske skäms över att han inte har behov av sakerna som han köpte -  men däremot så är hans beteende helt förändrat kring allt annat nu. Det känns som att han "testar" både mig och pappan kring precis allt, för att se vart gränsen går. Han säger saker som han vill att vi ska reagera på och han är totalt motvalls kring allt och skrattar hysteriskt om vi blir irriterade. Att försöka gå på kalas i mjukisbyxor (som han i stort sett aldrig använder annars) var en sak han provade - genom att ställa till en jäkla scen - men där han i efterhand ändå själv valde skjorta, slips och slipsnål, för han ville vara "extra fin" (vilket jag inte ens förordade) men vägrade ge mig kring mjukisbyxvalet och sade att han kan välja vad han vill i garderoben, utom just det.
    Jag tror nog att det kommer att ge med sig så småningom, men frågan är bara vart man ska sätta gränsen? Han måste ju få växa upp till en egen individ, men den senaste veckan har det verkat som att han mer njuter av att "kunna" göra tvärtom mot vad han tror att vi tycker. 
    Hur går man vidare härifrån? Har andra upplevt liknande? Vad sätter ni gränsen kring föräldrars åsikter och barns bestämmanderätt? (alltså i mer ideologiska/kulturella sammanhang. Vi skulle ju aldrig tillåta att han eller någon annan skadas, för att han ska få sin vilja igenom, men han måste ju ändå ha rätt att göra som han själv tycker i vissa sammanhang.)
  • Svar på tråden Klädval och åsikter - barns bestämmanderätt eller vuxnas åsikter? Hur går man vidare?
  • Hyllemor

Först och främst vill jag tacka för alla otroligt kloka och vänliga svar som jag har fått! 

Anonym (Välja sina strider) skrev 2020-04-27 06:26:02 följande:

Ett tips är att läsa boken Hur man talar så att barn lyssnar och lyssnar så att barn talar. Den tycker jag har hjälper mig mycket.

Tack för dina kloka ord och tack för boktipset! Den boken verkar riktigt intressant!

Anonym (C) skrev 2020-04-27 08:42:24 följande:

Låter som att det blir maktkamper. Försök att få fram bra samtal istället. Kanske friluftskläder kan passa honom. Det känns som att kamuflage står för något du ogillar. Det måste inte ha med vapen att göra. Säg att ska det vara kamuflagekläder så får det vara friluftskläder. 

Tack för tipset kring friluftsbyxor! Vi rör oss ute mycket i naturen och jag hade ändå tänkt köpa ett par sådana, men ville egentligen köpa ett par blå eller röda. Jag visade min son ett par på nätet som var gröna och han blev helt lyrisk och sade att det var just sådana som han vill ha, eftersom de var så coola, så dessa får det ju bli! Jag hittade även ett par andra byxor i källaren som vi har fått av någon och som var militärgröna och han tycker att de byxorna är urcoola.

Anonym (K) skrev 2020-04-27 09:13:44 följande:

Varför stör du dig så på kamoflagekläder?

Min styvfar var FN-soldat och blev skadad i krig. Även om jag var så gammal som 10 år när han kom in i mitt liv, så har det präglat hela min uppväxt på olika vis. Under både högstadie- och gymnasietid gick jag även i samma klass som kompisar som hade upplevt krig, så jag har fått höra om det mesta, och har därför extra svårt kring just kamouflagekläder i allmänhet men för barn i synnerhet.

• Hyllemor
    Elin P skrev 2020-04-27 19:53:13 följande:

Och vad spelar det för roll om ett litet barn går på kalas i mjukisbyxor? Är ni typ överklassfamilj som går på väldigt fina tillställningar?

Vad räknas som överklass? Den där frågan är förvisso off topic men är mycket intressant, eftersom folk slänger ur sig den huller om buller.

Har det med yrken att göra? Både jag och min man arbetar inom yrken som enbart kräver gymnasiekompetens. 

Har det med föräldrars yrken att göra? Min mamma är grundskolelärare och min pappa är möbelförsäljare.

Har det med bostad att göra? Vi bor i en hyresrätt med två rum och kök.

Har det med klädval att göra? Jag vill inte att min son går på kalas i mjukisbyxor. Mjukisbyxor har man hemma och på gymnastiken i skolan. Ett par brallor (som inte är mjukisbyxor) på H&M kostar 50-100 spänn, billigare om de är begagnade. Ett par mjukisbyxor på Stadium kostar minst 200 spänn.

Hur definierar du överklass?

Svar på tråden Klädval och åsikter - barns bestämmanderätt eller vuxnas åsikter? Hur går man vidare?